فهرست:

اول صبح از انجام چه کارهایی باید پرهیز کنیم؟
چگونه می توان عادت های بد را ترک کرد؟
کلام آخر

بهتر است بدانید که نخستین کاری که شما در صبح انجام می‌دهید می‌تواند سیستم کل روز شما را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل انجام نخستین کار در صبح از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. بهتر است بدانیم که چگونه می‌توانیم با انجام برخی کارها یا پرهیز کردن از برخی امور روز خود را به روزی شاد، سالم و پرانرژی تبدیل کنیم. اگر به دنبال روزی پر نشاط هستید، این 9 کار را اول صبح انجام ندهید که در ادامه ذکر خواهیم کرد.تا انتهای این مقاله از سایت برترین ها همراه ما باشید.

چگونه بعد از بیدار شدن نخوابیم


بیشتر بخوانید : انجام دادن این کارها در صبح، باعث می ‌شود شب بهتر بخوابید


اول صبح از انجام چه کارهایی باید پرهیز کنیم؟

به این موضوع توجه داشته باشید که انجام یک کار صبحگاهی می‌تواند به کلی مسیر روزانه شما را متغیر سازد، پس اولین کاری که شما روز خود را با انجام آن آغاز می‌کنید حائز اهمیت است. برای اینکه شما بتوانید یک روز پر انرژی و مثبت را ثبت کنید بهتر است با انجام کارهای تاثیرگذار آن بیشتر آشنا شوید تا بتوانید با انجام چنین کارهایی به هدف خود دسترسی پیدا کنید. شما باید سعی داشته باشید که صبح خود را با انجام کارهایی آغاز نمایید که به سمت مثبت‌اندیشی، بهره‌وری و آرامش سوق داده شوید.
بهتر است بدانید که بسیاری از افراد از این موضوع آگاهی ندارند و به صورت ناخواسته در اول صبح دست به انجام کارهایی می‌زنند که سبب می‌شوند کل روز آن‌ها خراب شود. به همین دلیل قصد داریم که در این مطلب شما را با انجام کارهایی که مفید هستند آشنا کنیم تا شما هم بتوانید روز خود را به بهترین نحو ممکن پشت‌سر بگذارید. در ادامه بهتر است تا با عادت‌های بد صبحگاهی آشنایی پیدا کنید تا بتوانید از انجام چنین کارهایی اجتناب نمایید. 

استفاده از چندین زنگ هشدار

بهتر است بدانید که استفاده از چندین زنگ هشدار یک عادت غلط به شمار می‌رود و اگر شما تا به امروز خود را این گونه عادت داده‌اید که چندین زنگ هشدار کوک کنید تا بعد از زنگ خوردن تعدادی از آن‌ها بتوانید مجدد به ادامه خواب خود بپردازید یا اینکه بعد از زنگ خوردن هشدار موبایل خود چندین بار دکمه تعویق را می‌زنید، بهتر است از انجام این کار اجتناب کنید. بهتر است بدانید که بیرون آمدن از رخت خواب در هنگام اولین زنگ می‌تواند انرژی بسیار زیادی به شما هدیه دهد.

نگاه به تلفن همراه بلافاصله بعد از بیدار شدن

یکی دیگر از عادت‌های غلط که بسیاری از افراد این کار را انجام می‌دهند نگاه کردن به تلفن همراه بلافاصله بعد از بیدار شدن است. بهتر است بدانید که انجام چنین کاری سبب می‌شود تا مغز شما پر از اطلاعات شود، همچنین افکار افسرده و مضطرب‌کننده به سراغ شما می‌آید.

روشن کردن تلویزیون

یکی دیگر از عادت‌های غلط که در اول صبح باید از انجام آن اجتناب کنید، روشن کردن تلویزیون بلافاصله بعد از بیدار شدن است. در واقع روشن کردن تلویزیون هم همانند تلفن همراه عوارض مشابهی برای شما به همراه دارد. بهتر است بدانید اول صبح که افکار، نگرش و مغز شما در معرض آسیب‌پذیر بودن قرار دارد از انجام کارهایی که سبب لطمه زدن به آن می‌شود، خودداری کنید.

خوردن شکر تصفیه شده

به این نکته توجه داشته باید که شما نباید به هیچ وجه بعد از بیدار شدن شکر تصفیه شده استفاده کنید و باید از انجام این کار بپرهیزید. جالب است بدانید که مصرف شکر تصفیه شده در آغاز روز همانند سوار شدن بر ترن هوایی قند خون است. شکر تصفیه شده در مواد غذایی مانند پاپ تارت، دونات، غلات و دیگر شیرینی‌ها وجود دارد. به این نکته توجه کنید که مصرف اولین ماده غذایی در آغاز روز می‌تواند بر انتخاب‌ها یا احساسات شما تاثیر بگذارد پس در انتخاب آن‌ها دقت کنید.

نوشیدن قهوه بلافاصله بعد از بیدار شدن

زمانی که شما تازه از خواب بیدار می‌شوید بدن شما با کمبود آب مواجه است و اگر در این هنگام به نوشیدن قهوه بپردازید، سبب می‌شوید تا کم آبی بدن خود را تشدید نمایید. بهتر است نوشیدن قهوه را با یک ساعت تاخیر انجام دهید تا بتوانید از کم ‌آبی بدن خود جلوگیری کنید. شما می‌توانید در ابتدا یک لیوان آب بنوشید و بعد از آن به نوشیدن قهوه بپردازید تا خللی در آب بدن شما ایجاد نشود؛ اما باید به این موضوع توجه داشته باشید که نوشیدن قهوه باید قبل از 10 صبح باشد.

با عجله آماده شدن

یکی دیگر از عادت‌های غلط در اول صبح با عجله آماده شدن است که می‌تواند بر سیستم عصبی شما تاثیر منفی بگذارد. در واقع زمانی که شما با عجله شروع به آماده شدن کنید، سبب می‌شوید که ترشح هورمون استرس زا تحریک شود و با تحریک این هورمون شما ساعت‌ها در موقعیت استرس‌ زا و در حالت آماده باش باقی می‌مانید.

نگاه به برنامه روزانه خود

اگر شما یک لیست از کارهای خود که قرار است در طول روز به انجام آن‌ها بپردازید، آماده کرده‌اید؛ بهتر است بلافاصله بعد از بیدار شدن به سراغ آن نروید. به این دلیل که نگاه کردن به لیست فعالیت‌های روزانه می‌تواند واکنش‌های استرسی یا اضطرابی در شما ایجاد کند.

نشستن طولانی

از دیگر کارهایی که بلافاصله بعد از بیدار شدن باید از انجام آن اجتناب کنیم، نشستن طولانی بعد از بیدار شدن است. در واقع زمانی که شما از خواب بیدار می‌شوید بدن شما با کم ‌آبی مواجه است. به همین دلیل مفاسل و ماهیچه‌ها در حالت سفت شدن قرار دارند و با نشستن طولانی مدت شما این احساس را تشدید می‌کنید.

نداشتن برنامه صبحگاهی

بهتر است اگر شما ناچار به سروکله زدن با افراد زیادی نیستید، از انجام این کار بپرهیزید. به این دلیل که ایجاد هرج و مرج در ذهن شما سبب می‌شود تا این حس تا پایان روز به دنبال شما باشد. اگر شما ناخودآگاه مجبور هستید تا برنامه صبحگاهی را انجام دهید، بهتر است تا انجام این کار را به افراد کمتری محدود کنید.

کارهایی که صبح باید انجام داد


بیشتر بخوانید : 8 علت اصلی بی خوابی + راه کار درمان


چگونه می توان عادت های بد را ترک کرد؟

یکی از سوالاتی که بیشتر انسان‌ها به دنبال یافت یک پاسخ درست و قطعی برای آن هستند این است که بدانند چگونه می‌توانند عادت‌های بد خود را کنار بگذارند. بهتر است بدانید که عادت‌ها مکانسیم‌های مغزی هستند که طراحی آن‌ها برای کاهش انرژی تصمیم‌گیری در طول روز است. هنگامی که ما بتوانیم چگونگی تشکیل عادت‌ها را درک کنیم در واقع می‌توانیم یک راه‌ حل ساده برای ترک آن‌ها را نیز به دست آوریم. با استفاده از روش‌های زیر شما می‌توانید به راحتی عادت‌های بد خود را کنار بگذارید.
1) جایگزین کردن یک عادت بهتر: یکی از راه‌ حل‌هایی که برای ترک عادات بد مورد استفاده قرار می‌گیرد، جایگزین کردن آن بایک عادت بهتر نام دارد.
2) نوشتن یادداشت‌های روزانه: برای اینکه شما بتوانید عادت‌های بد خود را کنار بگذارید می‌توانید این‌ کار را با انجام یادداشت‌های روزانه انجام دهید. شما باید در یادداشت‌های روزانه خود بیان کنید که در طول روز چه احساسی دارید و نوشتن این احساسات بر روی کاغذ سبب می‌شود تا شما اطمینان بیشتری به دست آورید.
3) حرکت دادن بدن: شما می‌توانید با استفاده از فعالیت‌هایی مانند ورزش، حرکات کششی یا پیاده‌روی‌های کوتاه به سیستم عصبی بدن خود کمک کنید. بهتر است بدانید که حرکت بدنی سبب می‌شود تا تفکر شفاف‌تری داشته باشید.
4) دریافت نور طبیعی خورشید: جالب است بدانید که دریافت نور خورشید سبب تنظیم ریتم شبانه‌روزی شما می‌شود و بهتر است که در طول روز حتی پنج دقیقه خود را در معرض تابش نور خورشید قرار دهید. دریافت نور خورشید باعث تنظیم هورمون‌های شما و اثبات خلق و خو شما می‌شود.
5) نوشیدن آب: بهتر است زمانی که از خواب بیدار می‌شوید بعد از گذشت چند ثانیه مقداری آب بنوشید تا با انجام این کار علاوه بر جبران کم آبی بدن خود به ترک عادت‌های بد نیز کمک کنید. سلول‌های بدن شما برای اینکه بتوانند در طول روز عملکرد بهتری داشته باشند نیاز به آب دارند.
6) میل کردن غذاها و نوشیدنی‌های مقوی: برای ارتقای سلامت جسمانی و افزایش طول عمر خود بهتر است استفاده از موادی مغذی مانند پروتئین بدون چربی، چربی سیرکننده و کربوهیدارت را فراموش نکنید.
7) نوشیدن قهوه: از دیگر راهکارهای ترک عادت‌های بد، نوشیدن قهوه است که با استفاده از این روش شما می‌توانید با انرژی بالایی روز خود را آغاز کنید. بهتر است به این نکته توجه داشته باشید که نوشیدن قهوه باید در صبح بعد از نوشیدن آب و قبل از ساعت 10 انجام شود.
8) برنامه‌ریزی برای روز پیش‌رو: بهتر است شب هنگامی که به رخت خواب می‌روید برای فردای خود یک برنامه آماده کنید و به جای اینکه به طور تصادفی انجام کارها را رد کنید با استفاده از یک برنامه منظم این کار را انجام دهید.
9) تعیین کردن اهداف کوچک: برای اینکه بتوانید برنامه روزانه خود را به بهترین نحو ممکن انجام دهید بهتر است تا اهداف کوچک را تعیین کنید. تعیین اهداف کوچک به شما کمک می‌کند تا چارچوبی از مهم‌ترین کارها را در دست داشته باشید و بتوانید کارهای خود با با اولویت‌بندی پیش ببرید. بهتر است بدانید که اولویت‌بندی سبب می‌شود تا شما احساس قدرت بیشتری را به دست آورید و در کارهای خود مصرانه‌تر عمل کنید.
10) آماده‌سازی غذا: بهتر است بدانید که تهیه وعده‌های غذایی یا میان‌وعده‌های سالم در داشتن زندگی سالم به شما کمک می‌کند. بهتر است انتخاب شما روی کربوهیدارت‌های فیبری، میوه‌ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و چربی‌های سالم باشد.

چگونه صبح زود بیدار شویم و سرحال باشیم


بیشتر بخوانید : آرامش بخش‌ترین رنگ‌ها برای اتاق خواب


کلام آخر

بی‌شک صبح مهم‌ترین زمان از روز شما به شمار می‌رود و اکثر افراد انجام بسیاری از کارهای مهم خود را برای صبح در نظر می‌گیرند. به این دلیل که انجام کار در صبح بر روی دیگر ساعت‌های روز شما نیز تاثیر می‌گذارد، بهتر است در انتخاب این امور کمی محتاط‌تر رفتار کنید. بهتر است از انجام اموری مانند مشاهده رسانه‌ها، همانند رسانه‌های خبری یا ایمیل‌ها در اول صبح خودداری کنید و استفاده از تغذیه سالم را جایگزین آن کنید. همچنین می‌بایست به تمرین تمرکز حواس خود بپردازید و انجام فعالیت‌هایی مانند ورزش و فعالیت‌های کششی را فراموش نکنید. شما می‌توانید با برنامه‌ریزی برای روز آینده خود به داشتن روزی سرشار از انرژی کمک نمایید. توجه داشته باشید شاید در ابتدا ترک برخی از عادات سخت به نظر برسند؛ اما شما می‌توانید با پشتکار و تمرین به راحتی و با مرور زمان آن‌ها را کنار بگذارید. جایگزین عادت‌های خوب به جای عادت‌های بد یک راه‌حل بسیار تاثیرگذار در کنار گذاشتن آن‌ها به شمار می‌رود.