فهرست:

ژنیکولوژی چیست؟
انواع جراحی‌های ژنیکولوژی
کلام پایانی

کلمه ژنیکولوژی در واقع به معنای مطالعه در مورد زنان و انواع بیماری دستگاه تناسلی زنان است. در حالت کلی می‌توان گفت جراحی‌های ژنیکولوژی شامل جراحی‌های زنان و زایمان می‌شود. جراحی‌های ژنیکولوژی در انواع مختلفی هستند و در کل در دو دسته جراحی‌های درمانی و زیبایی تقسیم‌بندی می‌شوند.

ژنیکولوژی چیست؟

ژنیکولوژی چیست؟

ژنیکولوژی از زیر شاخه‌های علم پزشکی در زنان و زایمان محسوب می‌شود. در ژنیکولوژی به مطالعه و درمان انواع بیماری‌های مربوط به دستگاه تناسلی در زنان پرداخته می‌شود. کلمه ژنیکولوژی Genicology از دو واژه Geneco به معنای زن و Logy به معنای مطالعه برگرفته شده است. در ژنیکولوژی به بررسی و درمان برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های دستگاه تناسلی زنان، بیماری‌های خوش‌خیم یا بدخیم و برخی عفونت‌ها، روش‌های تنظیم خانواده، اپیدمیولوژی بیماری‌ها و غربال‌گری پرداخته می‌شود.

انواع جراحی‌های ژنیکولوژی

جراحی‌های ژنیکولوژی در دو دسته درمانی و زیبایی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از بخش‌های درمانی و زیبایی شامل برخی جراحی‌ها در علم پزشکی زنان و زایمان است. انواع جراحی‌های ژنیکولوژی شامل:

  • هیستروسکومی

رحم یکی از مهم‌ترین عضو بدن محسوب می‌شود که به‌ شکل گلابی است. این عضو در بخش داخلی بدن در محدوده لگن قرار دارد. در برخی مواقع به دلیل بیماری‌هایی مرتبط با رحم، باید این عضو از داخل بدن با جراحی برداشته شود. برای برداشتن و جدا کردن رحم از جراحی هیستروسکوپی استفاده می‌شود. در این جراحی بخشی از رحم و یا کل آن برداشته می‌شود. این جراحی برای درمان برخی عفونت‌های رحم و اغلب سرطان‌های این عضو استفاده می‌شود.

  • لاپاراسکویی

در این نوع جراحی از یک دستگاهی به نام لاپاراسکوپ استفاده می‌شود. جراحی لاپاراسکوپی و این دستگاه برای درمان مواردی همچون بیماری‌های رحم، دستگاه تناسلی، برخی بیماری‌های ناحیه لگن و شکم استفاده می‌شود. برای نمونه‌برداری بافت از این روش استفاده می‌شود. لاپاراسکویی یک نوع جراحی بدون کم تهاجمی است. دستگاه لاپاراسکوب یک دوربین ویدیویی به همراه لامپی کوچک داشته که آن را وارد بدن انسان کرده و تصاویر داخل بدن انسان توسط این دستگاه کوچک به نمایشگر ارسال می‌شود که در نهایت پزشک قادر به دیدن داخل بدن انسان است.

  • هیتروسکوپی

در این عمل جراحی از بیهوشی عمومی استفاده می‌شود. روش هیتروسکوپی برای تشخیص و درمان بیماری‌های مربوط به رحم استفاده می‌شود. تمامی پزشکان روش جراحی تلسکوپی(لوله‌ای به نام هیتروسکوپ) را روشی برای ورود دستگاه به رحم می‌دانند که به منظور بررسی پولیپ، انواع چسبندگی داخلی رحم و فیبروم استفاده می‌شود.

  • جراحی کیست تخمدان 

تخمدان‌ها در رحم و در دو طرف آن قرار دارند. کیست تخمدان‌ها عامل تولیدکننده هورمون‌های پروژسترون و استروژن هستند. تخمدان‌ها به‌صورت ماهانه تخمک‌هایی را آزاد می‌کنند که این تخمک‌ها به لوله فالوپ و رحم حرکت می‌کنند. در برخی مواقع کیسه‌های مایع در تخمدان‌ها ایجاد می‌شود که به آن کیست تخمدان گفته می‌شود.  این کیست‌ها در مرور زمان بزرگ شده و با درد همراه است که از جراحی کیست تخمدان برای از بین بردن آنها استفاده می‌شود.

  • جراحی کورتاژ

کورتاژ در واقع یک روشی است که از آن برای نمونه برداری از رحم برای اطمینان از سلامت رحم استفاده می‌شود. از جراحی کوتاژ در کل برای برداشتن نمونه‌ای از دیواره رحم، کیست‌ها، باقی مانده‌های بافت‌ها بعد سقط جنین و... انجام می‌شود. این جراحی برای مدت زمان کوتاهی بین 10 الی 30 دقیقه طول می‌کشد.

  • بستن لوله فالوپ

یکی از مهم‌ترین بخش جراحی در ناحیه تناسلی زنان، بستن لوله رحم یا لوله فالوپ است. لوله‌های رحم در قسمت بالایی رحم و در دو سمت آن قرار دارند. از این جراحی به منظور پیشگیری از بارداری استفاده می‌شود که در برخی جوامع با نام عقیم‌سازی از آن یاد می‌شود.

  • جراحی فیبروم رحم

فیبروم در واقع یکی از انواع توده‌های رحمی بوده که معمولا این توده در زمان‌های بارداری در رحم زنان به وجود می‌آید.  در اغلب اوقات این توده به طور طبیعی با گذشت زمان از بین می‌رود؛ اما در صورت عدم درمان از جراحی فیبروم رحم برای از بین بردن آن استفاده می‌شود. در این روش با ایجاد چند برش زیر شکم این توده برداشته می‌شود؛ که به این علت پزشکان این نوع جراحی را کم تهاجمی می‌دانند.  دوره نقاهت بعد جراحی فیبروم نسبت به سایر جراحی‌ها کم‌تر است.

  • جراحی لابیاپلاستی

از این نوع جراحی برای کوچک کردن لابیاها و انواع زیبایی دستگاه تناسلی زنان استفاده می‌شود.لابیاپلاستی در کل به دو روش لیزر و جراحی انجام می‌شود. پزشک یا متخصص یکی از روش‌های لیزر یا جراحی را با توجه به شرایط بیمار انتخاب می‌کند. این نوع جراحی اغلب برای تنگی واژن استفاده می‌شود.

انواع جراحی‌های ژنیکولوژی

کلام پایانی

شما‌ می‌توانید برای انجام کلیه خدمات مربوط به تشخیص، درمان و جراحی اختلالات ژنیکولوژی به مرکز تخصصی زنان و زایمان دکتر نازنین علوی مراجعه کنید. برای مشاوره و مراجعه حضوری می‌توانید از راه‌های ارتباطی زیر استفاده کنید. 
•    نشانی: تهران، سعادت آباد، خیابان علامه جنوبی، کوچه 34 مرکزی، نبش میدان نبی اکرم، پلاک 45
•    شماره تماس‌ها: 09911005024   02188565232     02188565399
•    آدرس اینستگرام: drnalavi