فهرست:

وسایل مورد نیاز سفر در چک لیست
چک لیست خودرو قبل از سفر
چک لیست سیستم ترمز قبل از مسافرت
لیست وسایل مورد نیاز برای سفر با ماشین شخصی
کلام پایانی

در بسیاری از مواقع به‌دلیل عدم توجه به چک لیست برای سفر امکان دارد تا پس از رسیدن به مقصد متوجه شوید که یک یا چند وسیله مهم و اساسی را فراموش کرده‌اید؛ در صورتی که بتوانید پیش از سفر برای جمع‌آوری موارد مورد نیاز و یک لیست کامل از وسایل مورد احتیاج اقدام نمایید با این مشکل روبه‌رو نخواهید شد. به همین منظور فراهم نمودن چک لیست مهم برای سفر با ماشین شخصی از اهمیت زیادی برخوردار است. پیشنهاد می‌شود تا پیش از سفر تمام وسایل ضروری سفر را در یک چک لیست بنویسید و قبل از مسافرت آن‌ها را بررسی کنید. در این مقاله از سایت برترین ها با ما همراه باشید.

چک لیست مهم برای سفر با ماشین شخصی

وسایل مورد نیاز سفر در چک لیست

به‌طور کلی در زمان سفر با خودروی شخصی می‌توانید وسایل بیشتری را با خود به همراه داشته باشید. با این حال باید به این نکته توجه نمایید که وسیله شما نیز دارای اندازه مشخصی بوده و باید با در نظر گرفتن طول مدت سفر اقدام به جمع‌آوری وسایل مورد نیاز کنید. یک لیست از وسایل ضروری مورد احتیاج است تا بتوانید با کمک گرفتن از آن از حمل وسایل اضافی خودداری نمایید و وسایلی را که در سفر به آن‌ها احتیاج خواهید یافت را با خود به همراه داشته باشید.

وسایل مورد نیاز سفر در چک لیست

مدارک شخصی

یکی از مهم‌ترین وسایلی که باید در لیست سفر با ماشین شخصی آن را ذکر نمایید، مدارک هویتی و شخصی خود و خودرو است. پیشنهاد می‌شود تا پیش از هر چیزی اقدام به برداشتن مدارک شخصی کنید و آن را در یک کیف به‌صورت جداگانه قرار دهید. این مدارک می‌توانند کارت ملی، شناسنامه، دفترچه بیمه، بیمه مسافرتی و مدارک دیگری مانند کارت دانشجویی یا کارت بازنشستگی باشند. 
در برخی از مواقع با ارائه کارت‌های دانشجویی و بازنشستگی می‌توانید از تخفیفات و امکانات مناسبی در سفر بهره ببرید؛ لذا این مدارک جزء مدارک ضروری به‌شمار می‌آیند که باید پیش از سفر اقدام به جمع‌آوری آن‌ها کنید. می‌توانید از مدارک اصلی خود نیز فتوکپی تهیه کرده تا در صورت گم شدن آن‌ها دچار مشکل نشوید و بتوانید در طول سفر اقدامات لازم و ضروری را انجام دهید.

مدارک شخصی


بیشتر بخوانید: لیست شماره تلفن ‌های ضروری در سفر، عید ۱۴۰۲ لازمت میشه


مدارک خودرو

در چک لیست مهم برای سفر با ماشین شخصی حتماً مدارک خودرو مانند کارت ماشین و بیمه شخص ثالث را نیز قرار دهید. برای این منظور می‌توانید از یک کیف مخصوص برای مدارک خودرو استفاده نمایید. گواهینامه رانندگی و گواهی معاینه فنی را نیز را فراموش نکنید. کارت سوخت نیز در طول مسیر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین حتماً آن را نیز به همراه داشته باشید.

مدارک خودرو

مشکلات فنی خودرو را پیش از سفر رفع کنید

علاوه‌بر به همراه داشتن مدارک خودرو نیاز است تا از سلامت خودروی نیز اطمینان حاصل نمایید. در صورتی که خودروی شخصی شما دارای مشکلات فنی بوده حتماً در رفع آن بکوشید و سپس اقدام به مسافرت کنید؛ لذا باید معاینه فنی خود را در لیست وسایل مورد نیاز قرار دهید تا در زمان سفر با مشکلات متعددی روبه‌رو نشوید. پیشنهاد می‌گردد تا پیش از این‌که اقدام به سفر نمایید بنزین، آب رادیاتور گرمایشی و سرمایشی را نیز بررسی فرمایید. همچنین روغن موتور و سیستم ترمز نیز از موارد بسیار مهمی هستند که باید با دقت بررسی گردند. داشتن جعبه کمک‌های اولیه و جعبه ابزار نیز در طول سفر توصیه می‌شود.

مشکلات فنی خودرو را پیش از سفر رفع کنید

پول نقد به همراه داشته باشید

پیش از این‌که هر خدماتی را در سفر دریافت کنید نیازمند ارائه هزینه خواهد بود. به همین منظور پیش از سفر مقداری پول نقد نیز به همراه داشته باشید تا در مواقعی که به هر دلیل سیستم‌های کارتخوان دچار مشکلات فنی شده‌اند بتوانید با ارائه پول نقد مشکلات خود را مرتفع سازید. 

پول نقد به همراه داشته باشید


بیشتر بخوانید: راهنمای کامل برای تجربه یک سفر ارزان


جعبه کمک‌های اولیه

پس از قرار دادن جعبه کمک‌های اولیه در لیست سفر با ماشین شخصی پیشنهاد می‌شود تا در آن بتادین و الکل سفید را نیز بگذارید. علاوه‌بر این وجود ژل و پماد سوختگی، پماد گزیدگی، دارو‌های مسکن و قرص‌های ضد اسهال در طول سفر ضروری خواهند بود. سعی کنید تا در جعبه کمک‌های اولیه خود قرص‌های حساسیت و پنبه، گاز استریل، باند ساده و کشی، تخته آتل، چسب زخم و کمپرس آب گرم و سرد را نیز داشته باشید. در زمان سفر و بروز اتفاقات غیرمنتظره و برخی از مصدومیت‌های جزئی، می‌توانید از جعبه کمک‌های اولیه استفاده کنید. این مورد یکی دیگر از وسایل‌ چک لیست مهم برای سفر با ماشین شخصی است. برای آشنایی با داروهای ضروری در سفر نوروزی از صفحه لینک داده شده دیدن نمایید.

جعبه کمک‌های اولیه

لباس و پوشاک مناسب

توجه داشته باشید که معمولی‌ترین وسایل برای سفر لباس و پوشاک به‌شمار می‌آیند. در برخی از مواقع پوشاک مورد نیاز باید با توجه به شرایط آب‌وهوایی و فصول مختلف برای سفر مشخص گردند. پیشنهاد می‌شود تا در چمدان خود انواع لباس زیر و جوراب، پیراهن، تیشرت، لباس‌های گرم، بارانی و کاپشن و انواع کفش و پوتین را قرار دهید. همچنین اگر به سواحل دریای سفر می‌کنید می‌توانید از دامن و کلاه نیز استفاده نمایید؛ بنابراین با در نظر گرفتن هدف خود از سفر باید اقدام به برداشتن لباس مناسب نمایید.

لباس و پوشاک مناسب

وسایل الکتریکی را به همراه داشته باشد

در حال حاضر و در عصر کنونی وسایل ارتباطی و الکترونیکی کاربرد بسیار زیادی را دارند؛ بنابراین در طول سفر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. پیش از سفر تلفن همراه، شارژر، لپ تاپ و هنذفری خود را به همراه داشته باشید. علاوه‌بر این به دلیل این‌که در سفر دسترسی مستقیم به برق برای شارژ کردن وسایل مورد نیاز ندارید، حتماً پاوربانک را نیز با خود ببرید. استفاده از دوربین عکاسی نیز یکی دیگر از مهم‌ترین موارد در لیست سفر با ماشین شخصی است؛ چراکه ثبت خاطرات در بسیاری از سفر‌ها موضوع بسیار حائز اهمیتی است. 
می‌‌توانید در طول سفر به منظور تسهیل در روند جابه‌جایی و حمل‌و‌نقل از اپلیکیشن‌های مسیریاب استفاده نمایید؛ بنابراین نیاز است تا وسایل الکترونیکی را به همراه داشته باشید. استفاده از یک مترجم همراه در طول سفر نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد. به همین منظور اگر به کشوری سفر می‌کنید که آشنایی کاملی با زبان آن کشور ندارید می‌توانید از مترجم‌های آنلاین یا همراه استفاده کنید. با داشتن این وسایل راحتی سفر شما چندین برابر خواهد شد.

وسایل الکتریکی را به همراه داشته باشد

لوازم آرایشی و بهداشتی

با در نظر گرفتن محل سفر نیازمند استفاده از لوازم بهداشتی و برخی از کرم‌های ضدآفتاب هستید و به همین منظور این وسایل برای کسانی که حساسیت‌های پوستی دارند، جزء لوازم ضروری به‌شمار می‌روند و نیاز است تا در لیست سفر با ماشین شخصی لوازم آرایشی و بهداشتی را نیز مد نظر قرار دهید. پیشنهاد می‌شود تا در این لیست، شامپو، خمیر دندان، صابون ولی برای شست‌وشو و استحمام را در نظر بگیرید. همراه داشتن برس و ‌شانه، عطر و اسپری و سشوار مسافرتی به‌ منظور رعایت نظافت و حفظ سلامتی مو الزامی است. می‌توانید در طول سفر از انواع کرم‌های ضدآفتاب و مرطوب‌کننده نیز استفاده کنید. وسایل اصلاح صورت و لوازم آرایش خانم‌ها از دیگر لوازمی هستند که باید در لیست وسایل مورد نیاز برای مسافرت یادداشت شوند. برای اطلاع بیشتر درباره مراقبت از پوست به صفحه مراقبت از پوست در ایام عید مراجعه کنید.

لوازم آرایشی و بهداشتی

خوراکی و تنقلات

از دیگر مواردی که نیاز است تا در چک لیست مهم برای سفر با ماشین شخصی به آن توجه کنید، خوراکی و تنقلات است. در صورتی که به سفر تفریحی می‌روید نیاز است خوراکی و تنقلات نیز به همراه داشته باشید. پیشنهاد می‌شود تا در وسایل سفر خود از غذا‌های مقوی و پرانرژی و برخی از کنسرت‌های آماده و چای کیسه‌ای استفاده نمایید. در سفر نیاز است تا یک بطری آب قند به همراه شکر و نبات نیز داشته باشید. استفاده از فلفل و ادویه‌جات، کلمن آب و یک ظرف برای شست‌وشو نیز از وسایل مورد نیاز و ضروری در سفر محسوب می‌شوند.

خوراکی و تنقلات


بیشتر بخوانید: 7 میان وعده سالم برای سفرهای جاده ای


لوازم جانبی خود را بردارید

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا در سفر در مکانی آرام بنشیند و اقدام به مطالعه کتاب کنند؛ به همین منظور می‌توانید کتاب‌های مورد نظر و مورد علاقه خود را نیز در سفر به همراه داشته باشید. علاوه‌بر این برخی دیگر از لوازم جانبی مانند ابزار‌های چند کاره و چاقو نیز در طول سفر می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند. در صورتی که علاقه زیادی به ثبت خاطرات خود دارید می‌توانید برای نوشتن نکات ضروری و ثبت خاطرات، یک دفترچه یادداشت نیز در لیست سفر با ماشین شخصی قرار دهید.

لوازم جانبی خود را بردارید

چک لیست خودرو قبل از سفر

پیش از سفر اقدام به چک کردن کامل خودرو کنید؛ بنابراین نیاز است تا قسمت‌ها و بخش‌های مختلف خودرو مانند موتور و مایعات و روغن را مورد بررسی قرار دهید. برای تسهیل در روند بررسی قسمت‌های مختلف خودرو می‌توانید یک چک لیست از قطعات موتوری تهیه کنید.
 این لیست می‌تواند شامل شلنگ‌های رادیاتور و فیلتر هوای موتور باشد. علاوه‌بر این بررسی تسمه و باتری نیز پیش از سفر بسیار حائز اهمیت است. رادیاتور به این دلیل که وظیفه سنگین و مهمی را در سیستم خودرو برعهده دارد بنابراین باید از سلامت رادیاتور و اجزای آن اطمینان کافی داشته باشید. معمولاً شلنگ رادیاتور از متریال مقاوم ساخته می‌شود. این قطعه جزئی از رادیاتور است و وظیفه خنک کردن پیشرانه را برعهده دارد و هرگونه نشتی و پارگی در اجزای آن می‌تواند باعث بروز مشکلات زیادی برای خودرو شود. برای آشنایی با بهترین تعمیرگاه های تهران و بررسی خودرو قبل از مسافرت از صفحه لینک داده شده دیدن نمایید.

چک لیست خودرو قبل از سفر

چک کردن فیلتر هوای خودرو

فیلتر‌های خودرو به عنوان لوازم مصرفی به‌شمار می‌آیند که باید در طی دوره‌های مشخصی تعویض گردند. یکی از مهم‌ترین فیلتر‌هایی که پیش از سفر باید اقدام به بررسی آن کنید، فیلتر هوا است. به این دلیل که ورودی هوا به موتور باعث افزایش کارایی و راندمان موتور می‌شود نیاز است تا این قطعه در فواصل معینی تعویض گردد؛ چراکه نقشی اساسی در خودرو داشته و در صورت مسدود شدن تنفس خودرو با مشکل مواجه خواهد شد. این فیلتر به عنوان لوازم مصرفی بوده و وظیفه هدایت هوای ورودی به سیستم احتراق و سوخت را برعهده دارد. در صورتی که زمان سفر شما طولانی است پیشنهاد می‌شود تا اقدام به تعویض فیلتر هوای موتور نمایید.

چک کردن فیلتر هوای خودرو

چک لیست سیستم ترمز قبل از مسافرت

علاوه‌بر اجزای خنک‌کننده و قسمت‌های مختلف موتور یکی دیگر از سیستم‌های بسیار مهمی که پیش از سفر باید آن را بررسی قرار دهید، سیستم ترمز اتومبیل است. به همین منظور نیاز است تا یک چک لیست سفر تهیه کنید و تمامی این موارد را در آن لحاظ فرمایید. 
سیستم خودرو ضامن ایمنی و سلامت شما خواهد بود. رانندگی با خودرویی که دارای نقص فنی در سیستم ترمز است باعث به خطر افتادن جان شما خواهد شد. به همین منظور پیشنهاد می‌شود تا پیش از مسافرت اقدام به بررسی لنت‌ها نمایید. در صورتی که لنت ترمز و دیسک ترمز شما نیاز به تعویض داشت حتماً آن را تعویض کنید. از مواردی که به سیستم ترمز بستگی دارد ترمز دستی است. این قسمت نیز یکی از ضروری‌ترین قطعات خودرو بوده که باید پیش از سفر با دقت بررسی شود. لوازم جانبی خودرو مانند جک، آچار چرخ و زنجیر چرخ نیز باید در لیست سفر با ماشین شخصی لحاظ گردند.

چک لیست سیستم ترمز قبل از مسافرت

لیست وسایل مورد نیاز برای سفر با ماشین شخصی

برای سفر با خودروی شخصی علاوه‌بر لوازم آرایشی و بهداشتی و لباس‌های مورد نیاز برای خود و کودکتان، نیاز است تا تجهیزات اولیه و لوازم یدکی مهمی را نیز به همراه داشته باشید و این موارد را در چک لیست مهم برای سفر با ماشین شخصی رعایت کنید. 
از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز برای سفر با ماشین شخصی می‌توان به آچار‌های مخصوص و ضروری و لاستیک زاپاس اشاره کرد. داشتن یک چراغ قوه و چادر مسافرتی به همراه زیرانداز در خودرو نیز از الزامات سفر به‌شمار می‌آیند. پیشنهاد می‌شود تا از خودروی خود یک کلید یدک داشته باشید. برخی دیگر از لوازم یدکی مورد نیاز مانند سیم بکسل و کپسول اطفای حریق می‌تواند در طول سفر مورد نیاز قرار گیرند. در صورتی که کودک و نوزاد در خودرو دارید حتماً از صندلی کودک استفاده کنید.

لیست وسایل مورد نیاز برای سفر با ماشین شخصی

کلام پایانی

پیش از سفر، رعایت برخی از نکات و تهیه لیست سفر با ماشین شخصی ضروری خواهد بود. به همین منظور باید برخی از لوازم و وسایل را که در طول سفر به آن‌ها نیاز خواهید داشت را در لیست سفر خود یادداشت کنید. از مهم‌ترین وسایل مورد نیاز مدارک شناسایی خودرو و مدارک هویتی خودتان است. علاوه‌بر این تهیه یک چک لیست به منظور به همراه داشتن برخی از لوازم ضروری خودرو مانند آچار‌های مخصوص و زنجیر چرخ یا کلید یدک خودرو نیز بسیار مهم هستند. توجه داشته باشید که لیست لوازم مورد نیاز با در نظر گرفتن محل مسافرت و شرایط آب‌وهوایی متفاوت خواهد بود.