دانستن تفاوت کیک بوکسینگ و بوکس به ما کمک می‌کند که با توجه به شرایط خود یکی از آن‌ها را برای ورزش کردن انتخاب کنیم. کیک بوکسینگ و بوکس هر دو ورزشی رزمی هستند و قوانین خاص خود را دارند که ورزشکاران موظف هستند آن قوانین را رعایت کنند. با انجام هر کدام از این ورزش‌ها می‌توانید وضعیت جسمی خود را ارتقا دهید. برای دانستن تفاوت کیک بوکسینگ و بوکس باید هر کدام را اول بشناسیم که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم. آیا این ورزش‌ها رزمی هستند؟ آیا تا به حال تجربه این ورزش ها را داشته‌اید؟

معرفی ورزش کیک بوکسینگ

معرفی ورزش کیک بوکسینگ

کیک بوکسینگ ورزشی رزمی همراه با مشت و لگد بوده و قوانینی را به همراه دارد. در این ورزش رزمی مشت، لگد، ضربه با زانو مجاز است، ولی ضربه با آرنج ممنوع است. بی‌تحرکی در این ورزش می‌تواند با جریمه توسط داور برابر شود. دلیل بسیاری از افراد که کیک بوکسینگ را انتخاب می‌کنند این است که هنگام مبارزه از تمام بدن خود می‌توانند استفاده کنند. ورزشکار با انجام این ورزش موجب تقویت تمامی بدن خود می‌شود.   تاریخچه این ورزش به کشور ژاپن بازمی‌گردد و برخی از افراد آن را نسخه مشابه موی تای می‌دانند و برخی دیگر آن را ورزشی می‌دانند که ورزش رزمی را با تکنیک‌های بوکس ترکیب می‌کند. در کیک بوکسینگ گرفتن رقیب و ضربه زدن به حریفی که بر روی زمین افتاده خطا است.

معرفی ورزش بوکس

بوکس جزو یکی از کهن‌ترین ورزش‌ها در جهان است و در بین ورزشکاران به عنوان محبوب‌ترین ورزش رزمی شناخته می‌شود. تاریخچه این ورزش به بیش از سه هزار سال بازمی‌گردد که نوع مدرن آن در قرن هفدهم در انگلستان شکل گرفت. در این ورزش مشت زدن از کمر به بالا مجاز است و ورزشکاران در هنگام مبارزه خود باید راه‌های دیگری برای مقابله با حریف خود بیابند. ورزش بوکس که با کنترل داور پیش می‌رود، راندهای سه دقیقه‌ای دارد. هر چقدر ضربات کوبنده‌تر باشند، امتیاز ورزشکار بیشتر است.

تفاوت نحوه دفاع کردن در بوکس و کیک بوکسینگ

در ورزش بوکس برای دفاع از خود در برابر حریف، باید جاخالی دهید. در ورزش کیک بوکسینگ نیز لازم است که از خود در برابر ضربات پی در پی رقیب دفاع کنید. در واقع برای دفاع باید ضربات را مهار کنید و جاخالی دهید. از مهار ضربات با پاها نیز استفاده می‌شود تا از ضربه به بالا و پایین بدن جلوگیری شود. نحوه دفاع صحیح و بدون خطا را شما می‌توانید در باشگاه شاهین تحت نظر بهترین مربیان آموزش ببینید.

تفاوت تکنیک های بوکس و کیک بوکسینگ

در بوکس فردی که حمله می‌کند مشت‌های خود را به بالاتر از کمربند می‌زند و بوکسورها به آسانی از خود می‌توانند دفاع کنند. در کیک بوکسینگ مشت و لگد به کار می‌رود و کسی که حمله می‌کند زمان بیشتری دارد.

تجهیزات بوکس و کیک بوکسینگ

•    بوکس: تجهیزات این ورزش شامل دستکش بوکس، محافظ سر، حلقه بوکس، محافظ دستگاه تناسلی، محافظ دهان می‌شود. از کیسه‌های بوکس و دستکش برای مشت زدن و ارتقا تکنیک‌های ورزشکار استفاده می‌شود. 
•    کیک بوکسینگ: دستکش بوکس و محافظ دهان به ورزشکاران کمک می‌کند دچار آسیب‌دیدگی نشوند. علاوه‌بر این‌ها از محافظ آرنج و زانو استفاده می‌کنند.

درجه سختی و قوانین کیک بوکسینگ و بوکس

از دید ورزشکاران هر دو این ورزش در یک سطح هستند. در کیک بوکسینگ شما می‌توانید از تکنیک‌های زیادتری استفاده کنید در حالی که قوانین محدودتر بوکس سطح حرکت‌های مجاز برای شما را بالاتر می‌برد. البته به خاطر اینکه ضربه‌های زیاد به سر ضررهای بسیاری دارد، ورزش بوکس خطرناک‌تر از کیک بوکسینگ است. سطح رقابت در ورزش بوکس بیشتر است، چون یک ورزش رزمی کهن محسوب می‌شود. 

قوانین بوکس

•    در مسابقاتی که حرفه‌ای باشد زمان مبارزه از 4 تا 12 راند قابل تغییر است. 
•    داوران اکثراً هر کس که مشت بیشتری زده باشد را برنده می‌دانند.
•    مسابقات غیرحرفه‌ای 3 دور بوده است. 

قوانین کیک بوکسینگ

•    مبارزات کیک بوکسینگ در 3 یا 5 راند انجام می‌شود که هر راند 3 دقیقه است و بین هر راند 1 دقیقه استراحت انجام می‌شود.
•    مشت زدن و هر نوع ضربه مجاز است تنها آرنج ممنوع است.
•    هیچ ضربه‌ای در کلینچ مجاز نیست. 

بهترین باشگاه بوکس در تهران

کلام آخر

هر دو از رشته‌های محبوب در حیطه رزمی هستند و حتماً متوجه شدید که فرق کیک بوکسینگ و بوکس به موارد متعددی مثل قوانین، تکنیک‌ها و اهداف مربوط می‌شود. در بوکس تنها از دست و مشت استفاده می‌کنیم ولی در کیک بوکسینگ می‌توان از ضربه‌های زانو، آرنج هم استفاده کرد. کسانی که بوکس تمرین می‌کنند سریع‌تر هستند، با این حال افرادی که کیک بوکسینگ تمرین می‌کنند تمرکز و مهارت بهتری دارند. هر دو این ورزش‌ها با بهترین تمرینات و زیر نظر متخصصین حرفه‌ای باشگاه شاهین انجام می‌شود. شما می‌توانید با ثبت نام در این باشگاه در ورزش‌های راکتی، ورزش‌های رزمی، ورزش بدنسازی، کار با دستگاه، کیک بوکسینگ و ایروبیک شرکت کنید و از مشاوره رایگان بهره‌مند شوید. این باشگاه خدماتی چون پارکینگ اختصاصی و کارواش را ارائه می‌دهد.
آدرس باشگاه VIP شاهین: شیان، میدان طجرلو، مجتمع کشتیرانی، باشگاه شاهین
آدرس باشگاه ۱: میدان توحید، ابتدای اتوبان چمران، نبش باقرخان
آدرس باشگاه ۲: پردیس، میدان عدالت، بلوار سفیر امید، مجموعه ورزشی شاهین
شماره تماس:  ۰۲۱-۲۲۹۴۹۹۸۶ ۰۲۱-۶۶۵۷۱۵۳۷ ۰۲۱-۷۷۵۵۲۵۲۷

 ۰۹۱۲۲۹۰۰۶۲۴

آدرس اینستاگرام: shahin_gym