دوره پخت استیک یکی از دوره‌های حرفه‌ای آشپزی است که در آکادمی بزرگ مهر افشان آموزش داده می‌شود. اگرچه استیک به عنوان یک غذای ایرانی شناخته نمی‌شود اما در سالیان اخیر طرفداران زیادی در ایران پیدا کرده است. استیک مشابه ذائقه ایرانی هاست به دلیل اینکه از گذشته تا امروز کباب‌های ایرانی زبان زد بوده‌اند. طبخ این غذا نیاز به مهارت بسیار بالایی دارد تا پخت آن به بهترین نحو انجام شود. با کاملترین دوره پخت استیک در آکادمی مهر افشان می‌توانید به یک آشپز حرفه‌ای در پخت استیک تبدیل شوید.

دوره پخت استیک حرفه ای

معرفی غذای استیک

استیک نوعی غذا است که با گوشت گریل شده تهیه می‌شود. اولین بار این غذا در دهه ۱۶ میلادی و در شهر فلورانس طبخ شده و از آن به بعد کم کم به تمام جهان معرفی شد. در ادامه مراحل پخت غذا را برای شما توضیح می‌دهیم تا کامل با معرفی غذای استیک آشنا شوید.

  • انتخاب گوشت

برای تهیه استیک، بهترین گزینه انتخاب گوشت با کیفیت و تازه هست. گوشت گوساله، گوشت گاو انتخابی مناسب می‌تواند برای شما باشد.

  • ادویه‌ها

یکی از مراحل مهم در تهیه استیک، استفاده از ادویه‌ها است که این مواد می‌تواند ترکیبی از ادویه‌های مختلف مانند نمک، فلفل، روغن زیتون، زردچوبه و سایر ادویه‌های مورد علاقه شما باشد.

  • نیم ساعت استراحت

پس از مزه دار کردن با ادویه‌ها، بهترین روش برای درست کردن استیک این است که گوشت را در دمای اتاق قرار دهید، این باعث می‌شود گوشت پس از پخت بهتر مزه بگیرد.

  • روش پخت

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای پخت استیک استفاده کنید. دو روش معمول عبارتند از:
الف) سرخ کردن در تابه: ابتدا تابه را گرم کنید و سپس استیک را در آن قرار دهید. به مدت چند دقیقه اجازه دهید دو طرف گوشت سرخ شود.
ب) گریل کردن: اگر تابه گریل دارید، می‌توانید مستقیماً استیک را بر روی گریل قرار دهید و آن را برای چند دقیقه سرخ کنید، این روش بهترین طعم را ایجاد می‌کند.

  • نحوه سرو کردن

بعد از پخت، استیک را در در قطعات هم اندازه برش بدهید و با سبزیجات، سس، سیب زمینی سرخ شده و یا هر ماده غذایی دلخواه سرو کنید. انواع مختلف استیک شامل استیک تی بن، استیک ریبای، استیک فیله، استیک پورترهاوس، استیک اسکرت، استیک فلت آیرن، استیک فالانک، استیک سیرلوین و استیک نیویورک است. هر کدام از این استیک ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. همچنین شما در دوره آموزشی تمام مدل‌های مختلف استیک را آموزش خواهید دید.
مزایای این دوره در آکادمی مهر افشان
•    استفاده از تجربیات مدرسان بزرگ آشپزی ایران و جهان
•    برگزاری کلاس‌ها در دوره عمومی و دوره‌های خصوصی
•    امکان انتخاب تاریخ و ساعت برگزاری کلاس‌ها برای کلاس‌های خصوصی
•    برگزاری ورکشاپ‌های بزرگ و امکان حضور افراد مختلف و جمعی شاد و دوستانه
•    آموزش‌های تئوری و پایه
•    انجام تمام دستور‌های آشپزی به صورت عملی در کلاس و زیر نظر اساتید
•    حضور اساتید در زمان دوره‌های عملی و آموزش اصولی و عملی
•    علاوه بر آشپزی آشنایی با فرهنگ طبخ و ارائه آن غذا
•    آموزش صفر تا صد طبخ از مواد اولیه گرفته تا سرو نهایی غذا برای میهمانان

مباحث دوره‌های آموزشی

در دوره آموزشی پخت استیک، معمولاً به مهارت‌ها و تکنیک‌های زمان‌بندی و پخت استیک پرداخته می‌شود. برخی از مطالب مهم که در این دوره‌ها آموزش داده می‌شوند عبارتند از:
۱. انتخاب گوشت: آموزش درباره نوع گوشت‌های مناسب برای پخت استیک و چگونگی انتخاب بهترین گوشت برای نوع استیکی که می‌خواهید بپزید به شما داده می‌شود.
۲. رعایت زمان مراحل آماده‌سازی: انتخاب تجهیزات و ابزار مناسب برای پخت استیک، چینش صحیح آن‌ها و آشنایی با تکنیک‌های برش و آماده‌سازی گوشت‌ها.
۳. آموزش روش‌های پخت استیک: شامل روش‌های پخت استیک مثل سرخ شده (Well Done)، متوسط (Medium) و خام (Rare) هست. در اینجا مطالبی مانند دمای مناسب پخت استیک، طول زمان پخت و روش‌های بررسی درجه پخت استیک نیز آموزش داده می‌شوند.
۴. سس‌های همراه: به شما آموزش داده می‌شود که چگونه سس‌های متنوعی مانند سس قارچ، سس سویا و... به همراه استیک سرو شوند. سس‌ها نقش خیلی مهمی در مزه نهایی استیک دارند و یاد گرفتن آن‌ها بسیار مهم هست.
۵. دیزاین غذا: آموزش درباره دیزاین استیک با انواع مختلف سبزیجات، سس‌ها و نوشیدنی‌ها؛ البته این تنها چند مورد از مبحث‌هایی است که در دوره‌های آموزشی پخت استیک آموزش داده می‌شود.

سخن پایانی

 تا اینجا با پخت غذای معروف استیک آشنا شده‌اید! اگر به دنبال یک دوره پخت استیک حرفه‌ای می‌گردید،  مجموعه ما یعنی آکادمی مهر افشان آماده ارائه خدمات آموزشی به شماست. روش‌های مختلف پخت استیک را در دوره‌های آموزشی خود قرار داده‌ایم تا بعد از این دوره به یک آشپز حرفه‌ای تبدیل شوید. علاوه بر دوره پخت استیک دوره‌های دیگری مانند آشپزی ایتالیایی، غذا‌های ترکیه‌ای، فست فود، کباب‌های ملل، غذا‌های دریایی، آشپزی ملل، آشپزی سنتی، غذا‌های رژیمی و... نیز وجود دارد. 
تعداد اساتید مجرب مجموعه زیاد است و بیشتر از ۱۵ استاد در حال آموزش هستند. آموزشگاه از زمان تأسیس در سال ۱۳۷۴ تا کنون توانسته یکی از بهترین آموزشگاه‌های آشپزی در تهران باشد.
آدرس: تهران نیاوران خیابان باهنر جنب کوچه شفیعی روبه روی پارکینگ شهرداری پلاک ۵۴۵ واحد ۳
تلفن های تماس: 22717032- 22717039
آدرس ایمیل:  mehrafshan_academy