فهرست مطالب : 

فیلم بوی پیراهن یوسف، فیلمی قدیمی با موضوع پدر
فیلم پدر

فیلم به نام پدر، فیلمی با محوریت پدر
فیلم دست ‌های خالی
فیلم طلا و مس
فیلم حوض نقاشی
فیلم دهلیز
فیلم فرشته ‌ها با هم می ‌آیند
فیلم نفوذی
فیلم آقا یوسف
فیلم آواز گنجشک ‌ها
فیلم قاعده تصادف
فیلم جدایی نادر از سیمین
فیلم گاوخونی
فیلم خواهران غریب
فیلم در آرزوی ازدواج
فیلم کیمیا
فیلم پدر سالار
فیلم زادگان
فیلم بسامد
کلام پایانی

 

نام پدر همواره واژگان قدرت، مهربانی و صبوری را با خود به همراه دارد. در راستای تقدیر از این جایگاه در سال‌های اخیر فیلم‌های با موضوع پدر ساخته شده‌اند که جزء ماندگار‌ترین فیلم‌های سینمای ایران شناخته می‌شوند. برخی از این فیلم‌ها با داستان‌هایی بسیار جذاب اکران شده که سبب استقبال عموم مردم از آن‌ها گردید. در ادامه به معرفی ۲۰ فیلم از ماندگارترین نقش‌های پدر به مناسبت این روز می‌پردازیم. با سایت برتزین ها همراه باشید با معرفی 20 فیلم ماندگار با موضوع پدر.


فیلم بوی پیراهن یوسف، فیلمی قدیمی با موضوع پدر

این فیلم در سال ۱۳۷۴ به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا ساخته شد. بازیگران اصلی این فیلم را علی نصیریان، نیکی کریمی، جعفر دهقان و شیرین بینا تشکیل می‌دهند. فیلم بوی پیراهن یوسف با محوریت پدر روایتگر انتظار پدری برای بازگشت پسرش است. این فیلم از زمان اکران بازدیدکنندگان بسیار زیادی را به خود اختصاص داده بود. موضوع این فیلم، پدری را روایت می‌کند که با وجود مدارک و ادله‌های مختلف و حرف‌های بسیاری از اطرافیان، هنوز بر این باور بوده که پسرش زنده است و روزی دوباره برای دیدن پدر باز خواهد گشت. 
در این فیلم به نقشی به نام دایی غفور پرداخته شده که در واقع همان پدر چشم انتظار است. پدر، راننده تاکسی فرودگاه بوده و روزی به صورت اتفاقی با یک دختر آشنا می‌گردد که برای یافتن برادرش که سرباز جنگ بوده از اروپا به ایران آمد. این دختر به همراه دایی غفور برای یافتن گمشده‌های خود با یکدیگر همراه می‌شوند. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های ایرانی است که با موضوع پدر ساخته شد. یکی از مشخصه‌های این فیلم به تصویر کشیدن انتظار برای تک تک شخصیت‌های آن است.

بوی پیراهن یوسف


فیلم پدر

این فیلم ساخته شده در سال ۱۳۷۴به کارگردانی مجید مجیدی بوده و در این فیلم محمد کاسبی، پریوش نظریه و حسن صادقی نقش آفرینی می‌کنند. موضوع فیلم پدر در رابطه با پدر و پسری است که هیچ رابطه خونی بین آن‌ها وجود ندارد؛ اما به مرور زمان شاهد شکل‌گیری رابطه بسیار مناسب پدر و پسری بین آن‌ها هستیم. این فیلم یکی از فیلم‌های پرافتخار سینمای ایران به شمار می‌رود که جوایز متعدد داخلی و خارجی را کسب نمود. 
علاوه بر این، فیلم پدر سه سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر به عنوان بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آن خود کرد. لازم به ذکر است که فیلم پدر جوایز خارجی مانند دلفین طلایی در جشنواره فیلم فستوریا و همچنین لوح تقدیر جشنواره فیلم سائوپائولو را به خود اختصاص داد.

فیلم پدر


فیلم به نام پدر، فیلمی با محوریت پدر

این فیلم در سال ۱۳۸۴ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا ساخته شد. بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند پرویز پرستویی، گلشیفته فراهانی، مهتاب نصیرپور، کامبیز دیرباز و سید مهرداد ضیایی هستند. این فیلم از فیلم‌های پدرانه سینمای ایران شناخته می‌شود. ابراهیم حاتمی کیا ده سال پس از ساختن فیلم بوی پیراهن یوسف، فیلم به نام پدر را به تصویر کشید. 
موضوع فیلم به نام پدر در رابطه با دختر و پدری بوده که عواقب جنگ دامنگیرشان شد. در این فیلم، پدر رزمنده‌ای است که در دوران جنگ اقدام به مین‌گذاری منطقه‌ای کرده و پس از سال‌ها یکی از همین مین‌ها در زیر پای دختر او منفجر می‌گردد. پدر در این شرایط باید برای آینده دخترش تصمیم‌گیری کند. تصمیم‌گیری در این رابطه است که آیا اجازه دهد پای دختر قطع شود یا نه. 
در فیلم نشان داده می‌شود که دختر معتقد است به صورت ناخواسته وارد جنگی شده که پدرش در آن حضور داشته است. این فیلم یکی از برترین فیلم‌های ایرانی با موضوع پدر است که وجه تمایز بین دو نسل مختلف را با دیدگاه‌های متفاوت بیان می‌کند. این فیلم نشانگر روابط پدر و دختری بوده و یکی از ماندگارترین فیلم‌ها با موضوع پدر به حساب می‌آید. 
شایان ذکر است که فیلم به نام پدر ۸ نامزدی در جشنواره فیلم فجر و چهار سیمرغ بلورین در این جشنواره را به خود اختصاص داد. علاوه بر این، برنده سیمرغ بلورین به عنوان بهترین فیلم و بهترین بازیگر نقش اول مرد است. ضمن این‌که برترین بازیگر نقش اول مرد را پرویز پرستویی دارد و بهترین بازیگر نقش مکمل زن متعلق به مهتاب نصیرپور است. این فیلم موفق به دریافت بهترین فیلمنامه برای ابراهیم حاتمی‌کیا شد.

به نام پدر


فیلم دست ‌های خالی

این فیلم در سال ۱۳۸۶ به کارگردانی ابوالقاسم طالبی ساخته شد. بازیگرانی که در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند خسرو شکیبایی، مریلا زارعی، فاطمه گودرزی و مسعود رایگان هستند. این فیلم یکی دیگر از فیلم‌های با موضوع پدر به شمار می‌رود و در آن داستان پدر و دختری را حکایت می‌کند که برای سال‌های زیادی از یکدیگر دور بوده‌اند. 
در این فیلم ‌امیر حسین با بازی خسرو شکیبایی که پدر حوریه است و یک اسیر جنگی بوده که پس از سال‌ها اسارت آزاد شده؛ در یک بیمارستان به سر می‌برد. در این فیلم نمایش داده شده که ‌امیر حسین دچار موج گرفتگی است و پس از بازگشت به خانه با مشکلات بسیار زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. به دلیل شلوغی و سر و صدای زیاد در خانه که آن هم به علت جشن ورودی که خانواده این او تدارک دیده بودند حال ‌امیر حسین بدتر می‌شود و به همین دلیل این خانواده تصمیم می‌گیرند تا برای بهبود اوضاع ‌امیر حسین به شمال سفر کند. 
در همین حال یکی از دشمنان ‌امیر حسین برای حوریه پاپوش درست می‌کند و یک کار نکرده و گناه مرتکب نشده را به حوریه نسبت می‌دهد. ‌امیر حسین تلاش می‌کند تا در شرایطی سخت و دشوار در کنار دخترش بماند و او را یاری نماید و تمام تلاش خود را برای اعدام نشدن او به کار گیرد. تلاش این پدر برای رضایت گرفتن از پدر مقتول که برخلاف او هیچ‌گونه اعتقادی ندارد و درخواست عجیب این پدر برای رضایت دادن باعث جذاب‌تر شدن این فیلم می‌شود. در این فیلم می‌توانیم لحظاتی زیبا را در مورد رابطه پدر و دختری شاهد باشیم. برخی از سکانس‌های این فیلم غم‌انگیز بوده به همین دلیل تأثیر زیادی بر بیننده خواهد گذاشت.


بیشتر بخوانید : کافه فیلم‌کلاسیک تقاطع ویلا و سمیه



فیلم طلا و مس

این فیلم در سال ۱۳۸۷ به کار گردانی همایون اسعدیان ساخته شد. بازیگرانی که در این فیلم ایفای نقش می‌کنند بهروز شعیبی، ‌نگار جواهریان، سحر دولتشاهی، حلیمه سعیدی، جواد عزتی، رضا رادمنش و مهران رجبی هستند. این فیلم یکی از موفق‌ترین فیلم‌های سینمای ایران به شمار می‌رود که موفق به اخذ سه جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن در جشنواره فیلم فجر شد. در این فیلم زندگی یک طلبه را به نام سید رضا شاهد هستیم که به همراه همسر و فرزند کوچک‌ خود برای شرکت در کلاس‌های حوزه علمیه به تهران نقل مکان می‌کند. 
زمانی که سید رضا به بیماری همسرش که ‌ام اس بوده پی می‌برد، مسئولیت‌ها و نگرانی‌هایش چندین برابر می‌شوند. در این فیلم نام همسر سید رضا، زهرا سادات است. این طلبه در فیلم طلا و مس می‌بایست مخارج درمان همسر را فراهم کند؛ علاوه بر این به درس‌های حوزوی‌ خود نیز بپردازد و همچنین به مراقبت از دو فرزند کوچکش اقدام نماید. در این فیلم شاهد تلاش‌های بسیار زیاد این طلبه جوان برای انجام مسئولیت‌های پدرانه برای خانواده کوچک خود هستیم.

فیلم طلا و مس

فیلم حوض نقاشی

این فیلم در سال ۱۳۹۱ به کارگردانی مازیار میری ساخته شد. بازیگرانی که در این فیلم نقش آفرینی می‌کنند، شهاب حسینی، ‌نگار جواهریان، فرشته صدر عرفایی، سپهر فرامرزی و سیامک احصایی نام دارند. در لیست معرفی ۲۰ فیلم از ماندگارترین نقش‌های پدر می‌توانیم این فیلم را نیز جای دهیم. داستان این فیلم داستان زندگی زوج جوانی به نام‌های رضا و مریم و پسرشان است. 
این زوج تفاوت‌های زیادی با سایر افراد دارند؛ اما تلاش می‌نمایند تا پدر و مادر خوبی برای فرزندشان باشند. در این فیلم نشان داده می‌شود که تحمل این تفاوت‌ها برای فرزند کمی دشوار بوده و به همین دلیل پسر این زوج از خانه فرار می‌کند. در این فیلم شهاب حسینی به عنوان پدر نقش آفرینی می‌کند و تمام تلاش او بر این است که با وجود مشکلات مالی، بار دیگر خانواده خود را دور هم جمع کند و وظایف پدری خود را انجام دهد. این فیلم را می‌توان یکی از بهترین فیلم‌های با موضوع پدر دانست که موفق به دریافت جوایز متعددی از جشنواره فیلم فجر شد.


فیلم دهلیز

این فیلم در سال ۱۳۹۲ به کارگردانی بهروز شعیبی ساخته شد. بازیگران این فیلم رضا عطاران، هانیه توسلی، محمدرضا شیرخانلو، سعید چنگیزیان، شاهرخ فروتنیان، ‌نگار عابدی و افسانه چهره آزاد هستند. در این فیلم روابط پدر و فرزندی به وضوح قابل مشاهده است. در فیلم دهلیز داستان زوجی را می‌بینیم که یک کودک ۷ ساله دارند. در این فیلم بهزاد که نقش پدر خانواده را دارد، یک معلم زبان است و به دلیل یک درگیری مرتکب یک قتل می‌شود. 
پس از ارتکاب به قتل بهزاد به زندان می‌رود و همسر او می‌بایست تا تمامی بار زندگی را به دوش بکشد. علاوه بر این سعی می‌کند تا رضایت خانواده مقتول را نیز کسب کند. ‌امیر علی پسر این زوج نام دارد که در هفت سالگی با پدرش ملاقات می‌کند. رابطه پدر و پسری در اوایل رابطه گرمی نبوده؛ اما به مرور زمان اعتماد و صمیمیت ‌امیر علی و بهزاد بیشتر می‌شود. این فیلم یکی از بهترین فیلم‌های موجود در مورد روابط پدر و فرزندی در سینمای ایران است. ضمن این‌که فیلم دهلیز در جشنواره فیلم فجر موفق به دریافت ۱۱ سیمرغ بلورین شد.

فیلم دهلیز


فیلم فرشته ‌ها با هم می ‌آیند

این فیلم در سال ۱۳۹۲ به کارگردانی حامد محمدی و با بازی جواد عزتی، نازنین بیاتی، رضا ناجی و الهام کردا ساخته شد. فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند یکی دیگر از فیلم‌های تأثیرگذار در رابطه با پدر است که در آن شاهد تلاش‌های بسیار زیاد یک طلبه برای تأمین زندگی خانواده خود هستیم. 
جواد عزتی در این فیلم نقش پدر را ایفا می‌نماید که دارای سه فرزند دختر است و باید هزینه‌های خانواده ۵ نفره خود را تأمین کند. به همین علت در یک فیلم سینمایی به ایفای نقش می‌پردازد؛ اما بسیاری از اطرافیان و دوستان او با این کار مخالف هستند. فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند یکی از تأثیرگذارترین و برترین فیلم‌های با موضوع پدر بوده که تماشای آن به شما پیشنهاد می‌شود.

فیلم فرشته ‌ها با هم می ‌آیند


بیشتر بخوانید : بورس پوشاک مردانه و زنانه، ارزان ترین نقطه بازار تهران


فیلم نفوذی

موضوع این فیلم در رابطه با بازگشت عده‌ای از اسیران جامانده ایرانی از عراق به کشور است. این فیلم با بازی ‌امیر جعفری ساخته شده که در این فیلم مشاهده می‌کنیم بلافاصله پس از ورود اسیران ایرانی به کشور توسط وزارت اطلاعات دستگیر می‌شوند. دلیل دستگیری شهرت کیان به علت جاسوسی از اسرای ایرانی و عضویت در برخی از سازمان‌های گروه‌های منافقین است. 
به دلیل بد نام بودن شهرت کیان، فرزندش بالاجبار نام‌ فامیلی خود را تغییر می‌دهد. در نهایت متوجه می‌شود که شهرت کیان در ماموریتی قرار دارد و در این مأموریت خود یکی از رزمندگان انقلاب اسلامی معرفی نمود. این موضوع سبب می‌گردد تا رابطه پدر و پسر به شدت تغییر یابد و روابط بهتری با یکدیگر داشته باشند. این فیلم از جمله فیلم‌های پدرانه سینمای ایران شناخته می‌شود.

فیلم نفوذی


فیلم آقا یوسف

این فیلم یکی از فیلم‌های بسیار جذاب با موضوع پدر در سینمای ایران به حساب می‌آید. در این فیلم مهدی هاشمی نقش آقای یوسف را بازی می‌کند که یک معلم بازنشسته است. آقا یوسف برای تأمین هزینه‌های زندگی به کارگری اقدام می‌نماید؛ اما این موضوع را با دخترش در میان نگذاشته و از دختر خود پنهان می‌کند. در این فیلم نمایش داده می‌شود که پدر هر روز به منظور رفتن به مدرسه از خانه بیرون می‌رود؛ اما در خانه‌های مختلف مشغول به کارگری می‌گردد. 
یک روز در خانه‌ای که مشغول به کار بوده، صدای دخترش که با بازی هانیه توسلی همراه است را روی پیامگیر تلفن آن خانه می‌شنود. در این زمان پدر متوجه ارتباط دختر خود با خانه‌ای که در آن کار می‌کند خواهد شد. رفتار‌های پدرانه آقا یوسف و دغدغه‌هایی که در این فیلم وجود دارند و همچنین لحظه آگاه شدن دختر از این موضوع، آقا یوسف را به یکی از شخصیت‌های فداکار پدرانه تبدیل می‌نماید.

فیلم آقا یوسف


فیلم آواز گنجشک ‌ها

در این فیلم یک پدر روستایی به نام کریم را می‌بینیم که کارگر بخش پرورش شترمرغ است و تمام دغدغه او معاش خانواده‌اش است. در فیلم آواز گنجشک‌ها نمایش داده می‌شود که گم شدن یکی از شترمرغ‌ها باعث اخراج پدر خانواده از کار شده و بالاجبار برای تأمین مخارج خانواده به مسافرکشی با موتور مشغول می‌گردد. یکی از ‌ایده‌های کسب و کار در این فیلم پرورش ماهی قرمز است که کریم این ماهی‌ها را به سختی در یک دبه به شهر می‌آورد؛ اما واژگونی دبه و از بین رفتن تمامی ماهی‌ها سبب می‌گردد تا پدر خانواده از این موضوع بسیار ناراحت شود. فیلم آواز گنجشک‌ها یکی دیگر از فیلم‌های پدرانه سینمای ایران شناخته می‌شود که بیانگر از خود گذشتگی و فداکاری پدران ایرانی است.

فیلم آواز گنجشک ‌ها


فیلم قاعده تصادف

این فیلم در سال ۱۳۹۱ و به کارگردانی بهنام بهزادی و بازی ‌امیر جعفری و ندا جبرائیلی ساخته شد. در این فیلم به روابط بین جوانان و والدین پرداخته می‌شود. این فیلم از جمله فیلم‌های به شمار می‌رود که در زمان ارائه به جشنواره فجر نتوانسته به خوبی معرفی گردد. به طور کلی می‌توان گفت فیلم قاعده تصادف به سبک زندگی جوانان دهه هفتادی می‌پردازد. در این فیلم به تصویر کشیده شده که برخی از متولدین دهه هفتاد تفاوت زیادی با خانواده‌های خود دارند. 
در فیلم قاعده تصادف به ذاین موضوع پرداخته می‌شود که این نسل در دورانی متولد شده‌اند که مدرنیته و شکل و شمایل غربی پس از انقلاب وارد ایران شده و این سبک زندگی چندان مورد پسند و پذیرش پدران آن‌ها نیست. قاعده تصادف به خوبی به نمایش این اختلافات زیستی می‌پردازد و نمایش می‌دهد که پدری از سر علاقه و حساسیت اقدام به محدود کردن دخترش می‌کند؛ اما با تصمیمات ساختارشکن دختر مواجه می‌شود. این فیلم سعی دارد نوع تربیت و سخت‌گیری پدر و دلسوزی پدرانه را به نمایش بگذارد.

فیلم قاعده تصادف

فیلم جدایی نادر از سیمین

این فیلم در سال ۱۳۸۹ به کارگردانی اصغر فرهادی و بازی شهاب حسینی، لیلا حاتمی، ساره بیات و پیمان معادی ساخته شد. خلاصه فیلم به این صورت است که سیمین می‌خواهد به همراه همسرش نادر و دخترش به نام ترمه از ایران مهاجرت کند. برای این کار تمامی مقدمات را در نظر گرفته؛ اما نادر نمی‌خواهد پدرش را تنها بگذارد، چرا که پدر از بیماری آلزایمر رنج می‌برد. این اختلافات در نهایت باعث جدایی نادر از سیمین خواهد شد. داستان این فیلم با بازی هماهنگ لیلا حاتمی و پیمان معادی، یکی از دغدغه‌های طبقه متوسط جامعه را به نمایش می‌کشد. در این فیلم رابطه پدرانه‌ای وجود داشته که هر یک از آن‌ها قابل تامل هستند. اولین رابطه میان نادر و پدرش که آلزایمر دارد و دوم رابطه نادر با دخترش است.

فیلم جدایی نادر از سیمین


فیلم گاوخونی

این فیلم در سال ۱۳۸۱ به کارگردانی بهروز افخمی ساخته شد. بازیگران این فیلم عزت الله انتظامی و بهرام رادان هستند. لازم به ذکر است که گاوخونی براساس رمان جعفر مدرس صادقی تولید گردید. در این فیلم عزت الله انتظامی نقش پدر را ایفا می‌کند. این فیلم نیز یکی از فیلم‌های مطرح در رابطه با جایگاه پدر است که در زمان اکران بازدیدکنندگان بسیار زیادی داشت. فیلم گاوخونی روایتگر داستان پدر و پسری بوده که به واسطه رفتار سلطه‌گر و دیکتاتورانه پدر، تنش‌های زیادی به پسر تحمیل می‌شود؛ اما در ادامه فیلم روند شکل‌گیری ارتباط تغییر می‌نماید.

فیلم گاوخونی

فیلم خواهران غریب

خواهران غریب در سال ۱۳۷۴ به کارگردانی کیومرث پوراحمد ساخته شد. خسرو شکیبایی و الهه علی یاری از بازیگران مطرح این فیلم به شمار می‌روند. در این فیلم نسرین و نرگس دو خواهر دوقلو هستند؛ اما تا به این سن همدیگر را ندیده‌اند و به عبارتی این دو خواهر همدیگر را نمی‌شناسند. در یک برنامه تفریحی که به واسطه مدارس برگزار شده این دو خواهر با یکدیگر آشنا می‌گردند. پس از تحقیق و جستجو متوجه می‌شوند که والدین آن‌ها سال‌ها پیش از یکدیگر جدا شده‌ و حالا پدر قصد ازدواج دارد. 
در این فیلم نمایش داده می‌شود که نسرین و نرگس جای خود را با یکدیگر عوض می‌کنند. به دلیل بازی هنرمندانه خسرو شکیبایی و افسانه بایگان این فیلم سال‌های زیادی مورد استقبال عموم مردم قرار داشت. علاوه بر این جزء بهترین فیلم‌های کیومرث پوراحمد به حساب می‌آید. خسرو شکیبایی به عنوان پدر بچه‌ها یک موزیسین بوده و در این فیلم مشغول به تولید یک آلبوم موسیقی است. رابطه پدر با دختر کوچکش بسیار خوب و خاص است. در این فیلم نمایش داده می‌شود، رابطه پدر و دختر جدا از این‌که یک رابطه خونی بوده می‌تواند مانند دو دوست باشد. در این فیلم پدر و دختر با یکدیگر آهنگ می‌خوانند. در واقع کیومرث پوراحمد سعی کرده تا تصویری متفاوت از پدر را در این فیلم به نمایش بگذارد.

فیلم خواهران غریب


فیلم در آرزوی ازدواج

این فیلم در سال 1369 به کارگردانی اصغر هاشمی تولید گردید. این فیلم یکی دیگر از برترین فیلم‌های موجود در رابطه با پدر است. این فیلم روایتگر داستانی پسری است که تصمیم داشته تا پس از پایان سربازی با دختری ازدواج کند. پدر ناهید برای جهانگیر تعیین می‌کند که باید از شغل مناسبی جهت ازدواج با دختر او برخوردار باشد. در همین راستا پسر از پدر خود که اتفاقا بازنشسته نیز بوده کمک می‌خواهد. در ادامه فیلم در آرزوی ازدواج خواهیم دید که مهدی فتحی در قالب یک پدر دلسوز به ایفای نقش می‌پردازد. بازی بسیار دلسوزانه و ماندگار مهدی فتحی در این فیلم باعث جذب حداکثری مخاطبان شده است؛ اما متأسفانه به دلایلی فیلم در آرزوی ازدواج در سینمای ایران زیاد دیده نشد.


بیشتر بخوانید : 10 هدیه عالی برای جشن تولد یک سالگی



فیلم کیمیا

این فیلم در سال ۱۳۷۳ به کارگردانی احمدرضا درویش ساخته شد. داستان این فیلم مربوط به جنگ ایران و عراق است که در آن زمان همسر رضا باردار بوده و باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد. رضا او را به بیمارستان منتقل کرده و خود پس از آن اسیر دشمن می‌شود. همسر رضا در زمان عمل جراحی فوت می‌کند؛ اما فرزند رضا به دنیا می‌آید. پس از گذشت ۹ سال وقتی رضا از اسارت بازمی‌گردد متوجه می‌شود که تمامی اعضای خانواده خود را از دست داده و در جستجوی تنها بازمانده خود یعنی فرزندش است. در این فیلم کیمیا فرزند رضا نام داشته که در مشهد زندگی می‌کند. در این فیلم نیز رابطه فرزند و پدر به خوبی نمایش داده می‌شود. کیمیا از فیلم‌های با موضوع پدر است که در زمان اکران علاقه‌مندان و مخاطبان زیادی را تحت تأثیر قرار داد.

کیمیا

فیلم پدر سالار

این فیلم که یک سریال تلویزیونی درام بوده در سال‌های 1372 تا 1374 به کارگردانی اکبر خواجویی تولید گردید. این فیلم که یکی از فیلم‌های به یادماندنی تلویزیون ایران به حساب می‌آید روایتگر نحوه نگرش و زندگی یک پدر میانسال و مهربان به نام اسدالله خان است. این پدر انتظار دارد تا تمامی افراد خانواده از تصمیمات او تبعیت کنند. 
داستان پدر سالار از زمانی تغییر می‌کند که عروس کوچک به نام آذر که از قضا برادرزاده اسدالله خان نیز بوده وارد این خانواده می‌شود و به مخالفت با قواعد و قوانین این خانه می‌پردازد. در فیلم نمایش داده می‌شود که عروس در مقابل پدر سالاری اسدالله خان ‌ایستادگی می‌نماید تا جایی که پدر سالار تمام فرزاندانش را از خانه بیرون می‌کند. در ادامه داستان ارتباط بسیار مناسب و نزدیکی بین پدر و تمامی افراد خانواده برقرار می‌گردد.

فیلم پدر سالار

فیلم زادگان

این فیلم در سال ۲۰۱۱ و با بازی جورج کلونی ساخته شد. در این فیلم شاهد یک داستان غم‌انگیز هستیم که در آن جورج کلونی در نقش یک پدر بازی می‌کند. بازیگر نقش پدر در این فیلم سعی می‌کند تا پس از اتفاقات ناگوار به دختران خود بیشتر نزدیک شود. مت کینگ شخصی است که به واسطه احساساتش اقدام به برقراری ارتباط می‌کند؛ احساساتی که او را به یک پدر و یک انسان بسیار بهتر در فیلم تبدیل می‌نماید. این فیلم جزء ۲۵ فیلم برتر در رابطه با نقش پدر در قرن ۲۱ معرفی شده است.

فیلم زادگان


فیلم بسامد

فیلم بسامد در سال ۲۰۰۰ و به کارگردانی گریگوری هابلیت ساخته شد. در واقع این فیلم بسیاری از باور‌های ما را تغییر خواهد داد، چرا که داستان آن در رابطه با پدر و پسری است که پس از مرگ به واسطه یک پرتابل می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. یکی از دلایل موفقیت فیلم بسامد تلاش دنیز کواد برای بازی در نقش پدر است که تمام سعی خود را می‌کند تا بتواند خانواده‌اش را دوباره گرد هم آورد. این فیلم نیز یکی از تأثیرگذارترین فیلم‌های قرن ۲۱ است که دلسوزی و از خودگذشتگی‌های پدر را به خوبی به تصویر می‌کشد.

frequency 2000 movie
 

کلام پایانی

معرفی ۲۰ فیلم از ماندگارترین نقش‌های پدر با هنرمندی بازیگران مطرح و معروف ایرانی باعث جذب حداکثری مخاطبان برای تماشای این فیلم‌ها شده است. فیلم‌های بسیار زیادی در این زمینه تولید شده‌اند که برخی از آن‌ها شامل فیلم پدر، فیلم دست‌های خالی و جدایی نادر از سیمین هستند. این فیلم‌ها معمولاً به از خود گذشتگی‌ها و فداکاری‌های پدر می‌پردازند و دلسوزی‌های بسیار زیاد پدر در روابط خانوادگی را به نمایش می‌گذارند. علاوه بر این در بسیاری از فیلمنامه‌ها به روابط بسیار مؤثر و مناسب پدر و فرزندی اشاره گردید. به همین دلیل اکران این فیلم‌ها معمولاً با موفقیت همراه بوده و سبب اخذ جوایز متعددی از جشنواره‌های مختلف شده است.