فهرست:

دلایل امتناع ورزیدن کودکان از خوردن غذا
مهم ترین دلایل بی اشتهایی و غذا نخوردن کودکان
کمبود ویتامین تأثیری در بی اشتهایی کودکان دارد
نقش  دارو در درمان بی اشتهایی کودکان
چگونه کودکان را به خوردن غذا وادار کنیم؟
کلام پایانی

برخی از کودکان اشتیاقی به خوردن غذا‌هایی که والدین برای آن‌ها تهیه می‌کنند، ندارند. به همین دلیل معمولاً والدین همواره با این چالش روبه‌رو هستند که آیا باید کودک را به خوردن غذا وادار کنیم. برای کمک به رشد کودکان، خوردن غذا و رساندن مواد غذایی مغذی به بدن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین باید با استفاده از روش‌های مختلفی این مواد غذایی را به کودکان برسانید. راهکار‌های ساده‌ای وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید یک برنامه غذایی برای کودکان خود در نظر بگیرد. با بهره گرفتن از این روش‌ها برخی از مشکلات عدم استفاده از مواد غذایی به واسطه کودکان برطرف می‌شوند. تا پایان این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید. برنامه غذایی برای کودکان


بیشتر بخوانید: پنج نوع دستور غذا برای کودکان یک ساله


دلایل امتناع ورزیدن کودکان از خوردن غذا

پیش از اینکه به دنبال راهکار‌های مناسب برای خوردن غذا در کودکان باشید، نیاز است تا دلایل امتناع ورزیدن آن‌ را از غذا خوردن بدانید. باید به دنبال دلیل اصلی غذا نخوردن کودک بگردید. دلایل زیادی می‌تواند باعث به وجود آمدن این مشکل شود که این دلایل می‌توانند ریشه در احساسات، روان کودک یا به دلایل فیزیکی داشته باشد. به عنوان مثال داشتن درد یا مشکلات روحی می‌تواند از دلایل امتناع ورزیدن کودکان از غذا خوردن باشد.

مهم ترین دلایل بی اشتهایی و غذا نخوردن کودکان

دلایل مختلفی برای غذا نخوردن و بی‌اشتهایی کودکان وجود دارد که با بررسی کردن آن‌ها می‌توانید بسیاری از مشکلات را برطرف نمایید. به عنوان مثال در صورتی که کودک دردی در ناحیه فک و دهان داشته باشد یا در ناحیه سیستم گوارش با مشکلی روبه‌رو باشد، نمی‌تواند اقدام به خوردن غذا کند. یکی از دلایل می‌تواند وجود مشکلات فیزیکی در کودک باشد. علاوه‌بر این، برخی از مشکلات روحی مانند استرس مانع از خوردن غذا در کودکان می‌شود و تأثیرات زیادی را بر رشد طبیعی کودکان خواهد گذاشت.

مهم ترین دلایل بی اشتهایی و غذا نخوردن کودکان

کمبود ویتامین تأثیری در بی اشتهایی کودکان دارد

با توجه به اهمیت تغذیه در کودکان و برای رسیدن به پاسخ این سؤال که آیا باید کودک را به خوردن غذا وادار کنیم، باید به برخی از نکات توجه داشته باشید. به عنوان مثال پیش از اینکه کودک را وادار به غذا خوردن کنید به دنبال دلیل اصلی و ریشه غذا نخوردن کودک بگردید. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که همواره به واسطه والدین مطرح می‌شود این است که آیا کمبود ویتامین در اشتهای کودکان تأثیر‌گذار است؟ ویتامین‌ها نقش بسیار زیاد و مهمی در سوخت و ساز بدن ایفا می‌کنند. برخی از مواقع به دلیل کمبود بعضی از ویتامین‌ها ساز و کار بدن دچار مشکل می‌شود. 
بسیاری از ویتامین‌ها نقش کاملاً مستقیمی در بی‌اشتهایی کودک دارند و استفاده از ویتامین‌ها می‌توانند در اشتهای کودکان تأثیر‌گذار باشد. ویتامین آ، ویتامین دی ویتامین‌های گروه ب، تأثیر بسیار زیادی در اشتهای کودکان خواهند داشت. در صورتی که به دنبال رفع مشکل کم اشتهایی کودک هستید، می‌توانید با استفاده از یک آزمایش خون میزان ویتامین‌های موجود در بدن کودک را بررسی نمایید.

نقش  دارو در درمان بی اشتهایی کودکان

با توجه به اینکه فیزیک بدنی کودکان بسیار حساس است و استفاده از هرگونه داروی غیر استاندارد می‌تواند باعث به وجود آمدن برخی از مشکلات در کودک شود، بنابراین توصیه می‌شود تا به هیچ عنوان از دارو‌های پزشکی و گیاهی به صورت خودسرانه استفاده نکنید. برای درمان بی‌اشتهایی کودک باید با متخصص مشورت کنید و به دنبال دلیل اصلی آن بگردید. بنابراین به توصیه دیگران اقدام به استفاده از دارو‌ها برای درمان بی‌اشتهایی نکنید. برای مراجعه و مشورت با متخصص میتوانید از صفحه بهترین دکتر اطفال دیدن نمایید و با بهترین متخصصین اطفال آشنا شوید.

نقش  دارو در درمان بی اشتهایی کودکان


بیشتر بخوانید: آداب غذا خوردن را چگونه به کودکان یاد دهیم؟


چگونه کودکان را به خوردن غذا وادار کنیم؟

پس از رسیدن به دلیل و ریشه اصلی غذا نخوردن کودکان حالا نیاز است با استفاده از روش‌های مختلف کودکان را به خوردن غذا وادار کنیم. به طور کلی تشویق کردن کودکان برای خوردن غذا می‌تواند کاری آسان یا دشوار باشد. در واقع این کار بستگی به والدین و همچنین خلق و خوی کودک دارد. والدین باید در تشویق کردن کودکان دارای صبر و حوصله زیادی باشند و به برخی از نکات و موارد مهم توجه کنند. به عنوان مثال نیاز است تا غذا‌های مورد علاقه کودک را تهیه نمایند یا می‌توان در بشقاب غذای کودک از تزیینات مختلفی استفاده کرد.

استفاده از غذای مورد علاقه کودک

برخی از کودکان غذا‌های مورد علاقه خودشان را با اشتهای بیشتری میل می‌کنند. به همین دلیل به والدین پیشنهاد می‌شود تا اقدام به طبخ غذا‌های مورد علاقه کودکان کنند. توجه به اینکه بسیاری از مواد غذایی را می‌توان از مواد مغذی و سالم تهیه کرد نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال شاید کودک شما علاقه زیادی به فست فود یا غذا‌های مضر داشته باشد؛ اما با کمی خلاقیت می‌توانید این غذا‌ها را نیز به صورت سالم در منزل تهیه کنید.

همراهی کودک در زمان غذا خوردن

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید با استفاده از آن کودک خودتان را ترغیب به غذا خوردن کنید این است که همراه کودک خود اقدام به خوردن غذا نمایید. به همین منظور نیاز است تا زمانی که کودک قصد خوردن غذا را دارد، در کنار او بنشینید و مقداری از غذا را با کودک خود میل کنید. در این صورت کودک احساس تنهایی نخواهد کرد. برای بسیاری از کودکان خوردن غذا به صورت دسته جمعی لذت‌بخش‌تر بوده و هنگامی که به صورت انفرادی اقدام به خوردن غذا می‌کنند، معمولاً از اشتهای کمتری برخوردار هستند.

همراهی کودک در زمان غذا خوردن

استفاده از تزیینات مناسب غذا

باید غذا خوردن را برای کودکان خود به عنوان یک تفریح معرفی کنید، به طوری که آن‌ها با میل و رغبت خود اقدام به خوردن غذا کنند. به همین منظور می‌توانید از بشقاب‌هایی با طرح کارتون‌های مورد علاقه کودکان استفاده نمایید. این بشقاب‌ها می‌توانند باعث افزایش اشتیاق کودکان به غذا خوردن شوند. معمولاً کودکان به دنبال بشقاب‌های رنگارنگ هستند؛ بنابراین علاوه‌بر اینکه از بشقاب مناسبی استفاده می‌کنید، می‌توانید مواد غذایی موجود درون بشقاب را نیز با تزیینات رنگی جذاب‌تر نمایید. برای این کار می‌توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت یا با کمی خلاقیت ‌ایده‌های مناسبی را برای تزیین غذای کودکان بیابید. 
کودکان از سن هشت ماهگی به بعد اقدام به خوردن غذا با دست می‌کنند. در صورتی که دارای یک کودک ۸ ماه هستید، پیشنهاد می‌شود تا مقداری غذای نرم را در یک سینی قرار داده و اجازه دهید تا کودک اقدام به لمس غذا نماید. معمولاً علاقه کودکان به غذا خوردن رابطه مستقیمی با دوران نوزادی آن‌ها دارد. به همین دلیل نسبت به کثیف شدن لباس و دست‌های کودک حساسیت به خرج ندهید تا بتواند ارتباط مناسبی را با غذا برقرار کند. در این صورت در سنین بالاتر نیز علاقه مناسبی به غذا خوردن خواهد داشت.

تنبیه نکردن کودکان برای خوردن غذا

معمولاً وادار کردن کودکان برای خوردن غذا نتیجه معکوسی دارد. برخی از کودکان در رده‌های سنی خاصی قرار دارند که نمی‌توان آن‌ها را وادار به خوردن غذا نمود. برای علاقه‌مندی کودکان به خوردن غذا نیاز است تا از روش‌هایی که شباهت زیادی به سرگرمی یا بازی دارند، استفاده کنید. به مرور زمان کودکان به خوردن غذا علاقه‌مند می‌شوند و مقاومت خود را برای عدم استفاده از مواد غذایی از دست خواهند داد.

تنبیه نکردن کودکان برای خوردن غذا


بیشتر بخوانید: دلایل بد غذایی کودکان


کلام پایانی

غذا خوردن و تغذیه در سنین کودکی یکی از موارد بسیار مهمی است که همواره مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل والدین اهمیت زیادی به غذا خوردن کودکان می‌دهند؛ اما آیا باید کودک را به غذا خوردن وادار کنیم؟ با توجه به اینکه رشد و سالم ماندن کودکان به تغذیه آن‌ها بستگی دارد، بنابراین در صورتی که کودک دچار بی‌اشتهایی است باید در وهله اول به دنبال دلیل و ریشه اصلی آن باشید و سپس از روش‌ها و تکنیک‌هایی که می‌توانند غذا خوردن را به عنوان یک تفریح برای کودکان لذت‌بخش کنند، استفاده نمایید.