فانکشنال از تمرینات ورزشی بسیار پرطرفداری است که در سال‌های اخیر در میان افراد به محبوبیت خاصی دست یافت.. فانکشنال بخشی از تمرینات فیتنسی است که می‌توانید در باشگاه هیربد، تحت نظر بهترین مربیان آن را انجام دهید. این ورزش به شدت به استقامت و قدرت بدنی افراد کمک می‌کند و در عین‌ حال سبب می‌گردد که تناسب اندام شما حفظ شود. لذا با انجام تمرینات این ورزش می‌توانید فعالیت روزانه خود را بهتر انجام داده و از خستگی زود هنگام خود جلوگیری نمایید. 

تمرینات فانکشنال چیست؟

تمرینات فانکشنال چیست؟

تمرینات فاکشنال ابتدا از طریق متخصصان فیزیوتراپی انجام می‌گرفتند. متخصصان فیزیوتراپ در جلسه‌های توانبخشی خود به مراجعه‌کنندگان حرکات و تمریناتی را تجویز می‌کردند که افراد پس از آسیب به‌راحتی بتوانند فعالیت روزمره خود را انجام دهند. لازم به ذکر است که امروزه تمرینات فانکشنال تنها برای افراد آسیب‌ دیده کاربردی نبوده و به گفته کارشناسان ورزشی، تمامی افراد می‌توانند از آن استفاده نمایند. تمرینات این ورزش سبب می‌گردند که حمل کودک، حمل اشیا سنگین، نشستن و برخاستن از زمین و... برای شما آسان‌تر شوند. در این تمرینات عضلات شما به‌خوبی درگیر شده و خطر آسیب‌دیدگی نیز کاهش پیدا می‌کند.

هدف تمرینات فانکشنال

تمرینات فانکشنال را می‌توانید در خانه یا محل کار انجام دهید. هدف تمرینات این ورزش ایجاد قدرت بدنی در برابر فعالیت‌های روزانه است. در تمرینات فانکشنال عضلات پایین‌تنه و بالاتنه به‌خوبی درگیر می‌شوند و در عین‌ حال قدرت میان‌تنه نیز تقویت می‌گردد. لازم به ذکر است که فانکشنال یک نوع ورزش بدنسازی است که تمرینات متفاوتی دارد.

اصول تمرینات فانکشنال

ورزش فانکشنال به دستگاه یا وسایل خاصی نیاز ندارد. برای مثال می‌توانید با استفاده از دمبل و کش‌های مقاومتی در خانه یا محیط ورزشی این تمرینات را انجام دهید. یا حتی بدون هیچ دستگاهی تنها با وزن بدن خود تمرین کنید. تمرینات فانکشنال می‌توانند همراه با سرعت بالا باشند که در این صورت باید حرکات را با شدت بالا انجام دهید. حتی ممکن است این ورزش شامل تمرینات چابکی، انعطافی، قدرت و هوازی نیز باشند. 

فواید تمرینات فانکشنال

همانند دیگر ورزش‌ها، فانکشنال نیز از مزایای بسیاری برخوردار است که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد. 

  • بهبود الگوهای حرکتی

به‌طور کلی بدن انسان برای حرکت ساخته شده است. تمرینات فانکشنال به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که می‌توانید فعالیت‌های روزمره خود را چه در جوانی و چه در میانسالی بدون هیچ مشکلی انجام دهید. به‌عنوان مثال اگر شما در جوانی تمرینات فانکشنال مانند شنا سوئدی، لانگ و اسکات را تمرین کرده باشید، قادر خواهید بود تا در دوره میانسالی فعالیت‌هایی مانند باز کردن در ماشین، نشست و برخاست و... را به‌راحتی انجام دهید.

  • اندام زیبا تر و خوش فرم تر

در تمرینات فانکشنال عضلات بدن به‌خوبی درگیر می‌شوند. این درگیر شدن عضله‌ها سبب می‌گردد تا توده‌های عضلانی افزایش یابند و در نتیجه با کاهش چربی روبه‌رو خواهید شد. زمانی که عضله‌ها ساخته شده‌اند، اندام شما زیباتر و خوش فرم‌تر می‌شود و متابولیسم بدن شما بالاتر می‌رود.

  • پیشگیری از آسیب دیدگی

تمرینات فانکشنال با تقویت عضلات بدن و بهبود تحرک و هماهنگی کلی بدن، خطر آسیب‌دیدگی را کاهش می‌دهند. زمانی که افراد توانایی خوبی در انجام حرکات داشته، میان‌تنه از قدرت کافی برخوردار بوده تا بتواند از کمر محافظت کند، انعطاف عضلات و مفاصل قوی باشد و همچنین عضلات بدن توانایی انجام بسیاری از کارها را داشته باشند؛ در نتیجه از احتمال آسیب رسیدن به بدن به‌طور چشمگیری کاسته می‌شود. لذا علاوه‌بر مسائل جسمی، احتمال بروز بیماری‌هایی مانند قلب و عروق نیز با انجام تمرینات فانکشنال کاهش می‌یابد.

  • افزایش کالری سوزی در باشگاه هیربد

با انجام تمرینات فانکشنال درباشگاه های زنجیره ای هیربد می‌توانید کالری‌سوزی بالایی داشته باشید. در تمرینات فانکشنال مصرف 1 لیتر اکسیژن 5 کالری را می‌سوزاند. در فانکشنال زمانی که عضلات به‌خصوص عضلات بزرگ‌تر درگیر شوند، کالری‌سوزی بیشتری را خواهید داشت.

فواید تمرینات فانکشنال

سخن پایانی

تمرینات فانکشنال به‌طور معمول برای تمامی افراد مناسب هستند که با انجام آن می‌توانند علاوه‌بر تناسب اندام، بسیاری از فعالیت‌های رومزه خود مانند حمل اشیا سنگین، نشستن و برخاست و... را به‌راحتی انجام دهند. لذا با انجام تمزینات این ورزش، احتمال آسیب‌دیدگی کاهش می‌یابد و با کاهش دردهای مفاصلی، چربی‌سوزی و عضله‌سازی روبه رو خواهید شد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه می‌توانید به یکی از راه‌های زیر مراجعه نمایید.
 مجموعه باشگاه های زنجیره ای با ۱۰ شعبه مجزا در سراسر تهران

شماره تماس: ۰۲۱-۲۲۸۵۳۳۴۱
اینستاگرام: hirbodgym-