فهرست:

5 نوع از رایج‌ترین ارتودنسی‌ها 
بهترین مطب برای انجام ارتودنسی 

اگر به هر یک از مشکلات دندان همانند دندان‌های کج، شکاف دندانی، دندان‌های توهم رفته و غیره دچار هستید، بهترین راه درمان شما کمک گرفتن از ارتودنسی است. خوشبختانه با توسعه علم پزشکی و دندانپزشکی انواع مختلفی از ارتودنسی‌ها تعبیه و طراحی شده‌اند که با بودجه و نیاز متقاضیان همخوانی دارند. هر یک از ارتودنسی‌های فلزی قدیمی، سرامیکی و شفاف سلامت، عملکرد و ظاهر لبخند شما را بهبود می‌بخشد. یکی از بهترین مراکز ارتودنسی که می‌تواند طیف وسیعی از مشکلات ظاهری دندان شما را رفع کند، مطب دکتر حامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی خواهد بود. پس درنگ نکنید و برای رفع مشکلات سایز و فرم دندان خود به این دکتر حاذق مراجعه کنید. 

دکتر حامد محمود هاشمی متخصص ارتودنسی

5 نوع از رایج‌ترین ارتودنسی‌ها 

انواع مختلفی از ارتودنسی‌ها وجود دارند که انتخاب بهترین نوع آن برای شما به چند عامل بستگی دارد. از جمله این عوامل باید به نوع مشکل دندان، شدت بیماری، بودجه و ترجیح خود توجه کنید. روش‌های درمانی ارتودنسی می‌تواند برای هر کسی مناسب و مفید باشد. 
این روش درمانی با هدف از بین بردن شلوغی بیش از حد دندان‌ها، ایجاد فاصله مطلوب و رویش نامناسب دندان‌ها تعبیه و طراحی شده است. بنابراین می‌توان گفت ارتودنسی بر اصلاح مشکلات دندانی و لبخند کلی فرد تمرکز دارد. به طور کلی ارتودنسی را می‌توان راهی برای بهبود ظاهر دندان‌ها تعریف کرد. 
این درمان دندانی به صاف بودن دندان‌ها کمک می‌کند و عملکرد آنها را بهبود می‌بخشد. علاوه بر این، ارتودنسی نه تنها کل ظاهر دندان شما را تغییر می‌دهد بلکه روش درمانی است که مزایای طولانی مدت آن به سلامت دهان شما کمک می‌کند. در نتیجه دندان‌ها، لثه و مفاصل دهان شما غنی می‌شوند. 

ارتودنسی فلزی

بیشتر ما زمانی به ارتودنسی فکر می‌کنیم، ارتودنسی‌های فلزی قدیمی همان چیزی است که تصور خواهیم کرد. این نوع ارتودنسی‌ها از قلاب‌ها و سیم‌های فولادی ضد زنگ برای جابجایی آرام دندان‌های شما در طول زمان استفاده می‌کنند.
 فرد متخصص قلابی را بر روی دندان قرار می‌دهد، سپس یک قوس نازک و انعطاف‌پذیر بر روی این قلاب‌ها ایجاد می‌کند. نوارهای فنری کوچکی سیم را به طور محکم در جای خود نگه می‌دارند. ارتودنسی فلزی هنگام لبخند زدن قابل مشاهده است.
 شما می‌توانید نوارهای سیمی شفاف یا همرنگ دندان خود انتخاب کنید تا ارتودنسی شما کمتر دیده شود. حتی انتخاب نوارهای سیمی با رنگ روشن نیز امکان‌پذیر خواهد بود. ارتودنسی فلزی که نوع قدیمی ارتودنسی‌ها محسوب می‌شود، به طور معمول به دلیل مقرون به صرفه بودن بیشتر مورد استفاده کودکان قرار می‌گیرد. 
همان‌طور که گفتیم قلاب‌های فلزی روی دندان قرار می‌گیرند و در نهایت با وارد کردن فشار به دندان‌های باعث حرکت آنها می‌شود. 

ارتودنسی فلزی

ارتودنسی سرامیکی 

ارتودنسی سرامیکی که به آنها ارتودنسی شفاف نیز گفته می‌شود، همانند ارتودنسی‌های فلزی عمل می‌کنند. تفاوت اصلی این ارتودنسی‌ها در شفافیت و همرنگی قلاب‌ها، سیم‌ها و نوارها با دندان طبیعی است. بنابراین به لبخند شما زیبایی بیشتر القا می‌کند. 
ارتودنسی‌های سرامیکی تا حد زیادی قابل استفاده هستند اما کمتر کسی به آنها توجه دارد. یکی از ایرادات اصلی این ارتودنسی‌های سرامیکی، شکننده‌تر بودن آنها در مقایسه با ارتودنسی‌های فلزی خواهد بود بنابراین احتمال شکستن آنها خیلی زیاد است. 

ارتودنسی سرامیکی 

ارتودنسی لینگوال 

ارتودنسی لینگوال مشابه ارتودنسی قدیمی است. اما تفاوت آنها در محل قرار گرفتن نوارها و سیم‌ها خواهد بود. در ارتودنسی لینگوال سیم‌ها و قلاب‌ها روی سطوح گشتی دندان قرار می‌گیرند. دلیل اصلی که افراد ارتودنسی لینگوال را انتخاب می‌کنند، پنهان کردن این روش درمانی خواهد بود. 
در واقع اگر دوست ندارید کسی متوجه ارتودنسی شما شود، بهتر است همین روش برای صاف کردن دندان‌ها تو هم رفته خود کمک بگیرید. البته این مدل ارتودنسی‌ها نیز باید در قسمت داخلی نیش شما اعمال شوند. خوشبختانه به هیچ‌وجه قابل مشاهده نخواهند بود مگر اینه دهان خود را باز کنید. 
توجه داشته باشید اگر مشکل دندانی شما خیلی شدید و سخت است، توصیه می‌کنیم روش لینگوال را انتخاب نکنید زیرا این روش ارتودنسی درمان ایده‌آلی برای شما نخواهد بود. 

ارتودنسی لینگوال 

ارتودنسی هدگیر 

یکی دیگر از انواع ارتودنسی‌های کاربردی هدگیر است که برای اصلاح محل قرار گرفتن دندان‌های عقب از آن استفاده می‌کنند. البته دندان‌های جلویی نیز در طول این روش درمانی تحت تاثیر قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید بهتر است این نوع ارتودنسی‌ها را در ساعات بیکاری شبانه‌روز خود استفاده کنید. 
زیرا بعد از نصب و جایگیری ارتودنسی هدگیر نمی‌توان به راحتی فعالیت‌های روزانه را انجام داد. ارتودنسی هدگیر باید براساس صلاحدید و تشخیص کامل یک متخصص استفاده شود. در صورت استفاده نادرست و نصب غیرصحیح این نوع ارتودنسی ممکن است دندان‌های جلویی شما بیرون بزنند. 

ارتودنسی هدگیر

ارتودنسی نامرئی 

در برخی موارد افراد ارتودنسی نامرئی را به عنوان جایگزین خوبی برای ارتودنسی‌های شفاف در نظر می‌گیرند. در این روش درمانی از سیم و قلاب برای صاف کردن دندان شما استفاده نمی‌شود. بلکه از ابزارها و تجهیزات خاص دندانپزشکی برای فرم‌دهی بهتر دندان‌های شما استفاده می‌شود. 
در این روش درمانی شما باید هر یک از این تجهیزات ارتودنسی را به طور تقریبی برای 2 هفته استفاده کنید. سپس این تجهیزات جای خود را به تجهیزات جدیدتر می‌دهند. برخلاف ارتودنسی‌های فلزی، این نوع از ارتودنسی‌ها قابل جابه‌جایی هستند. 
فراموش نکنید، شما باید هر روز حداقل 22 ساعت این تجهیزات دندانپزشکی را بر روی دندان خود داشته باشید. به عبارت دیگر تنها به هنگام غذا خوردن، نوشیدن و مسواک زدن می‌توانید این ارتودنسی‌ها را از روی دندان خود بردارید. 

ارتودنسی نامرئی

بهترین مطب برای انجام ارتودنسی 

در حالی که نتیجه درمان ارتودنسی ظرف یک سال قابل مشاهده خواهد بود، اما برخی از عوامل همانند بهداشت دهان، رژیم غذایی مناسب و استفاده از وسایل ضروری تا حد زیادی بر روی نتیجه حاصل از این روش درمانی موثر هستند. بدین ترتیب توصیه می‌کنیم، نکات ذکرشده توسط متخصص خود را در نظر بگیرید. برای دیدن نمونه کار های بیشتر به وبسایت دکتر حامد محمود هاشمی مراجعه نمایید.
یکی از بهترین متخصصان حاضر در حوزه ارتودنسی دکتر حامد محمود هاشمی نام دارد که علاوه بر متخصص ارتودنسی، فلوشیپ ارتودنسی جراحی فک نیز محسوب می‌شود. در ضمن این متخصص، از انواع درمان‌های ارتودنسی مناسب برای همه سنین استفاده می‌کند. و مشکلاتی همانند موارد زیر را از بین می‌برند: 
•بی‌نظمی‌های دندانی 
•ناهنجاری‌های فکی 
•بیرون زدگی دندان‌ها 
•فاصله بین دندان‌ها 
•مشکلات حاضر در ظاهر دندان‌ها 
در نهایت اینکه این متخصص حاذق و ماهر می‌تواند لبخندی زیبا را به شما یا فرزندان عزیزانتان تقدیم ‌کند. خبر خوب اینکه ویزیت و مشاوره این دندانپزشک قوی و باتجربه رایگان خواهد بود.