کودکان و نوجوانان در سنین خاص و سرنوشت سازی قرار دارند که می‌بایست به تغذیه آنها توجه ویژه‌ای داشت. اگر کودک نتواند به خوبی مواد مغذی و معدنی مورد نیاز خود را دریافت کند با سوء تغذیه و مشکلات متعدد روبه‌رو می‌شود. همچنین افرادی که در سنین بلوغ قرار دارند نیز باید از مصرف غذاهای چرب و حجیم بپرهیزند و سعی کنند تا از مواد غذایی سالم و اورگانیک بهره ببرند. در این راستا می‌بایست برنامه غذایی مناسبی داشت تا بتواند تمامی مواد مناسب و مورد نیاز را برای فرزند خود فراهم کرد.

بهترین دکتر تغذیه در پاسداران

اصول تغذیه کودکان از نظر دکتر سمیعی

برنامه مناسب و اصولی برای کودکان باید در همه سنین رعایت شود، مخصوصا در خردسالی که کودک تمامی مواد غذایی خود را از شیر مادر و شیر خشک تهیه می‌کند. قالبا کودکان در 12 ماه اول زندگی خود تنها از شیر مادر تغذیه می‌کنند ودر 4 ماه اول بعد از تولد حتی آب هم مصرف نمی‌کنند. بعد از 6 ماهگی به صورت تدریجی و با احتیاط کامل طعم‌های غذاهای گوناگون را تجربه می‌کنند. اما مواد غذایی مورد نیاز برای کودک که می‌تواند در رشد و سلامتی او اثر بگذارد به شرح زیر است.
•    میوه و سبزی: یکی از مواد غذایی مفید، میوه و سبزیجات است؛ چراکه همه آنها سرشار از انواع آنتی اکسیدن، فیبر و مواد مغذی هستند که می‌توانند موثر باشند. 
•    غلات: با توجه به کربوهیدارت و پروتیئن مفیدی که در غلات وجود دارد می‌توانند منبع مفیدی برای انرژی در کودکان باشند تا رشد و فرایند یادگیری را بهتر انجام دهند.
•    لبنیات: لبنیات با توجه به کلسیم و پروتئین موجود گزینه‌ای عالی به‌حساب می‌آید. کودکان ملزم به استفاده لبنیات در 12 ماه اول بعد از تولد است و نیز بخش مهمی از برنامه غذایی کودک را تشکیل می‌دهد. شما می‌تواند در کنار شیر خشک و شیر مادر مصرف شیر پر چرب را کم‌کم برای کودکان آغاز کنید.
•    غذاهای سرشار از پروتئین: گوشت بدون چربی، ماهی، مرغ، تخم‌مرغ، لوبیا، عدس و نخود مواد غذایی رایج هستند که باید در رژیم غذایی برای رشد کودکان قرار بگیرند. از جمله مواد مغذی که در داخل آنها وجود دارد می‌توان به ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید مانند آهن، روی،  B12، و امگا 3 اشاره کرد.

تغذیه مناسب در دوران بلوغ چیست؟

معمولا غذاهای سالم در گزینه‌های انتخابی نوجوانان و جوانان قرار ندارد و تنها از غذاهای ناسالم استقبال می‌کنند. برنامه غذایی در دوران بلوغ مهم‌ترین بخش به‌شمار می‌آید که می‌تواند بسیار حیاتی باشد. متاسفانه نوجوانان قالبا از غذاهای ناسالم استفاده می‌کنند. فست فودها غذاهای فراوری شده و نوشیدنی‌های شیرین و گازدار، سهم بسیاری در رژیم غذایی نوجوانان دارند. دختران، بلوغ را از سنین پایین شروع می‌کنند که محققان بر این نظر هستند که استفاده بیش از حد این مواد می‌تواند بر روی سن بلوغ آنها تاثیرگذار باشد.
 تحقیقات نشان می‌دهد که:
•    کمتر از دو درصد از نوجوانان از همه گروه‌های غذایی و به مقدار مناسب استفاده می‌کنند.
•    بیشتر نوجوانان بیش از حد غذاهای چرب مصرف می‌کنند و مصرف سبزیجات و میوه‌ها در آنها بسیار کم است.
انتخاب‌های ضعیف غذایی به کمبود مواد مغذی کمک می‌کند که می‌تواند خطر چاقی و بیماری‌های مزمن در دوران بلوغ و بزرگسالی را افزایش ‌دهد.

مواد معدنی مورد نیاز در رژیم غذایی نوجوانان

یکی از مهم‌ترین معیارهایی که به ما کمک می‌کند هرچه بهتر این دوران را پشت سر بگذاریم، استفاده از برنامه غذایی مناسب است که شامل: کلسیم، روی، آهن و انواع ویتامین هستند.

  • کلسیم

استفاده از کلسیم در دوران بلوغ بسیار ضرروی و بااهیمت است. برای استحکام سازی استخوان‌ها باید به صورت مدام در برنامه غذایی خود قرار دهیم و از آن بهره ببریم. اگر کلسیم را مورد استفاده قرار ندهیم می‌بایست در ادامه زندگی مجبور به استفاده قرص‌ها و مکمل‌های گوناگون شویم.

  • پروتئین 

میزان پروتئین دریافتی برای هر نوجوان در سن بلوغ بسته به توده عضلانی بدون چربی موجود و توده بدون چربی اضافی آن دارد. از نمونه پروتیئن‌هایی که برای نوجوانان در سن بلوغ حیاتی است و می‌توان به آنها اشاره داشت تا نیازهای پروتئینی خود را بر آورده کنند شامل: حبوبات، لوبیا، تخم مرغ، گوشت، ماهی، مرغ، آجیل، سویا و محصولات سویا مانند توفو، شیر سویا، شیر و محصولات لبنی مانند کشک، پنیر، پنیر و... می‌شود.

سخن پایانی

داشتن رژیم غذایی مناسب هم در سنین کودکی و هم بلوغ از اهمیت بالایی برخودار است. این رژیم غذایی سبب می‌شود تا کودک بتواند رشد مناسبی داشته باشد یا فرزند ما در سنین جوانی و نوجوانی با کمبود ویتامین‌های مختلف روبه‌رو نشود. دکتر سمیعی می‌تواند در این زمینه ما را یاری دهد و با تجویز برنامه‌ای اصولی و کارآمد، کودک و فرزند ما را در مسیری درست قرار دهد تا با مشکل روبه‌رو نگردد. برای مراجعه حضوری می‌توان به آدرس چهار راه پاسداران، خیابان دولت، بین چهارراه اختیاریه و دیباجی، بن بست هروی، نبش بانک آینده، ساختمان پزشکان هدیه، طبقه سوم مراجعه کرد. همچنین برای برقراری تماس تلفنی می‌توان با شماره‌های 02122785781 و 02122785922 تماس گرفت.