شاید شما نیز در مطب دندان پزشکان، فضای مجازی، تبلیغات و... اسامی لمینت و کامپوزیت را شنیده باشید. آیا درباره انجام این امور اطلاعی دارید؟ ازآنجا که لبخند یکی از اجزای اصلی زیبایی افراد به شمار می‌رود، قطعاً توجه به آن می‌تواند تأثیر چشمگیری در چهره شما داشته باشد. در واقع شما با انجام این امور در دندانپزشکی دکتر سمیرا فرنیا می‌توانید از دو روکش نازک به رنگ دندان استفاده کرده و ایرادات آن را برطرف سازید. البته لمینت و کامپوزیت انواع مختلفی دارند که می‌بایست با توجه به سلیقه شخصی، سلامت و رنگ دندان‌های شما انتخاب شود.

بهترین مرکز کامپوزیت دندان در سعادت آباد

لمینت، کامپوزیت و انواع آن

برای انتخاب لمینت یا کامپوزیت، ابتدا باید با تعاریف و انواع آن‌ها آشنا شوید.

  • لمینت دندان

این روش که متخصصان با نام Dental laminate یا ونیر (Veneer) نیز از آن یاد می‌کنند، اقدامی بوده که به منظور زیباسازی دندان‌های افراد انجام می‌شود. این قطعات هم اندازه دندان‌ها بوده و شکل، ابعاد و رنگ لمینت‌ها، به انتخاب شما تغییر می‌کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند انجام این کار تنها جنبه زیبایی دارد، اما باید بدانید این کار به منظور پوشاندن عیوب دندان، همترازی دندان‌ها، افزایش قدرت و مقاومت دندان و ردیف کردن آن‌ها انجام می‌شود. لمینت نیز دارای دو نوع سرامیکی و ونیر کامپوزیت بوده که شما می‌توانید با توجه به ضخامت و تناسب آن با دندان‌های خود، یکی از این دو را انتخاب کنید.

  • کامپوزیت دندان

از این روش برای پر کردن دندان‌ها با استفاده از لایه‌ای نازک و خمیری شکل استفاده می‌شود. بدین صورت که ابتدا یک لایه نازک از آن بر روی دندان فرد قرار گرفته و سپس به آن فرم داده می‌شود. البته این انتهای کار نبوده و دندانپزشکان حاضر در مجموعه دکتر سمیرا فرنیا، سطح آن را به کمک نور آبی سخن می‌کنند. مواد کامپوزیتی در بخش‌های مختلف دندان کاربرد داشته و دارای انواع مختلفی چون هیبرید، IPS ونیر‌ها، میکروفیلد و نانوفیلد هستند که هر کدام از آن‌ها موارد استفاده مخصوص به خود را دارند. برای مثال در دندان‌های جلو زیبایی و درخشندگی مورد نیاز است که باید از نوع میکروفیلد استفاده کرد. همچنین برای دندان‌های عقب، مقاومت و استحکام حائز اهمیت بوده که بدین منظور از نوع هیبرید استفاده می‌شود.

تفاوت لمینت و کامپوزیت دندان در دندانپزشکی دکتر سمیرا فرنیا

امروزه بسیاری از افراد ابتدا مزایای انجام امور مربوط به دندان پزشکی را دانسته و سپس برای انجام آن اقدام می‌کنند. لازم به ذکر است انجام این دو روش نه تنها در ایران، بلکه در تمام جهان رایج بوده و به عنوان یکی از امور زیبایی مشهور از آن یاد می‌شود.
ا    یکی از مهم‌ترین عوامل انتخاب این دو روش، قیمت نسبتاً معقول آن‌ها است؛ چراکه در این روش‌ها بیشتر هزینه‌ها از طریق بیمه پوشش داده می‌شود.
•    اگرچه بسیاری از افراد تصور می‌کنند لمینت و کامپوزیت با همدیگر شباهت دارند، اما باید بدانید انجام کامپوزیت در مقایسه با لمینت بسیار سریع‌تر بوده و حتی شما می‌توانید در یک روز نسبت به پوشاندن دندان با لایه‌ای رزین، حذف بخش‌های اضافی و سخت شدن لایه با استفاده از نور مخصوص اقدام نمایید. البته لازم به ذکر است زمان انجام لمینت نیز آنچنان طولانی نبوده و شما می‌توانید این امور را تنها در ۲ الی ۳ هفته به سرانجام برسانید. تنها نکته‌ای که باعث افزایش مدت زمان لمینت می‌شود، قالب‌گیری از دندان و ارسال آن به آزمایشگاه خواهد بود.
‌    یکی از عوامل مؤثر در انتخاب افراد حین قرارگیری در دوراهی انتخاب لمینت یا کامپوزیت، امکان پرگشت‌پذیری آن‌ها خواهد بود. در اینجا روش لمینت برتری بیشتری در مقایسه با کامپوزیت دارد؛ چراکه در صورت بازگشت و تغییر رنگ آن، اقداماتی چون تراشیدن دندان لازم است؛ در صورتی که برای لمینت نیاز به انجام چنین کاری نبوده و امکان برگشت‌پذیری آن بسیار کم است.
•    از دیگر تفاوت‌های چشمگیر این دو، باید به طول عمر آن‌ها اشاره کرد. مواد بکار گرفته شده در لمینت در مقایسه با کامپوزیت بسیار با دوام بوده و می‌تواند به طور میانگین حدود ۱۰ الی ۱۵ سال ماندگاری داشته باشد. البته باید بدانید که این میزان برای افراد متفاوت بوده و به عواملی چون ساختار دندان، بهداشت لثه و دهان فرد بستگی دارد.

نکات مراقبتی پس از انجام لمینت و کامپوزیت

قطعاً پس از انجام لمینت یا کامپوزیت، انجام اقدامات مراقبتی نیاز است که در این بخش به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. بسیاری از افراد از این نکات و رعایت آن‌ها خودداری کرده و تصور می‌کنند با انجام لمینت یا کامپوزیت دیگر نیازی به مراقبت از دندان‌های خود ندارند.
•    پس از اتمام لمینت یا کامپوزیت باید تا ۴۸ ساعت از نوشیدن الکل، قهوه، نوشابه، چایی، غذا‌های حاوی رنگدانه قوی و نوشیدنی‌های کافئین دار پرهیز کنید.
•    استعمال دخانیات می‌تواند سطح رویی دندان‌های شما را کدر یا لکه دار نماید.
•    حتی الامکان از باز کردن آجیل با دندان یا جویدن ناخن خودداری کنید؛ چراکه این کار می‌تواند باعث شکستگی و کاهش عمر لمینت و کامپوزیت شود.
•    استفاده از مسواک‌های زبر را برای همیشه فراموش کنید؛ چراکه استفاده از آن‌ها همانند ساینده بر روی سطح دندان تلقی می‌شود.
•    به مدت ۶ ماه به متخصص حاذق در مجموعه دکتر سمیرا فرنیا مراجعه کنید تا از بروز هرگونه بیماری یا التهاب در لثه، دهان و دندان خود مطلع شوید؛ چراکه وجود لثه‌های عقب رفته و بیماری‌های ناشی از آن می‌تواند طول عمر و ماندگاری لمینت و کامپوزیت را کاهش دهد.
•    چنانچه عادت به انجام دندان قروچه دارید، باید به فکر از بین بردن این عادت اشتباه خود باشید؛ چراکه این کار باعث ایجاد آسیب به لمینت و کامپوزیت شده و می‌تواند مشکلات ناگواری را برای شما به وجود آورد.

لمینت و کامپوزیت دندان در دندانپزشکی دکتر سمیرا فرنیا

در این روز‌ها داشتن لبخندی زیبا می‌تواند جذابیت شما را افزایش دهد. بدین منظور تمامی افراد به دنبال مجموعه‌ای معتبر و شناخته شده برای انجام کامپوزیت و لمینت دندان هستند؛ چراکه این روش از جمله راهکار‌های زیبایی دندان محسوب می‌شود. دندانپزشکی دکتر سمیرا فرنیا با داشتن چندین سال سابقه کاری درخشان، توانسته آوازه خوش نامی را در این عرصه برای خود به جای بگذارد. در این مجموعه تمامی متخصصان با توجه به ویژگی ظاهری نوع مناسبی از لمینت و کامپوزیت را انتخاب خواهند کرد.
شماره تماس: 02191001116 / 09015754948
آدرس: تهران، سعادت آباد، ابتدای سرو غربی، ساختمان نگین سرو، پلاک ۳۵، طبقه پنجم، واحد ۲۴
آیدی اینستاگرام:  dr.samira.farnia