فهرست:
اصول خانه تکانی در بارداری برای زنان باردار
نکات مهم خانه تکانی در دوران بارداری
شوینده‌ های شیمیایی را کمتر استفاده کنید
از تعویض کردن موکت‌ ها و پرده در زمان بارداری خودداری کنید
به برچسب مواد شوینده دقت کنید
آمونیاک و سفید‌کننده ها را به هیچ عنوان ترکیب نکنید
از خم شدن زیاد بپرهیزید
عوارض انجام کار‌های سنگین در بارداری
افزایش خطر سقط جنین
افزایش ریسک آسیب به کمر
کلام پایانی

معمولاً خانه تکانی در دوران بارداری با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد بود. به منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی در این دوران نیاز است تا نکات مهم برای خانه تکانی در بارداری را بدانید. بدین منظور تمیز کردن خانه و محل زندگی در این دوران نیازمند برخی از مراقبت‌های مهم و ضروری است تا سلامت و بهداشت مادر و جنین به خطر نیفتد. البته رعایت نکردن نکات تنها آسیب‌های دوران بارداری را در پی ندارد، بلکه در برخی مواقع پس از فارغ شدن نیز عواقبی به همراه خواهد داشت. تا پایان این مقاله از سایت برترین ها با ما همراه باشید.

خانه تکانی در بارداری


بیشتر بخوانید: خانه تکانی با کودکان، بهترین‌ ایده برای سرگرم کردن بچه‌ ها


اصول خانه تکانی در بارداری برای زنان باردار

با نزدیک شدن به ایام نوروز و شب‌های عید معمولاً بانوان و خانم‌ها شروع به خانه تکانی می‌کنند؛ اما رعایت برخی از نکات برای بانوانی که باردار هستند، بسیار حائز اهمیت است. خانم‌های باردار با رعایت نکات ایمنی می‌توانند اقدام به خانه تکانی کنند. در صورتی که شما نیز جز این افراد هستید نیاز است تا به منظور جلوگیری از خطر‌های احتمالی برای فرزندتان، اصول خانه تکانی را در این دوران بدانید. در صورتی که شما درگیری و مشغله کاری زیادی دارید و یا به دلیل بارداری شرایط رسیدگی به امور نظافت منزل را ندارید میتوانید از خدمات نظافتی در شمال تهران استفاده کنید.

نکات مهم خانه تکانی در دوران بارداری

برخی از خانم‌های باردار در این دوران نیازمند استراحت مطلق هستند، چرا که بنا به تشخیص پزشک احتمال زایمان زودرس در آن‌ها وجود دارد. بنابراین این بانوان باید از انجام کار‌های سنگین به منظور حفظ سلامت خود و جنین بپرهیزند. لازم به ذکر است که در چنین شرایطی نیاز است تا خانه تکانی را به سال‌های بعد موکول کنید چرا که اولویت در چنین شرایطی سلامت فرزند است. اگر می‌توانید به آرامی اقدام به خانه تکانی نمایید و از نظر پزشک مشکلی از این بابت ندارید، نیاز است تا در مرحله اول هیچ فشاری را به خود وارد نکنید. به این منظور نباید حرص بخورید و از عصبی شدن در این دوران بپرهیزید چرا که احتمال انجام دادن یک اقدام نسنجیده وجود دارد که منجر به آسیب رسیدن به جنین می‌شود.
پس از آن نیاز است تا لیستی از اقدامات لازم را تهیه کنید. در این لیست اولویت‌ها را مورد بررسی قرار دهید و به آرامی و با استراحت‌های کافی در فواصل طولانی اقدام به خانه تکانی نمایید. در این لیست مشخص کنید که اولویت‌های خانه تکانی چه مواردی هستند. به عنوان مثال اگر به کار‌های آشپزی علاقه دارید می‌توانید از قسمت آشپزخانه شروع به خانه تکانی کنید. هر روز تعداد بسیار کمی از کابینت‌ها را مشخص کرده و به آرامی اقدام به تمیز کردن آن‌ها نمایید. توجه داشته باشید تمامی ظروف را از داخل کابینت‌ها بیرون نریزید و اگر تمایل به تمیز کردن اتاق دارید پیشنهاد می‌شود تا از کشو‌ها، خانه تکانی را آغاز کنید. در صورتی که نیاز به استفاده از نردبان و چهارپایه بود لطفاً از افرادی دیگر کمک بگیرید.
همچنین نباید در یک حالت ثابت به مدت طولانی بمانید. هر ساعت یک بار دراز بکشید و پا‌های خود را کمی بالاتر از سطح زمین قرار دهید. پیش از انجام هر کاری نیاز است تا دستمال و مواد شوینده خود را نزدیک خود قرار داده تا در صورت نیاز بتوانید راحت‌تر اقدام به برداشتن آن‌ها کنید. علاوه‌بر این از مواد شوینده بدون بو و حساسیت استفاده کنید تا آسیب و آلرژی خاصی به شما و جنین‌تان وارد نشود. در زمان تمیز کردن و خانه تکانی حتماً از دستکش استفاده کنید، حتی برای گردگیری و هم مرتب کردن وسایل نیاز است تا دستکش مناسب بپوشید.

اصول خانه تکانی در بارداری

شوینده‌ های شیمیایی را کمتر استفاده کنید

یکی از نکات مهم برای خانه تکانی در بارداری شامل استفاده کمتر از مواد شوینده شیمیایی است. برای تمیز کردن وسایل منزل بهتر است تا از مواد طبیعی مانند سرکه استفاده کنید. مخصوصاً بانوان باردار نباید از مواد شوینده قوی استفاده نمایند. توجه داشته باشید که موادی مانند سرکه برای تمیز کردن برخی از سطوح مانند مرمر و همچنین گرانیت مناسب نیستند و زمانی که از سرکه به منظور تمیز کردن این گونه از سطوح استفاده می‌کنید به مرور زمان باعث آسیب رسیدن به آن‌ها خواهید شد. شایان ذکر است برای تمیز کردن وسایل منزل از اسپری استفاده نکنید چرا که ذرات اسپری به طور معلق در هوا باقی خواهند ماند و باعث به وجود آمدن مشکلات ریوی و همچنین آلرژی برای مادر و فرزند خواهند شد. 
به جای اسپری می‌توانید از مواد مایع استفاده کنید و به طور مستقیم این مواد را بر روی سطوح بریزید. ذکر این نکته ضروری است که در زمان تمیز کردن خانه حتماً پنجره‌ها را باز کنید و از جریان هوا مطمئن شوید. در زمان شستن ظروف نیز نباید برای مدت طولانی به صورت ‌ایستاده قرار بگیرید. به این منظور از ۴ پایه کوتاه استفاده کنید و هر ۵ دقیقه یکبار اقدام به نشستن و استراحت نمایید. 
در زمان شستن ظروف و تمیز کردن منزل لابلای کار‌هایتان حتماً از وعده‌های غذایی استفاده کنید. هر زمان که احساس کردید دچار خستگی شده‌اید از کار کردن دست بکشید. نوشیدن مایعات را در زمان خانه تکانی فراموش نکنید چرا که تغذیه و استراحت شما در حفظ سلامت جنین تأثیر خواهد گذاشت. در صورتی که در برخی از سطوح یا برخی از قسمت‌های منزل که دور از دسترس بودند و احتمال کپک زدگی در آن‌ها وجود داشت، به هیچ عنوان نزدیک آن نشوید؛ چرا که ممکن است این کپک زدگی‌ها سمی باشند. 
برای از بین بردن کپک زدگی‌ها حتماً از سرکه به جای سفید‌کننده و شوینده‌های شیمیایی استفاده کنید. پس از اتمام کار نیاز است تا تمامی لباس‌های خود را در داخل ماشین لباسشویی بشویید. برای شستن پرده‌ها حتماً از افراد دیگر کمک بگیرید و مستقیماً خودتان برای پیاده کردن پرده اقدام نکنید.

شوینده‌ های شیمیایی در خانه تکانی


بیشتر بخوانید: کامل‌ ترین چک ‌لیست خانه تکانی ۱۴۰۱


از تعویض کردن موکت‌ ها و پرده در زمان بارداری خودداری کنید

دوران بارداری نباید اقدام به تعویض کردن موکت و همچنین مبل کنید، چرا که بوی تازگی این وسایل حاوی برخی مواد شیمیایی است که می‌تواند برای شما یا جنینتان مضر باشد. به همین دلیل زمان تعویض آن‌ها را به بعد از زایمان موکول کنید. شایان ذکر است برای حفظ سلامتی بیشتر پیشنهاد می‌شود تا به جای موکت از کفپوش‌های لمینتی استفاده نمایید.

عوض کردن موکت‌ ها و پرده

به برچسب مواد شوینده دقت کنید

در زمان تمیز کردن و شست‌وشوی منزل و خانه تکانی پیش از استفاده از مواد شوینده نیاز است تا به برچسبی که حاوی اطلاعاتی در رابطه با مواد تشکیل دهنده شوینده است، توجه داشته باشید. برخی از مواد مانند پاک‌کننده‌های گاز یا تینر شامل حلال‌هایی هستند که برای رشد کودک بسیار مضر و خطرناک خواهند بود. به همین دلیل اگر روی برچسب مواد شوینده عبارت سمی یا  TOXICرا مشاهده کردید از مصرف آن خودداری نمایید.

آمونیاک و سفید‌کننده ها را به هیچ عنوان ترکیب نکنید

بسیاری از خانم‌های برای انجام شست‌وشو و تمیز کردن منزل اقدام به ترکیب آمونیاک و سفید‌کننده‌ها با یکدیگر می‌کنند. در واقع این کار به منظور تمیز کردن بیشتر انجام می‌شود اما توجه داشته باشید که پس از ترکیب این مواد با یکدیگر مواد سمی بسیار خطرناکی در فضا پخش خواهد شد که برای سلامتی شما و جنینتان به شدت خطرناک است. همچنین در برخی از مواقع این مواد باعث مرگ افراد می‌شود.

تمیز کردن منزل در بارداری

از خم شدن زیاد بپرهیزید

خانه تکانی در بارداری با رعایت برخی از اصول امکان‌پذیر است. در واقع زمانی که شما اقدام به خانه تکانی کنید باید به برخی از موارد اهمیت دهید. توجه داشته باشید انجام برخی از کار‌ها با خم شدن بدن همراه خواهد بود. در واقع شما اجازه همچین کاری را نخواهید داشت چرا که هربار خم شدن به رحم و همچنین جنین فشار وارد می‌کند. این موضوع در ماه‌های آخر بارداری بسیار شدت خواهد گرفت. علاوه‌بر این، جاروبرقی کشیدن نیز می‌تواند باعث فشار بر کمر خانم‌های باردار شود. همچنین به دلیل گرد و غباری که در زمان جاروبرقی زدن اتفاق می‌افتد احتمال آلرژی و مشکلات تنفسی برای مادر و جنین به وجود دارد. اگر در ماه های آخر بارداری هستید توصیه ما به شما این است که از خدمات نظافتی در پاسداران استفاده کنید تا خطری متوجه شما و فرزندتان نشود.

عوارض انجام کار‌های سنگین در بارداری

با رعایت نکات مهم برای خانه تکانی در بارداری می‌توانید احتمال خطر سقط را در این دوران کاهش دهید. در این دوران با توجه به رشد جنین تغییرات زیادی در مادر به وجود خواهد آمد. برخی از این تغییرات مانند بزرگ شدن رحم و شل شدن و گاهی جابه‌جایی مفصل ران است. همچنین توجه داشته باشید که با بزرگ شدن شکم مرکز ثقل بدن نیز تغییر خواهد کرد که این موضوع باعث عدم تعادل مادر می‌شود. لذا در دوران بارداری به هیچ عنوان نباید اقدام به انجام کار‌های سنگین کرد چرا که خطر آسیب رسیدن به مادر و همچنین جنین افزایش پیدا می‌کند.

کار‌های سنگین در بارداری


بیشتر بخوانید: راهکار‌های نظافت منزل برای افراد پرمشغله و کارمند


افزایش خطر سقط جنین

در صورتی که به برخی از موارد و نکات مهم خانه تکانی در بارداری توجه نکنید می‌توانید باعث سقط جنین شوید. در واقع جابه‌جا کردن و بلند کردن اجسام سنگین باعث فشار وارد شدن به رحم و جدا شدن جفت در ماه‌های پایانی بارداری خواهد شد. این موضوع در برخی از مواقع خطر سقط جنین را افزایش می‌دهد. همچنین توجه داشته باشید به دلیل تغییرات هورمونی مفاصل شل شده و احتمال در رفتگی‌های مفصلی در بانوان باردار وجود دارد.

افزایش ریسک آسیب به کمر

خانه تکانی در بارداری با مشکلات زیادی مواجه است. با بزرگ شدن شکم و تغییرات زیاد در انحنای ستون فقرات خانم‌های باردار، امکان حمایت نشدن مهره‌ها و عضلات وجود دارد. به همین دلیل بسیاری از خانم‌های باردار در دوران حاملگی دچار مشکلات کمر می‌شوند. بنابراین بلند کردن اجسام سنگین به شکلی که فشار مستقیم به کمر وارد شود باعث بیرون زدگی دیسک کمر خواهد شد.

مشکلات کمر در بارداری

کلام پایانی

مشکلات بسیار زیادی در دوران بارداری برای برخی از خانم‌های باردار به وجود می‌آید. در واقع برخی از خانم‌ها به دلیل رعایت نکردن نکات مهم خانه تکانی در بارداری با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌شوند. با رعایت این نکات می‌توانید از آن‌ها جلوگیری کنید. به عنوان مثال در دوران بارداری نباید اقدام به جابه‌جایی وسایل سنگین کنید چرا که احتمال آسیب رسیدن به جنین افزایش پیدا می‌کند. همچنین استفاده از مواد شوینده در زمان خانه تکانی می‌تواند منجر به آسیب و آلرژی برای شما شود.