طب سوزنی یک روش درمانی برای حیوانات به منظور کاهش درد و درمان بیماری آن‌ها است. طب سوزنی قرن‌ها برای انسان‌ها استفاده می‌شد و امروزه برای حیوانات هم از این روش درمانی موثر استفاده می‌شود. این روش درمانی حیوانات به برخی عوامل و خصوصیات مانند نوع حیوان، سن حیوان، ناحیه بدن، جنس سوزن، تعداد جلسات درمانی، زمان ماندن سوزن و میزان فرو کردن سوزن و... بستگی دارد. طب سوزنی باعث تحریک اعصاب نقاط مختلف بدن در حیوانات و بالا بردن جریان خون در بدن آن‌ها می‌شود. انجام طب سوزنی در حیوانات باعث برطرف شدن و درمان اسپاسم و آزاد شدن برخی هورمون‌ها مانند آندرفین (هورمون کنترل درد)، کورتیزول (استروئید طبیعی) می‌شود.

طب سوزنی در دامپزشکی

طب سوزنی در دامپزشکی

طب سوزنی یکی از رایج‌ترین مدل‌ها در طب مکمل محسوب می‌شود. اکثر کاربرد های طب سوزنی در درمان بیماری‌های مزمن و درد با درجه متوسط است. نام طب سوزنی از ریشه کلمه لاتین ACUS به معنی سوزن و کلمه PUNGERE به معنی فروکردن برگرفته شده است. این نوع روش درمانی با استفاده از سوزن انجام می‌شود. در طب سوزنی، درمان با استفاده از سوزن و فرو بردن آن در نقاط مختلف بدن برای تحریک و تسکین درد انجام‌ می‌گیرد. از طب سوزنی در نقاط مختلف برای درمان بیماری‌های‌ انواع حیوانات استفاده می‌شود و این روش درمانی باعث کاهش استفاده از درمان توسط دارو شده است. طب سوزنی یک روش درمانی موثر برای همه حیوانات به حساب می‌آید.

طب سوزنی در چه مواقعی برای حیوانات استفاده می‌شود؟

طب سوزنی برای درمان انواع بیماری‌ها در حیوانات مورد استفاده قرار می‌گیرد. معمولا برای حیوانات بزرگ به ‌منظور درمان مشکلات ماهیچه‌ای، مشکلات نورولوژی، مشکلات پوستی و تنفسی، مشکلات گوارشی و دستگاه تناسلی استفاده می‌شود. از نمونه بیماری‌های انواع حیوانات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
مشکلات ماهیچه‌ای و عضلانی همچون آرتریت و دیسک کمر
مشکلات تنفسی مانند آسم در گربه‌ها
برخی بیماری‌های پوستی در حیوانات مثل گرالونوم و آلرژی پوستی
درمان مشکلات تولید‌مثل در حیوانات
مشکلات دستگاه تناسلی
عصب شناسی
مقاوم‌سازی ماهیچه‌ها و عضلات در حیوانات
درمان التهاب معده و ایلئوس، التهاب کولن و پرولپس رکتوم 
بهبود قابل توجهی در تحرک و وضعیت نخاعی حیوانات
بیماری عصبی مانند کما، کری، میلوپاتی غیر دژنراتیو، فلجی اعصاب صورت و...
بیماری تنفس مانند سینوزیت، التهاب بینی، التهاب حنجره، سرفه‌های مزمن و پنومونی
درمان مشکلات ادراری مانند بی‌اختیاری ادراری و احتباس ادرار یا التهاب مثانه
DJD مزمن، درمان بیماری دیسک بین مهره‌ای، اسپاسم عضلانی، تاندوتیت، اسپاندیلوزیز، درماتیت

آیا طب سوزنی برای حیوانات ایمن است و آسیبی نمی رساند؟

انجام درمان با روش طب سوزنی برای حیوانات توسط دامپزشکان مجرب و متخصص انجام می‌شود. طب سوزنی از ایمن‌ترین روش‌ها برای درمان حیوانات محسوب می‌شود زیرا عوارض جانبی در آن بسیار اندک و نادر است. از برخی عوارض آن می‌توان به 24 ساعت بی‌حالی و یا خواب‌آلود بودن حیوانات اشاره کرد که این تاثیرات هم شامل روند بهبود حیوان و تغییرات اساسی در فیزیولوژیکی آن‌ها می‌شود. این روش درمانی در برابر درمان توسط دارو بسیار کاربردی‌تر و موثرتر است. 

چگونگی انجام طب سوزنی برای حیوانات

طب سوزنی  با تحریک نقاط مختلف بدن باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی می‌شود و موجب درمان و تسکین درد در حیوانات می‌گردد. این روش درمانی با استفاده از سوزن است که این سوزن‌ها را در نقاط مختلف بدن حیوانات فرو می‌کنند. برای حیوانات کوچک از سوزن‌های کوچک استفاده می‌شود. فرو کردن سوزن‌ها اگر به صورت اصولی باشد و در جای خود قرار بگیرد، هیچ‌گونه دردی برای حیوان نخواهد داشت. در هنگام انجام طب سوزنی، حیوانات خواب‌آلود و ریلکس می‌شوند. برای حیوانات کوچک اغلب از سوزن‌های بزرگ استفاده نمی‌شود زیرا ممکن است باعث درد برای حیوان شود ولی برای حیوانات بزرگ از انواع سوزن‌های بزرگ و کوچک استفاده می‌شود.

طب سوزنی حیوانات در شمال تهران

کلام آخر

طب سوزنی یک روش درمانی بسیار موثر برای حیوانات به منظور تسکین درد و درمان برخی بیماری‌ها است. شما می‌توانید برای کلیه خدمات درمانی از جمله طب سوزنی به کلینیک دامپزشکی نلا مراجعه کنید. کلینیک دامپزشکی نلا با ارائه بهترین خدمات درمانی در یک فضای لوکس و متفاوت، آماده انجام طب سوزنی برای حیوانات خانگی شماست تا از درد و رنج رهایی یابند. برای رزرو وقت و یا مشاوره می‌توانید از یکی از راه‌های زیر با ما ارتباط برقرار کنید.
آدرس کلینیک دامپزشکی نلا: تهران، بلوار آجودانیه، کوچه توکلی شرقی، پلاک 20، واحد زیر همکف
شماره تماس: 021-26138721 و 09122971067
پیج اینستگرام: @nella.pet.clinic