فرش‌ها به مرور زمان آلوده شده و یا حتی دچار پارگی می‌شوند. در این مواقع به جای خرید فرش جدید می‌توان به ترمیم آن‌ها اقدام کرد. ترمیم فرش شامل از بین بدن مشکلات مختلف مانند پارگی، تغییر رنگ و… است. بعد از ترمیم فرش تغییرات زیادی می‌کند و کاملا سالم و نو به نظر خواهد رسید. این کار برای فرش‌های دستباف که ارزش خیلی بالایی دارند، بسیار ضروری خواهد بود.

ترمیم فرش در تهران

اهمیت ترمیم انواع فرش دستباف و ماشینی

ترمیم و بازسازی فرش‌های دستباف و ماشینی اهمیت بسیاری در حفظ و نگهداری این وسایل دارد. در ادامه به برخی از این اهمیت‌ها اشاره می‌کنیم:
۱- حفظ ارزش و زیبایی: ترمیم فرش‌های دستباف و ماشینی باعث حفظ ارزش این محصولات و کاهش خرابی‌ها و زشت شدن ظاهری آن‌ها می‌شود. با ترمیم و بازسازی صحیح قسمت‌های فرش که به‌دلیل سایش، تراکم موضعی و یا موارد دیگری دچار مشکل شده‌اند، تعمیر و ترمیم شده و فرش به وضعیت اولیه خود باز می‌گردد.
۲- افزایش عمر مفید: ترمیم و بازسازی صحیح فرش‌ها، عمر مفید آن‌ها را افزایش می‌دهد. با رفع صحیح مشکلات و تعمیر و ترمیم اجزای فرش، بدنه و بافت آن قوی‌تر و مقاوم‌تر می‌شود و اجازه می‌دهد که فرش به مدت بیشتری استفاده شود. این امر نه‌تنها به صرفه‌جویی مالی برای مالک فرش منجر می‌شود، بلکه موجب حفظ عناصر هنری مربوط به فرش نیز می‌شود.
۳- حفظ سلامت و آرامش خانه: فرش‌ها زمینه‌ساز ایجاد راحتی، آرامش و سلامت در فضا‌های داخلی خانه هستند. با بازسازی کیفیتی فرش و رفع کثیفی و آلودگی‌ها، فضای داخلی منزل از کرک‌ها قالی خالی شده و بیماری‌ها و آلرژی‌ها کاهش می‌یابند.
۴- ارتقاء ارزش اقتصادی: ترمیم و بازسازی فرش‌های دستباف و ماشینی به‌عنوان یک خدمت حرفه‌ای و کیفیتی که توسط کارشناسان مجرب قالیشویی سهند انجام می‌شود، موجب ارتقاء ارزش اقتصادی این محصولات می‌شود. با تعمیر و تجدید فرش، قابلیت فروش مجدد و ارزش آن افزایش می‌یابد.
بدین ترتیب، ترمیم و بازسازی فرش‌های دستباف و ماشینی از اهمیت بسیاری برخوردار است و به حفظ ارزش، زیبایی، عمر مفید آن‌ها کمک می‌کند.

مشکلات رایج فرش که نیاز به ترمیم دارند

ترمیم فرش معمولاً برای رفع مشکلات خاصی در فرش استفاده می‌شود. در زیر برخی از مشکلات رایج فرش که نیاز به ترمیم دارند را بررسی می‌کنیم:
۱. ساییدگی: این مشکل بیشتر در فرش‌های پرمصرف و با رنگ‌های تیره رخ می‌دهد. ساییدگی به مرور زمان باعث افت کیفیت و حالت انتهایی فرش می‌شود. برای ترمیم این مشکل می‌توان از ترمیم‌کننده‌های فرش و یا سیستم‌های ترمیم و ساییدگی استفاده کرد.
۲. سوراخ‌ها: سوراخ‌ها می‌توانند به دلیل استفاده بیش از حد، ساییدگی یا تخریب بافت فرش ایجاد شوند. تعمیر سوراخ‌ها ممکن است شامل ترمیم نخ‌های بافت شده در نقطه سوراخ باشد.
۳. رنگ‌پریدگی: رنگ‌پریدگی در نتیجه شستشو نامناسب، خشک شدن نامناسب، نور خورشید یا استفاده از مواد شیمیایی در فرش ایجاد می‌شود. این مشکل را می‌توان با استفاده از کمپانی‌های تخصصی ترمیم و رنگ بازسازی فرش حل کرد.
۴. شکاف‌ها: شکاف‌های فرش در نتیجه حرکت‌های دستگاه‌های مخالف مانند جاروبرقی روی فرش و یا حرکت بسیار زیاد پا بر روی فرش ایجاد می‌شوند. ترمیم این مشکل شامل ترمیم بافت در شکاف‌ها، استفاده از ترمیم‌کننده‌های فرش روی لبه‌ها و نقاط شکستگی است.
۵. کثیفی و لکه‌ها: فرش با آلودگی و لکه‌ها در ارتباط است که می‌تواند ظاهر آن را زشت کند. تمیز کردن و ترمیم لکه‌ها می‌تواند با استفاده از روش‌های شستشو و استفاده از مواد شوینده خاص صورت بگیرد.
ترمیم فرش با توجه به نوع مشکل، اندازه و نوع فرش متفاوت است. همچنین در برخی موارد ترمیم را به تخصصی‌های حرفه‌ای و کارگاه‌های ترمیم فرش بسپارید تا بهترین نتیجه را بدست‌آورید.

ترمیم انواع فرش دستباف و ماشینی در کارخانه سهند چگونه انجام می‌شود؟

ترمیم فرش دستباف و ماشینی به شرح زیر انجام می‌شود:
۱. بررسی و برنامه‌ریزی: ابتدا نیازمندی‌ها و مشکلات فرش بررسی می‌شود. این شامل بررسی نقطه ضعف‌هایی مانند ترک، سوراخی، پاره شدگی، رنگ و... است.
۲. تمیز کردن: قبل از شروع ترمیم، فرش باید به طور کامل تمیز شود. این شامل شستشوی فرش با استفاده از مواد شوینده و آب گرم دقیق انجام می‌شود. این مرحله برای برداشتن ذرات گرد و غبار و لکه‌های سطحی مؤثر است.
۳. ترمیم مشکلات سطحی: در این مرحله مشکلات سطحی نظیر ترک، سوراخ و… با استفاده از مواد و ابزار‌های مناسب ترمیم می‌شوند. برای تقویت نقاط آسیب دیده ممکن است از نخ‌های قوی نیز استفاده شود.
۴. ترمیم مشکلات عمیق‌تر: در صورت وجود مشکلات عمیق‌تر مانند پاره شدگی باید این مشکلات حل شوند. در این مرحله استفاده از همسان‌سازی و بافندگی با الگوی مشابه با فرش اصلی، برای ترمیم ریشه‌ها صورت می‌گیرد.
۵. رنگبری و همترازی رنگ: در صورت لزوم می‌توان برخی قسمت‌هایی از فرش را رنگبری یا تغییر رنگ داد. این می‌تواند ظاهر فرش را تا حد زیادی بهتر کند. همچنین رنگ‌های مختلف را در صورت برقراری تناسب با قسمت‌های دیگر، هم تراز می‌کند.
۶. اتمام و نظافت: در مرحله آخر مطمئن می‌شویم که ترمیم به درستی انجام شده‌ و هیچ نقصی در فرش باقی نمانده است. همچنین فرش را دوباره جارو می‌کنیم و به دقت نظافت می‌کنیم تا آماده استفاده شدن برای مدت طولانی باشد.
این گام‌ها عموماً برای ترمیم‌های ساده و کوچک اعمال می‌شود. در صورت وجود آسیب‌های بزرگتر، ممکن است نیاز به ترمیمات پیچیده‌تر باشد که نیازمند تخصص و صنعتگر مجرب است.

ترمیم انواع فرش دستبافت و ماشینی در قالیشویی سهند

برای ترمیم فرش‌های دستباف و ماشینی خود باید بهترین مرکز تخصصی را انتخاب کنید. قالیشویی سهند از بزرگترین قالیشویی‌ها در سطح شهر تهران است. این کارخانه سابقه بسیار طولانی در ارائه خدمات مربوط به فرش دارد. استفاده از تجهیزات پیشرفته که هیچ آسیبی به فرش وارد نمی‌کنند، از مزایای این مجموعه است. پرسنل حرفه‌ای مجموعه به طور کامل برای انجام این کار آموزش دیده‌اند. شما برای ترمیم فرش‌های خود می‌توانید به این کارخانه اعتماد کنید.
آدرس: احمد آباد مسکونی، خیابان شهدای گمنام، کوچه ایثار ۲، پلاک۷
شماره تماس: ۰۲۱۲۲۹۱۹۳۹۷ / ۰۹۱۲۴۴۸۵۸۸۹