فهرست:

نحوه تشخیص ناهنجاری‌های فکی 
روش‌های درمان ناهنجاری‌های فکی 
چند نکته کلیدی در مورد ناهنجاری‌های فکی 
معرفی انواع ناهنجاری‌های فک 
بهترین متخصص رفع ناهنجاری‌های فکی 

ناهنجاری فکی یک بیماری شایع است که ناهنجاری‌های خفیف تا نقایص شدیدتر را شامل می‌شود که خوشبختانه با جراحی قابل اصلاح خواهند بود. در برخی موارد ممکن است فک بالا، فک پایین یا هر دو فک، خیلی کم یا بیش از حد رشد کنند و منجر به تراز نامناسب دندان‌ها نسبت به دندان‌های آسیاب اول شوند. علاوه بر تفاوت‌های رشدی بین فک بالا و پایین، ناهنجاری‌های فکی ممکن است ناشی از عوامل ژنتیکی، مشکلات دهان و دندان و برخی از نقص‌های مادرزادی همانند شکاف لب یا شکاف کام باشند. به منظور درمان این ناهنجاری‌های فکی بهتر است به سراغ متخصصی در این حوزه بروید. دکتر حامد محمود هاشمی یکی از محبوب‌ترین و با سابقه‌ترین متخصصان در حوزه درمان ناهنجاری‌های فک است. 

درمان ناهنجاری فک با ارتودنسی

نحوه تشخیص ناهنجاری‌های فکی 

رشد فک روندی آهسته و تدریجی است. در برخی از کودکان، فک بالا یا پایین بیش از حد یا خیلی کم رشد می‌کنند و در نتیجه شکل فک با تغییراتی مواجه خواهد بود. در برخی موارد رشد بیش از حد این 2 فک می‌تواند مشکلات شدیدی را ایجاد کند. 
این ناهنجاری‌ها می‌توانند خفیف یا شدید باشند. توجه داشته باشید، ناهنجاری‌های شدیدتر نیاز به مداخله جراحی دارند. این رشد غیر طبیعی می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در اندازه و شکل دندان‌های کودکان شود که بر روی توانایی صحبت کردن و جویدن آنها تاثیرگذار است. 
به منظور تشخیص صحیح این نوع ناهجاری‌ها، پزشک متخصص شما باید تاریخچه پزشکی شما را مطالعه کند تا به ارزیابی دقیقی از دندان‌های شما دست یابد. برای تشخیص صحیح این نوع ناهنجاری‌ها از تصویربرداری نیز کمک می‌گیرند تا یک برنامه درمانی فردی متمایز ایجاد کنند. 
به منظور این ارزیابی‌ها متخصص شما باید موارد زیر را در نظر بگیرد تا در نهایت بهترین روش درمان را به بیماران پیشنهاد دهد. این موارد مهم عبارت هستند از: 
•    حالت صورت شما 
•    مشکلات عملکردی و ناهنجاری‌های مربوط به فک و دندان 
•    مشکلات بهداشت دهان و دندان در صورت تحلیل لثه 
•    مشکلات عملکردی و ناهنجاری‌های مربوط به تنفس که ممکن است به هنگام خواب باعث ایجاد مشکلاتی تنفس و بدخوابی شود. 
افراد متخصص به منظور پیدا کردن بهترین روش درمانی برای مشتریان خود، آزمایش‌های تصویر برداری مختلفی را از صورت شما دریافت می‌کنند. این روش‌های تصویربرداری از طریق اشعه ایکس و اسکن انجام می‌شود و برای ارزیابی رویکردهای درمانی بالقوه توصیه می‌شوند. 

روش‌های درمان ناهنجاری‌های فکی 

ناهنجاری‌های فکی می‌توانند مشکلات طولانی مدتی در دندان‌ها و لثه‌های افراد نیز ایجاد کنند. بدین ترتیب توصیه می‌شود طبق نظریه متخصصان این حوزه، در سریع‌ترین زمان ممکن برای درمان این نوع ناهنجاری‌ها دست به کار شوید. 
روش‌های مختلفی برای درمان آنها وجود دارد که در ادامه 2 مورد از اصلی‌ترین روش‌های درمانی را به طور خلاصه شرح می‌دهیم: 
•    ارتودنسی: ارتودنسی و سایر تجهیزات دندانپزشکی می‌توانند روش مناسبی در درمان ناهنجاری‌های فکی محسوب شوند. 
•    عمل جراحی: به منظور رفع ناهنجاری‌های جدی‌تر فک، جراحی اصلاحی می‌تواند شکل فک را بهبود بخشد. برای اصلاح این ناهنجاری‌ها می‌توان از انواع تکنیک‌های جراحی همانند پیوندهای سنتی استخوان و روش‌های افزایش طول استخوان استفاده کرد. هدف از جراحی، بهبود عملکردها و بازگرداندن تعادل صورت است. 
طبق آمار به دست آمده از نظرسنجی‌های بیماران و براساس گزارشات ثبت‌شده در دندانپزشکی‌ها ترکیبی از درمان‌های ارتودنسی و جراحی می‌تواند بهترین نتیجه را برای بیماران به همراه داشته باشد. 

درمان ناهنجاری فک بدون جراحی

چند نکته کلیدی در مورد ناهنجاری‌های فکی 

بد شکلی فک زمانی رخ می‌دهد که یک یا هر دو فک بیش از حد یا خیلی کم رشد کنند. کودکان مبتلا به ناهنجاری‌های فک ممکن است در صحبت کردن و جویدن غذاها و خوراکی‌ها مشکل داشته باشند. در برخی موارد نیز این مشکلات طولانی مدت می‌شوند و دندان‌ها و لثه را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند.
متاسفانه بدشکلی فک می‌تواند با مشکلاتی در صحبت کردن، جویدن، بلع و تنفس همراه باشد. همچنین این عارضه ممکن است باعث ایجاد فشار بی‌مورد بر روی مفصل گیجگاهی فکی و ماهیچه‌های صورت شود و همان‌طور که گفتیم در طولانی مدت بر روی لثه و دندان نیز تاثیر بگذارد. 
بدشکلی فک ممکن است باعث درد و صداهایی در فک شود. علاوه بر این، شکل نادرست فک و دندان‌ها ممکن است بر کل ظاهر صورت شما تاثیر بگذارد. در نتیجه اصلاح این بدشکلی فک تا حد زیادی به زیبایی صورت شما کمک می‌کند. موثرترین روش درمانی ناهنجاری‌های فک، اغلب ترکیبی از جراحی و ارتودنسی است. 

معرفی انواع ناهنجاری‌های فک 

بدفرمی فک ناشی از رشد نابرابر فک را می‌توان با جراحی اصلاح کرد. درمان ناهنجاری فک شما هر گونه مشکل مرتبط به جویدن، تنفس و صحبت کردن را از بین می‌برد یا تا حد زیادی کاهش می‌دهد و همچنین تعادل زیبایی را به کل صورت شما باز می‌گرداند. 
جراحی فک اصلاحی شامل حرکات تمام یا بخشی از فک بالا، پایین و هر دو به یک موقعیت متعادل‌تر است. اکثر این نوع جراحی‌ها در داخل دهان و بدون هیچ گونه جای زخم خارجی قابل انجام هستند.
 بستری شدن در بیمارستان و دوره نقاهت ممکن است برای جراحی‌های سخت‌تر ضروری باشد در حالی که بعد از رفع نا هنجاری‌های جزئی فکی تنها یک روز باید در بیمارستان بستری باشید.
 پس از اینکه فک‌ها به موقعیت جدید خود منتقل شدند، می‌توان از نوارهای فنری یا سیم‌های متصل به دندان‌ها برای بستن فک‌ها به یکدیگر استفاده کرد تا روند بهبود را تسریع داد. 

  • در موارد دیگر از پیچ‌های مینیاتوری استفاده می‌شود تا فرد بیمار فک‌های خود را زودتر پس از جراحی اصلاحی باز و بسته کند. در ادامه چند مورد از رایج‌ترین ناهنجاری‌های فکی را نام می‌بریم: 
  • ناهنجاری فک کلاس یک: ثابت بودن فک بالا و متحرک بودن فک پایین
  • ناهنجاری فک کلاس 2 : ناهماهنگی بین فک بالا و پایین
  • ناهنجاری فک کلاس 3: فک بالا عقب‌تر از فک پایین 
  •  انحرافات فکی : انحراف در اسکلت فک 
  • اورجت: نامیزانی دندان‌هایی که از فک بیرون زده‌اند
  •  اوربایت: پوشیده شدن دندان‌های فک پایین توسط دندان‌های فک بالا 
  • اپن بایت: عدم تطابق دندان‌های جلویی به دلیل وضعیت فک پایین و دندان‌های آن
  • آندربایت: عقب‌تر قرار گرفتن دندان‌های جلویی فک بالا در مقایسه با دندان‌های جلویی فک پایین 

متخصص ارتودنسی و ناهنجاریهای فک و صورت

بهترین متخصص رفع ناهنجاری‌های فکی 

در بخش‌های مختلف ذکر کردیم که برای رفع ناهنجاری‌های فکی 2 روش موثر در پیش‌روی شما است که با توجه به نیاز، بودجه، شرایط، میزان جدی و سخت بودن ناهنجاری و البته توصیه دندانپزشکی متخصص مورد نظر می‌توانید یکی از 2 روش ارتودنسی و جراحی فک را انتخاب کنید. 
در برخی موارد نیز حتی می‌توانید تا چند وقت قبل از جراحی، از ارتودنسی استفاده کنید تا به هنگام جراحی کار شما ساده‌تر شود. در انتخاب دندانپزشک متخصص خود دقت زیادی به خرج دهید زیرا این روش‌های درمانی هزینه‌بر هستند. دکتر هاشمی یکی از به‌نام‌ترین و معروف‌ترین متخصصان حاضر در این حوزه است. 
این دندانپزشک و متخصص درمان ناهنجاری‌های فک دارای مدرک فوق تخصص ارتودنسی است که به تمام بیماران نیازمند به جراحی فک کمک می‌کند. همچنین برای درمان بیماری شکاف کام و سایر مسائل نامتناسب فکی بهترین روش درمانی را ارائه می‌دهد. در ضمن ویزیت و مشاوره این متخصص ماهر رایگان است. برای دیدن نمونه کار ها از صفحه اینستااگرام دکتر حامد محمود هاشمی دیدن نمایید.