آیا جوش‌های سرسیاه روی صورت و بینی دارید؟ جوش‌های سرسیاه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در جهان است. به نظر شما آنها چه هستند و چگونه می‌توان از شر آنها خلاص شد؟ در این مقاله، آنچه را که باید در مورد جوش‌های سرسیاه بدانید از جمله چیستی آنها، علت تشکیل آنها و بهترین روش‌های رفع جوش‌ های سرسیاه و کومدون در صورت و بینی را مورد بحث قرار خواهیم داد.

بهترین کلینیک جوش سرسیاه در میدان هروی

آنچه باید در مورد جوش‌های سرسیاه بدانید

جوش‌های سرسیاه نوعی آکنه هستند که با برجستگی‌های کوچک و تیره‌رنگ روی پوست مشخص می‌شوند. آنها به دلیل تجمع چربی و سلول‌های مرده پوست در منافذ پوست، به ویژه فولیکول‌های مو ایجاد می‌شوند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، فولیکول‌ها مسدود می‌شوند و جوش سرسیاه تشکیل می‌شود. جوش‌های سرسیاه همچنین می‌توانند در نتیجه تعریق شدید و یا استفاده از لوازم آرایشی ایجاد شوند.

تفاوت جوش سرسیاه با جوش‌های دیگر

توجه به این نکته ضروری است که جوش‌های سرسیاه، تنها جوش نیستند. تفاوت اصلی بین جوش سرسیاه و جوش در این است که جوش‌ها به تنهایی توسط باکتری ایجاد می‌شوند، درحالی‌که جوش‌های سرسیاه این‌گونه نیستند. جوش‌های سرسیاه زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده بسته می‌شوند، درحالی‌که جوش‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که منافذ با باکتری‌ها مسدود شوند. جوش‌ها نیز قرمز رنگ هستند و شاید با تورم همراه باشند، ولی جوش‌های سرسیاه کوچک و تیره‌رنگ هستند.
اگرچه جوش‌های سرسیاه اغلب روی صورت ایجاد می‌شوند، اما می‌توانند در بازوها، کمر، قفسه سینه، گردن و شانه‌ها نیز ایجاد شوند. برخی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ایجاد جوش‌های سرسیاه هستند. برخی از عوامل پرریسک برای جوش سرسیاه عبارتند از:
•    تغییرات هورمونی (در دوران بلوغ، قاعدگی، بارداری و...)
•    برخی داروها (استروئیدها، قرص‌های ضدبارداری و...)
•    لوازم آرایشی چرب
•    پوست چرب
•    آب‌وهوای مرطوب
•    تجمع عرق و باکتری روی پوست

راهکارهای رفع جوش های سرسیاه و کومدون در صورت و بینی 

اکنون که می‌دانیم جوش‌های سرسیاه چیست و چه چیزی باعث ایجاد آن‌ها می‌شود، بیایید بهترین درمان‌ها برای خلاص‌شدن از شر آنها را بررسی کنیم. بهترین درمان برای شما به شدت جوش‌های سرسیاه و همچنین نوع پوست شما بستگی دارد. در اینجا سه مورد از مؤثرترین درمان‌ها بیان ‌شده است:

  • لیزر درمانی

لیزر درمانی یک روش درمانی جدید برای رفع جوش‌های سرسیاه است. از لیزر برای هدف قراردادن و از بین‌بردن تجمع باکتری‌ها، چربی و سلول‌های مرده پوست که باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه می‌شوند، استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند التهاب جوش‌های فعلی را کاهش دهد و با کاهش تولید روغن به جلوگیری از جوش‌های آینده کمک می‌کند. در نهایت لیزر درمانی به تحریک کلاژن برای به حداقل رساندن ظاهر اسکار آکنه کمک می‌کند. به‌طورکلی لیزر درمانی یک روش ایمن و بسیار مؤثر برای خلاص‌شدن از شر جوش‌های سرسیاه است.
قبل از انجام لیزر درمانی، در معرض نور خورشید نباشید. لازم به ذکر است قبل از عمل، از کرم بی‌حس‌کننده موضعی روی پوست خود استفاده کنید. لیزر درمانی حدود 20 دقیقه به زمان احتیاج دارد. شما دراز کشیده و پزشک حرکت لیزر درمانی را روی پوست شروع می‌کند. شما می‌توانید این نوع درمان‌های پوستی را در کلینیک زیبایی تابا انجام دهید.

  • میکرودرم ابریژن

میکرودرم ابریژن یکی دیگر از درمان‌های مؤثر برای جوش‌های سرسیاه است. میکرودرم ابریژن درمانی است که با استفاده از دستگاه مخصوص لایه‌برداری پوست و حذف سلول‌های مرده پوست انجام می‌شود. یکی از انواع میکرودرم ابریژن به عنوان درمان لایه‌برداری الماس شناخته می‌شود. درمان لایه برداری الماس از نوک‌های الماس برش لیزری برای حذف سلول‌های مرده پوست استفاده می‌کند و همچنین از مکانیسم خلاء برای تحریک تولید سلول‌های جدید پوست استفاده می‌کند. 
این درمان به ویژه برای خلاص‌شدن از شر جوش‌های سرسیاه مؤثر است زیرا یک رویکرد مناسب برای لایه برداری پوست شما ارائه می‌دهد. در طول درمان میکرودرم ابریژن، پزشک از دستگاه برای لایه برداری پوست شما استفاده می‌کند. این باعث می‌شود که لایه بالایی پوست کنده شده و دانه‌های سرسیاه را با خود همراه کند. این روش هیچ درد و ناراحتی ایجاد نمی‌کند و در عرض 20 دقیقه انجام می‌شود. 

  • میکرونیدلینگ

میکرونیدلینگ که به‌عنوان درمان القای کلاژن نیز شناخته می‌شود، یکی دیگر از درمان‌های اثرگذار برای جوش‌های سرسیاه است. میکرونیدلینگ یک روش درمانی جدید و کم تهاجمی است که از سوزن‌های ریز برای سوراخ کردن پوست استفاده می‌کند. این امر باعث می‌شود پوست کلاژن و الاستین بیشتری تولید کند که به کاهش چین‌وچروک و اسکار آکنه از جمله جوش‌های سرسیاه کمک می‌کند. متأسفانه، جوش‌های سرسیاه قدیمی گاهی زخم ایجاد می‌کنند. خوشبختانه می‌توان از میکرونیدلینگ برای از بین‌بردن یا به حداقل رساندن ظاهر این اسکارها استفاده کرد.
در طول درمان میکرونیدلینگ، کرم بی‌حس‌کننده روی پوست مالیده می‌شود و یک قلم یا دستگاه سوزنی روی سطح پوست شما حرکت می‌کند. میکرونیدل‌ها روی پوست سوراخ‌های ریز ایجاد می‌کنند که باعث تولید کلاژن و الاستین جدید در بدن می‌شود. کل درمان حدود 20 دقیقه طول می‌کشد.

5 نکته اساسی درباره رفع جوش سرسیاه

1. پاکسازی روزانه پوست و لایه‌برداری را ملایم انجام دهید. مراقب باشید که پوست را خشک نکنید، زیرا باعث تولید چربی اضافی و جوش‌های سرسیاه بیشتر می‌شود. 
2. جوش سرسیاه را فشار ندهید، زیرا می‌تواند مشکل را بدتر کند.
3. اسکراب می‌تواند منجر به انسداد بیشتر شود زیرا سبوم یا چربی طبیعی پوست را از بین می‌برد.
4. اگر بیماری‌های پوستی دیگری مانند آکنه روزاسه دارید، ابتدا آن را درمان کنید. زیرا ممکن است به کاهش جوش‌های سرسیاه نیز کمک کند.
5. حتما از وکس و کرم موبر به‌درستی استفاده کنید، زیرا درصورت استفاده نادرست به پوست آسیب می‌رساند.
6. صورت خود را دو بار در روز و بعد از ورزش بشویید.
7. از ضد آفتاب بدون روغن استفاده کنید.

تخلیه جوش سر سیاه در میدان هروی

سخن پایانی

جوش‌های سرسیاه و کومدون می‌توانند آزاردهنده باشند، اما از بین بردن آنها آسان است. دکتر سهراب فتحی و تیم پزشکی کلینیک زیبایی، سلامتی و تخصصی تابا در محیط کاملا بهداشتی و استریل انواع خدمات زیبایی از جمله رفع جوش های سرسیاه و کومدون در صورت و بینی، رفع لک‌های پیری و لک‌های تیره و کک‌ومک، جوان‌سازی و بهبود منافذ پوستی و... را انجام می‌دهند. تیم پزشکی کلینیک تابا با استفاده از تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته، خدماتی بی‌نظیر را به مشتریان خود ارائه می‌دهد. ما با هدف حفظ سلامتی و زیبایی در کنار شما هستیم.
آدرس: تهران، میدان هروی، خیابان وفامنش، نبش بن بست آبنوس، پلاک ۲۹، طبقه اول
شماره تماس: 02122960942 / 02188647278 / 09384085110
آدرس اینستاگرام: sohrabfathi