فهرست:

راهکار‌های مناسب برای پس ‌انداز در ایام نوروز
کلام پایانی

بسیاری از افراد در عید نوروز با کسری پول مواجه خواهند شد؛ اما با در نظر گرفتن چندین روش و راهکار مناسب می‌توانید جهت پس‌انداز اصولی و درست پول در این ایام اقدام کنید. در واقع آگاهی از بهترین راهکار برای پس‌انداز در نوروز باعث می‌شود تا با مشکلاتی در رابطه با عدم پس‌انداز مناسب مواجه نشوید. این راهکار‌ها کاملاً ساده و عملی هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هزینه‌های خود را مدیریت نمایید. در این مقاله از سایت برترین ها با ما همراه باشید.

پس‌انداز در نوروز

راهکار‌های مناسب برای پس ‌انداز در ایام نوروز

اولین مرحله برای پس‌انداز در نوروز، مدیریت و اجتناب از خرید‌های نابه‌جا است. به همین منظور باید برنامه مناسبی را برای هزینه‌های خود طراحی کنید. باید به این نکته توجه داشته باشید که در ایام نوروز علاوه‌بر خرید لباس‌های نو، هزینه‌های دیگری را نیز خواهید داشت. این هزینه‌ها می‌توانند نو کردن وسایل منزل یا عیدی برای کودکان مهمان باشند. خرید‌های ضروری عید و خرید‌های روزانه نیز از هزینه‌هایی هستند که در ایام نوروز باید انجام شوند.

راهکار اخذ مالیات

یکی از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن اقدام به پس‌انداز در ایام عید نوروز نمایید، گرفتن مالیات از خود است. قانونی را وضع کنید و به آن پایبند باشید. به عنوان مثال برای هر خرید۱۰۰ هزار تومانی، مبلغی را به عنوان مالیات برای خودتان کنار بگذارید. به این صورت شما پیش از این‌که به پرداخت هزینه‌ای بپردازید باید میزانی از مالیات را در حساب بانکی خود قرار دهید.

راهکار اخذ مالیات


بیشتر بخوانید: اهمیت و جایگاه بیمه های عمر و پس انداز


تهیه لیست قبل از خرید

یکی دیگر از روش‌ها و راهکار‌های بسیار مهمی که برای پس‌انداز در نوروز باید به آن توجه کافی داشته باشید، تهیه یک لیست قبل از خرید است. پیش از آغاز سال جدید بسیاری از فروشگاه‌ها اقدام به ارائه تخفیفات و حراج‌های زیادی می‌کنند؛ اما در برخی از مواقع شما مجبور به پرداخت هزینه‌های اضافی می‌شوید. بنابراین نیاز است تا با اعضای خانواده در رابطه با هزینه‌ها صحبت کنید و براساس اولویت‌بندی اقدام به خرید نمایید. 
لباس‌های موجود در کمد خود را بررسی کنید و فقط موارد ضروری را تهیه نمایید. علاوه‌بر این اگر لباسی را می‌توانید تغییر دهید یا این امکان وجود داشته تا با کمی خلاقیت شکل و ظاهری متفاوتی در لباس اسجاد نمایید، حتماً این کار را انجام دهید. در این صورت دیگر نیاز نیست لباس‌هایی که کمتر استفاده می‌کنید را دور بیندازید یا مجدد اقدام به خرید لباس اضافه کنید.

پس‌انداز پول اضافه

پیشنهاد می‌شود تا در زمان خرید از قیمت تقریبی اجناسی که قصد خریداری آن‌ها را دارید آگاهی داشته باشید. به عنوان مثال شلواری که فکر می‌کرده‌اید قیمت آن ۲۰۰ هزار تومان است؛ اما برای خرید آن ۱۰۰ هزار تومان پرداخته‌اید، مبلغ ۱۰۰ هزار تومان را به عنوان پس‌انداز برای شما باقی خواهد گذاشت. باید به مواردی که در رابطه با پس‌انداز مناسب وجود دارند توجه نمایید.

پس‌انداز پول اضافه

اجتناب از خرید خوراکی در زمان خرید

بسیاری از افراد در هنگام خرید، اقدام به خریدن خوراکی‌ها و تنقلات گوناگون می‌کنند. بنابراین می‌توانید در زمان خرید از انواع غذا‌ها و خوراکی‌های خانگی که بسیار سالم‌تر و متعادل‌تر هستند استفاده نمایید. به این صورت به‌طور چشمگیری در هزینه‌ها صرفه‌جویی خواهید کرد. برای ناهار لازم نبوده که همیشه یک مدل ساندویچ داشته باشید. دستورالعمل‌های مختلفی برای تهیه غذا وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها اقدام به تهیه غذا کنید و آن‌ها را در فریزر نگه دارید و در زمان خرید عید از آن‌ها استفاده نمایید. برای تنقلات نیز می‌توانید از ذرت بو داده در منزل و میوه و آجیل استفاده کنید تا مجبور نشوید تا در لحظات آخر به خریدن خوراکی‌های غیرضروری و گران بپردازید.

خرید قبل از شب عید

در ایام عید هزینه کردن امری طبیعی و عادی به‌شمار می‌آید و به همین دلیل بسیاری از افراد خود را به دست فروشندگان و بازار می‌سپارند و بدون حساب و کتاب اقدام به خرید کردن می‌کنند. در این ایام باید بیشتر به هزینه‌ها و مدیریت آن‌ها توجه داشته باشید و سعی کنید از خرید‌های بی‌مورد اجتناب نمایید.
عجله نداشته باشید
در صورتی که مدت‌ها به فکر خرید یک تلویزیون یا یک مبلمان هستید و پول خود را پس‌انداز کرده‌اید، نیاز است تا در این زمینه عجله داشته باشید؛ زیرا هفته‌های پایانی سال معمولاً گران‌ترین زمان برای خرید به‌شمار می‌آیند. پس از پایان تعطیلات بسیاری از اجناس مخصوصاً لوازم منزل با افت قیمت مواجه می‌شوند. بنابراین می‌توانید پس از تعطیلات اقدام به خرید مایحتاج غیرضروری خود کنید و در این صورت می‌توانید از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری نمایید.

خرید قبل از شب عید

استفاده از تخفیف‌های آنلاین

یگر از مواردی که حتماً در ایام عید باید به آن توجه داشته باشید این است که برخی از سایت‌ها و فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به ارائه تخفیف‌ها و حراج‌های زیادی می‌کنند؛ بنابراین می‌توانید از تخفیفات استفاده کنید و وسایل مورد نیاز خود را با قیمت‌های پایین‌تری خریداری نمایید. در این صورت نیز می‌توانید در نوروز نیز پس‌انداز داشته باشید. در واقع یکی از بهترین راهکار برای پس‌انداز در نوروز استفاده از تخفیف‌های آنلاین است. به‌ عنوان مثال به‌جای خرید یک کفش از مغازه می‌توانید همان جنس را از فروشگاه‌های اینترنتی و برخی از حراجی‌ها با قیمتی مناسب‌تر تهیه کنید.

گاهی وقت‌ها نه بگویید

بسیاری از مواقع خواسته‌های غیرمعقولانه و غیرضروری وجود دارند که بیشتر به واسطه فرزندان و کودکان مطرح می‌شوند. در این مواقع یاد بگیرید که بتوانید به‌طور قاطعانه نه بگویید؛ چراکه این موضوع سبب می‌گردد تا از صرف هزینه‌های گزاف بی‌مورد جلوگیری به عمل آید. در برابر خواسته‌های آن‌ها مانند خرید یک جامدادی یا یک ماشین اسباب بازی که بی‌مورد و غیرضروری است نه بگویید. شما می‌توانید با کمی خلاقیت در منزل اقدام به درست کردن برخی از لوازم اسباب بازی کنید؛ بدون این‌که لازم باشد تا مبلغ زیادی را برای تهیه لوازم اسباب بازی غیرضروری بپردازید.

گاهی وقت‌ها نه بگویید


بیشتر بخوانید: آموزش پس ‌انداز و سواد مالی در کودکان


استفاده مشترک از خودرو

در صورتی که چندین خودرو در منزل دارید پیشنهاد می‌شود تا برای پس‌انداز نوروز از یک خودرو استفاده کنید. در این صورت نیازی نیست تا هزینه‌های استهلاک و بنزین بیشتری را بپردازید. در واقع یکی از بهترین راهکار برای پس‌انداز در نوروز استفاده مشترک از یک خودرو است. به عنوان مثال می‌توانید به‌طور مشترک، به نوبت بچه‌ها را به باشگاه یا پارک ببرید یا برای رفتن به مکانی مشترک؛ اگر دو خانواده هستید و تعداد نفرات کمی دارید از یک ماشین استفاده کنید.

مسافرت‌های لحظه آخری

یکی دیگر از موارد بسیار مهم این است که بسیاری از خانواده‌ها برای خرید به دلیل این‌که اغلب در رابطه با تهیه بلیط مسافرت استرس و نگرانی دارند، بسیار سریع برای این امر اقدام می‌کنند که در این صورت مجبور می‌شوند تا هزینه‌های زیادی را برای تهیه هواپیما یا سایر وسایل حمل‌و‌نقل عمومی بپردازند. اگر از تور‌های لحظه آخری استفاده کنید امکان این‌که بتوانید سفری ارزان داشته باشید زیاد است. به همین منظور برای صرفه‌جویی در هزینه‌های اضافی می‌توانید با یک برنامه‌ریزی مناسب از تور‌های لحظه آخری نیز استفاده نمایید. برای تجربه یک سفر ارزان از صفحه لینک داده شده دیدن نمایید.

مسافرت‌های لحظه آخری

محاسبه دخل و خرج

با افزایش سن کودکان هزینه‌های آن‌ها نیز افزایش می‌یابند. به همین منظور بسیاری از کودکان ترجیح می‌دهند تا در رستوران‌ها و فست فود‌ها غذا را میل نمایند که این موضوع باعث می‌شود تا هزینه در ایام نوروز افزایش پیدا کند. یکی از بهترین کار‌هایی که می‌توانید برای کاهش هزینه‌های خود در ایام نوروز انجام دهید، این است که یک برنامه تدوین نموده و غذا‌های مخصوص را هر روز در آن بنویسید. با طرح این برنامه می‌توانید در هزینه غذا صرفه‌جویی کنید؛ علاوه‌بر این‌ می‌توانید هزینه‌های موجود در این ایام را محاسبه کنید. شما باید توانایی مدیریت هزینه‌های خود را داشته باشید و بتوانید دخل و خرج ایام نوروز را محاسبه نمایید.

استفاده از گزینه‌های بهتر برای رسیدن به مقصد

یکی دیگر از بهترین راهکار برای پس‌انداز در نوروز انتخاب روش‌های مناسب سفر است. بسیاری از خانواده‌هایی که دارای اتومبیل شخصی هستند به منظور صرفه‌جویی در هزینه‌های نوروز اقدام به سفر‌های نوروزی با ماشین شخصی می‌کنند. در صورتی که قصد جابه‌جایی به فواصل نزدیک را دارید پیشنهاد می‌شود تا برای صرفه‌جویی در هزینه سوخت، اقدام به پیاده‌روی کنید. با توجه به این‌که معمولاً در فصل بهار هوای مناسبی وجود دارد؛ بنابراین می‌توانید فواصل نزدیک را بدون خودرو به‌صورت پیاده طی کنید. این کار باعث می‌شود تا علاوه‌بر پس‌انداز پول در حفظ محیط زیست نیز قدمی برداشته باشید. همین هزینه‌های کوچک سبب می‌گردند تا برخی از مشکلات مالی برطرف شوند. برای آشنایی با داروهای ضروری در سفر نوروزی از صفحه لینک داده شده دیدن نمایید.

بهترین راهکار برای پس‌انداز در نوروز


بیشتر بخوانید: مهم‌ ترین نکات مالی که کودکان باید یاد بگیرند


عیدی دادن

عیدی دادن از سنت‌های قدیمی است که در ایام نوروز بزرگ‌تر‌ها آن را انجام می‌دهند؛ اما لزومی ندارد که حتماً از اسکناس‌های باارزش به عنوان هدیه یا عیدی استفاده کنید. به همین منظور پیشنهاد می‌شود تا فقط برای کودکان عیدی در نظر بگیرید. با کمی خلاقیت و سلیقه نیز می‌توانید اقدام به تهیه هدایای مناسب و ارزان قیمت برای کودکان نمایید. عیدی دادن همیشه به معنای دادن پول نقد نخواهد بود؛ بنابراین می‌توانید از هدیه‌های مختلف این منظور بهره ببرید. اگر قصد دارید تا برای کودکان کادو عید تهیه کنید می‌توانید به صفحه لینک داده شده مراجعه نمایید.

وسواس فکری نداشته باشید

بسیاری از افراد در زمان خرید دچار تردید و وسواس فکری می‌شوند و اقدام به خرید برخی از وسایل غیرضروری می‌کنند. در واقع وسایلی را خریداری می‌کنند که شاید اصلاً در طول سال به آن‌ها احتیاج نداشته باشند. با در نظر گرفتن ای‌نکه نیازی نیست تا برخی از وسایل بی‌مورد و غیرضروری را تهیه کنید، می‌توانید هزینه‌های مربوط به این وسایل را پس‌انداز نمایید. پیش از خرید پیشنهاد می‌شود تا حتماً از مکان‌های خرید و مبالغ کالا‌ها اطلاعات کافی به‌دست بیاورید تا بتوانید انتخابی مناسب‌تر داشته باشید. علاوه‌بر این نیاز است تا از قیمت یک کالا در فروشگاه‌ها و مغازه‌های مختلف آگاهی یابید تا بتوانید بهترین قیمت را از بین قیمت‌های ذکر شده انتخاب کنید.

وسواس فکری نداشته باشید

انتخاب تفریحات ارزان

با توجه به این‌که در عید نوروز به منظور گذراندن اوقات فراغت بسیاری از افراد از تفریحات گوناگون استفاده می‌کنند؛ برای کاهش هزینه‌ها در نوروز می‌توانید از تفریحات ارزان ‌قیمت‌تری بهره ببرید و هزینه‌های اضافی را برای تفریحات نپردازید. شما می‌توانید تجهیزات ورزشی و برخی از بازی‌هایی که گران هستند را از لیست تفریحات خود حذف نموده و از تفریحاتی استفاده نمایید که به‌صورت دسته جمعی هستند. 
به عنوان مثال دستگاه پلی استیشن که مشکلات بهداشتی نیز ندارد را می‌توانید به‌صورت آنلاین یا از دوستان و آشنایان خود به عنوان دست دوم تهیه کنید یا قرض بگیرید و در طول ایام نوروز برای کودکان یک سرگرمی مناسب ایجاد کنید. در این ایام خرید کفش و لباس ورزشی معقولانه به نظر نمی‌رسد و فقط لباس و کفش را تهیه نمایید که بتوانید از آن‌ها در مهمانی‌ها و مراسمات استفاده کنید.

خرید عمده

یکی دیگر از موارد بسیار حائز اهمیت این است که در بسیاری از مواقع و در برخی از فروشگاه‌ها اقلام به‌صورت عمده به فروش می‌رسند. به‌طور کلی اگر اقدام به خرید به‌صورت عمده نمایید می‌توانید از تخفیفات بسیار مناسب‌تری بهره ببرید. مخصوصاً در ایام نوروز که هزینه‌ها مقداری بالاتر می‌روند، می‌توانید به این روش در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید؛ اما باید توجه داشته باشید که بهترین راهکار برای پس‌اندازه در نوروز مدیریت هزینه‌ها است و باید اقلامی را خریداری نمایید که در این ایام مورد استفاده قرار می‌دهید. 
پس‌انداز در نوروز یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید تا بتوانید این ایام را به‌خوبی مدیریت نمایید. در رابطه با خرید آجیل شب عید نیز حتماً کیفیت و قیمت آن را با سایر فروشگاه‌ها مقایسه کنید. به این‌ دلیل که در این ایام فروش برخی از محصولات افزایش پیدا می‌کند، بنابراین قیمت‌های متفاوتی نیز برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شوند که با کمی پرس‌وجو می‌توانید محصولات را با قیمت‌های مناسب‌تر تهیه نمایید.

خرید عمده

کلام پایانی

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زمان نزدیک شدن به ایام نوروز باید به آن توجه داشته باشید، توانایی مدیریت کردن هزینه‌ها است. به همین منظور اطلاع از بهترین راهکار برای پس‌انداز در نوروز باعث می‌شود تا بتوانید در این ایام خرید‌های مناسب‌تر و بهتری داشته باشید. رعایت برخی از نکات مانند خرید از برخی از سایت‌ها و فروشگاه‌های آنلاین که در این ایام تخفیفات مناسبی برای اجناس خود در نظر گرفته‌اند می‌تواند در پس‌انداز در نوروز تأثیر‌گذار باشد و باعث کاهش هزینه‌های موجود در ایام نوروز گردد.