هنگامی که فردی توسط متخصص شک به وجود سرطان داشته باشد، وجود غربالگری می‌تواند گامی مؤثر در فهمیدن آن عارضه باشد. برای مثال شما می‌توانید با استفاده از غربالگری سرطان دهان توسط دندان پزشک، نسبت به وجود علائم سرطان یا پیش سرطانی آگاه شوید. این چکاپ نیز همانند سایر چکاپ‌های روتین بوده و می‌تواند در دندانپزشکی انجام شود. اگر این عارضه در زمان مناسبی تشخیص داده شود، ‌امید به درمان سلول‌ها و بافت‌های دهان خواهد بود.

تشخیص سرطان دهان در سعادت آباد

سرطان دهان و درمان آن در دندانپزشکی دکتر سمیرا فرنیا

سرطان دهان را می‌توان از جمله رایج‌ترین سرطان‌های جهان دانست؛ چراکه افراد بالای ۴۰ سال در معرض ابتلا به این نوع سرطان هستند. البته باید بدانید این عارضه تنها مختص به بزرگسالان نبوده و می‌تواند افراد جوان را نیز درگیر سازد. لازم به ذکر است ابتلا به این عارضه علت‌های مختلفی دارد که معمولاً در جوانان به علت عفونت HPV رخ می‌دهد. اورال کنسر یا سرطان دهان یکی از مشکلاتی بوده که امروزه افراد متعددی گریبان گیر آن هستند. 
این عارضه همانند توده یا زخم در دهان ایجاد شده و در صورت عدم درمان، از بین نخواهد رفت. معمولاً این توده‌ها در بخش‌هایی چون غدد تولیدکننده بزاق، لوزه‌های پشت دهان، سینوس‌ها، حلق (گلو)، داخل گونه‌ها، کف دهان، لب‌ها یا لثه‌ها ظاهر می‌شود که در صورت عدم تشخیص به موقع آن، ممکن است فرد راه نجاتی نداشته باشد. 

 پیشگیری از سرطان دهان

قطعاً پیشگیری از ابتلا به این عارضه می‌تواند نقش چشمگیری در ابتلا به سرطان دهان داشته باشد. بدین منظور شما می‌توانید با در نظر داشتن موارد ذیل، از وقوع این عارضه جلوگیری نمایید.
•    ترک سیگار و استعمال هرگونه دخانیات
•    ترک مصرف الکل
•    عدم قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید
•    استفاده از کرم ضد آفتاب مناسب
•    استفاده از کرم نرم‌کننده لب
•    انتخاب رژیم غذایی دارای ویتأمین‌های A، C و E
•    استفاده از ماهی، سبزیجات، روغن زیتون و میوه
•    داشتن روابط جنسی سالم
•    چکاپ ماهانه     

چه عواملی باعث بروز سرطان دهان می‌شود؟

اگرچه این روز‌ها کمتر کسی سرطان دهان را جدی می‌گیرد، اما بدانید این عارضه در کمین تمام افراد بوده و ممکن است سلامت شما را به خطر بیندازد.
•    نخستین عامل تهدید‌کننده سلامت دهان، استعمال دخانیات بوده که می‌تواند خطر ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد. چنانچه شما نیز از اقلامی چون پیپ، سیگار برگ یا سیگار استفاده می‌کنید، باید بدانید که در معرض سرطان دهان، لثه و گونه خواهید بود. لازم به ذکر است در این موقعیت حتی مصرف محصولات تنباکوی بدون دود نیز مضر بوده و می‌تواند سرآغاز سرطان‌هایی چون مری، پانکراس یا کبد باشد.
•    اگر در این زمان از الکل نیز استفاده نمایید، اثر منفی آن‌ها همراه با استعمال دخانیات افزایش یافته و می‌تواند میزان ابتلا به سرطان دهان را افزایش دهد.
•    در همه بیماری‌ها داشتن رژیم غذایی نامناسب نیز می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهد. متخصصان رژیم بر این عقیده باور دارند که داشتن رژیم غذایی سالم می‌تواند تأثیر بسزایی در بهبودی افراد و حفظ سلامت‌شان داشته باشد.
•    در صورت قرارگیری در معرض نور مستقیم خورشید، میزان ابتلا به سرطان دهان افزایش می‌یابد.
•    یکی از ویروس‌هایی که می‌تواند بر روی بخش‌های مرطوب پوست قرار گیرد، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بوده که می‌تواند از طریق روابط جنسی دهانی با فردی آلوده منتقل شود.
•    در برخی مواقع امکان دارد به دلیل وجود زخم‌های دهان که بر روی زبان یا داخل گونه‌ها ایجاد می‌شود، میزان سرطان دهان در افراد افزایش یابد.

انواع سرطان دهان

سرطان‌ها با توجه به شدت و میزان‌شان، طبقه‌بندی می‌شوند. برای مثال سرطان دهان دارای انواع مختلفی بوده که در بخش ذیل به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
کارسینوم    از آن به عنوان سلول سنگفرشی نیز یاد می‌شود، نوعی از سرطان دهان بوده که میزان ابتلا به آن بالای ۹۰ درصد است. این سلول‌های سرطانی اغلب در داخل دهان ایجاد می‌شوند.
آدنوکارسینوم    در غدد بزاقی ایجاد می‌شود
سارکوم    با توجه به رشد این نوع سلول‌های سرطانی، اغلب این سلو‌ها در ماهیچه، غضروف یا استخوان پدید می‌آیند.
ملانوم    یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها، ملانوم بوده که بر اثر رشد ملانوسیت‌ها ایجاد شده و شما می‌توانید آن را به صورت توده‌های خالدار و تیره مشاهده کنید.
لنفوم    این سرطان که در داخل دهان ایجاد می‌شود، به رشد غذذ لنفاوی وابسته است.

تشخیص و غربالگری سرطان های دهان توسط دکتر سمیرا فرنیا

آیا تا به حال درباره سرطان دهان اطلاع کسب کرده‌اید؟ اکثر افراد از اکثر سرطان‌ها اطلاع داشته و به دنبال انجام مراقبت‌های مخصوص از آن‌ها هستند. یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها، سرطان دهان بوده که می‌تواند خود را به صورت تومور‌های سرطانی نشان دهد. دکتر سمیرا فرنیا با داشتن چندین سال سابقه کاری مرتبط، می‌تواند در سریع‌ترین زمان این عارضه را شناخته و روند درمانی را برای آن آغاز نماید. چنانچه سرطان دهان به موقع تشخیص داده شود، امکان انتقال به سایر بافت‌ها کاهش یافته و می‌توان نسبت به سلامت بیمار‌امیدوار بود.
شماره تماس: 02191001116 / 09015754948
آدرس: تهران، سعادت آباد، ابتدای سرو غربی، ساختمان نگین سرو، پلاک ۳۵، طبقه پنجم، واحد ۲۴
آیدی اینستاگرام:  dr.samira.farnia