به طورکلی به بیماری‌های در لبه یا در کنارهای مقعد که در حال رشد هستند، بیماری‌های نشیمنگاه گویند که در اکثر اوقات با درد و ناراحتی شروع می‌شوند. اگر بیماری نشیمنگاه در مراحل اولیه خود قرار داشته باشند، می‌توانید آنها را به راحتی براساس درمان‌های بدون درد و بیهوشی برطرف کنید. بیمارهای نشیمنگاه شامل بواسیر یا همورئید، فیشر یا شقاق، آبسه یا فیستول مقعدی می‌شوند که هرکدام از آنها علائمی منحصربه‌فرد خود را دارند.

جراحی نشیمنگاه در بلوار کشلورز

در چه مواقعی برای بیماری‌ نشیمنگاهی به کلینیک کولورکتال نور مراجعه کنیم؟

نشیمنگاه قسمتی از آناتومی بدن است که در بخش پشتی بدن قرار می‌‌گیرد؛ به همین دلیل هرگونه بیماری روی مقعد، اولین عارضه خود را به صورت درد و ناراحتی نشان می‌دهد. اگر بیمارهای نشیمنگاه را در مراحل اولیه تشخیص دهید، درمان آنها بسیار آسان و بدون درد است. کلینیک کولورکتال نور با تیم پزشکی مجرب و کاربلدی که دارد، بیمارهای نشیمنگاه را با استفاده از لیزر، بدون بیهوشی و بدون درد انجام می‌دهد. 
اگر به صورت مداوم علائم فیستول مقعدی و بیمارهای نشیمنگاه در شما به وجود آمد، باید سریعا به پزشک معالج، مراجعه کنید تا بعد از معاینه، بهترین درمان را برای شما اجرا کند. برای درمان درست بیماری‌های نشیمنگاه باید با انواع و علائم آنها آشنایی کامل داشته باشید. در ادامه مطلب انواع بیماری‌های نشیمنگاهی را برای شما شرح خواهیم داد.

  • هموروئید یا بواسیر

از شایع‌ترین بیماری‌های که در قسمت نشیمنگاه فرد رخ می‌دهد، مربوط به هموروئید یا همان بواسیر است. به طورکلی بواسیر به دو صورت تقسیم می‌شود که شامل بواسیر داخلی و بیرونی است. از علائم شایع این بیماری، می‌توان به بیرون‌زدگی و تورم رگ‌های داخلی مقعد اشاره داشت. زمانی که فرد به این بیماری مبتلا شده است، در اکثر مواقع دارای سوزش و خارش هستند و درصورتی که بیماری بیش از حد پیشرفت کرده باشد، ممکن است در مدفوع خود خون بینند. 
بیماری بواسیر اگر در مراحل اولیه خود قرار داشته باشد، معمولا پزشک معالج برای بیمار خود از داروهای خوراکی استفاده می‌کند. در صورتیکه در مرحله پیشرفته‌تر باشد، کادر مجرب کلینیک کولورکتال نور با استفاده از روش‌های بدون درد به همراه لیزر آن را درمان می‌کنند.

  • شقاق یا فیشر

اگر در ناحیه سرمقعد شما شکاف کوچک و بیضی ایجاد شد، شما به بیماری شقاق مبتلا شده‌اید که زمان اجابت مزاج دچار خون‌ریزی و درد شدید می‌شوید. توجه داشته باشید، اگر بیماری شقاق را در مراحل اولیه بیماری درمان نکنید، ممکن است به بیماری مزمن و شدیدی تبدیل شود که بسیار خطرناک است. از علائم شایع این بیماری می‌توان به برآمدگی مقعد، ترک در اطراف مقعد، درد شدید، خارش و خون‌ریزی مقعدی اشاره کرد. برای درمان بیماری فیشر، درمان‌های مختلفی وجود دارد؛ اما کم تهاجمی‌ترین آنها مربوط به درمان لیزر می‌شود.

  • فیستول مقعدی یا آبسه

از خطرناک‌ترین بیماری‌های نشیمنگاه می‌توان فیستول مقعدی اشاره داشت که در بروز چنین بیماری باید سریعا اقدام به درمان کنید. فیستول مقعدی به صورت توده‌های چرکی در نواحی اطراف مقعد دیده می‌شود. فرد زمانی دچار این بیماری می‌شود که غده‌های درون مقعد به صورت مستمر دچار عفونت می‌شوند. به طورکلی به کانالی که در میان غده‌های مقعدی و ناحیه آبسه تشکیل می‌شود، فیستول مقعدی گویند. 
از علائم شایع این نوع بیماری می‌توان به دردهای شدید، احساس خستگی، ضعف، بوی بد ترشحات در نزدیکی مقعد، چرک و خون در مدفوع، حساسیت پوستی اشاره داشت. برای درمان بیماری فیستول مقعدی یا همان آبسه باید از روش جراحی استفاده کنید؛ زیرا این بیماری به خودی خود درمان نمی‎‌شود. روش‌های جراحی آبسه مقعد بسیار متنوع هستند که پزشک متخصص پس از معاینه تصمیم می‌گیرد که از کدام روش استفاده کند. 

  • کیست مویی

کیست مویی سوراخی است که در نواحی پوست مقعد به وجود می‌آید و ممکن است دچار چرک و عفونت شود. به طورکلی این بیماری در قسمت بالای باسن تشکیل می‌شود. زمانی فرد دچار کیست مویی می‌شود که فولیکول‌های مو با یک عامل آلوده همچون گرد و خاک، باعث شکاف پوست می‌شود و به لایه‌های زیرین پوست نفوذ می‌کند و سرانجام باعث کیست‌های مویی در نواحی مقعد می‌شوند.

چگونه از بیمارهای نشیمنگاهی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از بیمارهای نشیمنگاهی باید به نکات زیر توجه داشته باشید:
•    به بهداشت شخصی خود بسیار توجه داشته باشید.
•    تا حدالمکان از پوشیدن لباس‌های تنگ و بی‌کیفیت خودداری کنید.
•    با نوشیدن آب زیاد در طول روز از بیمارهای نشیمنگاه جلوگیری کنید.
•    مصرف میوه و سبزیجات علائم این نوع بیماری‌ها را کاهش می‌دهد.
•    به هیچ عنوان به مدت طولانی مدفوع خود را نگه ندارید؛ زیرا باعث آسیب به راست رود می‌شود.
•    با ورزش کردن فشار رگ‌های مقعدی را کاهش دهید و از یبوست جلوگیری کنید.
•    زمان دفع مدفوع به هیچ عنوان به خود فشار نیاورید.
•    به هیچ عنوان به مدت طولانی در دستشویی ننشینید.

جراحی نشیمنگاه در تهران

کلام آخر

بیماری‌های نشیمنگاه براساس شیوه نادرست زندگی و عدم تحرک به وجود می‌آیند که شایع‌ترین آنها شامل بواسیر، شقاق، فیستول مقعدی و کیست مویی می‌شود. برای درمان این نوع بیماری‌ها می‌توانید به کلینیک کولورکتال نور مراجعه کنید و بیماری‌های نشیمنگاه خود را با لیزر و بدون درد یا بیهوشی در کم‌تر از 20 دقیقه انجام دهید. در صورت هرگونه سوال یا مشاوره می‌توانید با کارشناسان و مشاوران کلینیک تماس بگیرید. برای مراجعه کردن به این کلینیک می‌توانید به آدرس‌های زیر مراجعه کنید.
آدرس:
شعبه 1: تهران، بلوار کشاورز غربی، حدفاصل خیابان کارگر شمالی و جمالزاده، جنب آزمایشگاه نور، پلاک 95، ساختمان پزشکان 95، طبقه 5، واحد 8، دکتر وحید معتمدی فوق تخصص جراحی کولورکتال
شعبه 2: اهواز، خیابان چمران، فلکه دو کیانپارس، خیابان آبان غربی، مجتمع پزشکی آبان، طبقه دهم
شماره تماس:
۰۲۱-۶۶۹۲۸۶۳۳شعبه تهران
 ۰۹۱۹۴۵۹۳۳۴۷شعبه تهران
۰۶۱۳۳۳۶۶۱۴۸شعبه اهواز
۰۹۱۶۴۹۹۸۵۸۳ شعبه اهواز
ساعت کاری:
شعبه تهران: از شنبه الی پنجشنبه از ساعت 13 الی 18
شعبه اهواز: از شنبه الی پنجشنبه از ساعت 16 الی 20