افسردگی یک بیماری روانی دردناک و ناخوشایند است که فرد احساس پوچی می‌کند. براساس آخرین تحقیقات دانشمندان تخمین زده می‌شود حدود 10 درصد بزرگسالان هرساله از علائم افسردگی رنج می‌برند. در صورتیکه افسردگی پیشرفت کند، ممکن است فرد بیمار مشکلات زیادی را برای خانواده خود به وجود بیاورد. عامل اصلی افسردگی اضطراب است، به همین دلیل تا می‌توانید باید افراد افسرده را از محیط‌های هیجانی دور نگهدارید. در ادامه مطلب به معرفی انواع تکنیک‌های درمان کاهش افسردگی و درمان اضطراب خواهیم پرداخت.

متخصص رفع افسردگی در پاسداران

روش‌های درمان کلینیک روانشناسی پارند برای بهبود افسردگی 

 مراجعه کردن به یک پزشک حرفه‌ای برای افسردگی همیشه ایده خوبی است، به خصوص اگر شرایط بیمار شدید باشد. راه‌حل‌های غیرپزشکی زیادی نیز وجود دارد که فرد می تواند به تنهایی برای کاهش علائم افسردگی استفاده کند. بسیاری از درمانگران و پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران افسرده اقدامات خانگی را باید در کنار روش‌های درمانی انجام دهند تا نتیجه مطلوبی بدست آورند. در این مطلب 6 تکنیک خانگی برای کاهش علائم افسردگی و اضطراب برای شما شرح خواهیم داد.

  • ورزش کنید

بسیاری از مطالعات علمی در مورد افسردگی دریافته‌اند که ورزش برای تسکین افسردگی خفیف تا متوسط به اندازه دارو مفید است. ورزش فواید مثبت متعددی فراتر از کمک به علائم افسردگی مانند بهبود سلامت قلبی عروقی، کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن دارد.
زمانی که احساس افسردگی می‌کنید، ورزش کردن می‌تواند بسیار چالش برانگیز باشد، بنابراین بهتر است از کارهای کوچک شروع کنید و کاری لذت بخش انجام دهید. پیاده روی کوتاه روزانه، انجام ده دقیقه ورزش در خانه، یا اجرای موسیقی و رقص، همگی از انواع ورزش‌های مناسب برای کاهش افسردگی هستند.
ورزش به علائم افسردگی کمک می‌کند؛ زیرا باعث افزایش ترشح مواد شیمایی مغز به نام اندورفین می‌شود. حتی چند دقیقه ورزش خفیف در روز می‌تواند با افزایش سطح اندورفین خلق و خو را بهبود بخشد.

  •  افکار منفی را به چالش بکشید

براساس گفته محققان وقتی فردی افسرده است، اغلب درگیر افکار منفی می شود. افکار منفی به مرور زمان به یک عادت ناخودآگاه تبدیل می شوند و احساس افسردگی را تقویت می‌کنند. یک راه‌حل ساده، به چالش کشیدن افکار منفی با تفکر مثبت است؛ ما اغلب افکار خود را بدون به چالش کشیدن واقعیت، آنها را می‌پذیریم. 

  • مقدار زیادی آب بنوشید

آب برای تمام عملکردهای بدن ضروری است. نوشیدن روزانه مقدار کافی آب به بدن در دفع سموم کمک می‌کند، عملکرد اندام‌های داخلی را بهبود می‌بخشد و حتی تفکر شفاف را تقویت می‌کند. بسیاری از مردم به اندازه کافی آب نمی‌نوشند و در عوض از نوشیدنی‌های گازدار، نوشیدنی‌های کافئین‌دار و نوشیدنی‌های الکلی استفاده می‌کنند. این نوع نوشیدنی‌ها باعث از دست دادن آب بدن و در نتیجه کم آبی بدن می‌شود که همین امر می‌تواند در کاهش عملکرد مغز تاثیر منفی داشته باشد. برای سلامتی مطلوب حافظه و کاهش افسردگی، بزرگسالان به حدود دو تا سه لیتر مایعات در طول روز نیاز دارند. با حفظ سلامت بدن می‌توانید به کاهش احساس افسردگی و اضطراب خود کمک شایانی کنید.

  • خواب کافی داشته باشید

افسردگی و اضطراب نقش بسزایی در بی‌خوابی دارند؛ به همین دلیل با تنظیم خواب خود می‌توانید به کاهش علائم افسردگی کمک شایانی کنید. ایجاد تغییراتی در روال خواب ممکن است به داشتن خوابی آرام‌تر در طول شب کمک کند. به طور مثال برای یک خواب آرام می‌توان از روش‌های زیر بهره گرفت:
•    هر شب در ساعت مشخصی به رختخواب بروید.
•    در اتاق خواب تلویزیون تماشا نکنید و از کامپیوتر استفاده نکنید.
•    حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رختخواب غذا نخورید.
•    اطمینان حاصل کنید که اتاق خواب تا حد امکان تاریک و ساکت باشد.
•    مطمئن شوید که دمای اتاق مناسب است.
خواب برای مغز و برای بازسازی، ترمیم و تجدید سلول‌های مغز حیاتی است. خواب خوب شبانه باعث بهبود سلامت کلی و سطح انرژی می شود که می تواند علائم افسردگی را کاهش دهد.

  • خندیدن

خندیدن روش موثری برای افزایش ترشح دوپامین در مغز است. نشستن و تماشای نمایش‌ها یا فیلم‌های کمدی، خواندن جوک، خندیدن با دیگران، یا صرفاً فکر کردن به چیزهای سرگرم‌کننده که منجر به خنده می‌شود، همگی می‌توانند سطح دوپامین را در مغز افزایش داده و به علائم افسردگی کمک کنند.

  • ایجاد تغییر در زندگی روزمره

هنگامی که فردی افسرده است، اغلب وارد روال‌هایی می‌شود که علائم افسردگی را تقویت می‌کند. برای مثال، یک فرد افسرده ممکن است بلند شود، به سر کار برود، به خانه بیاید، هر شب همان برنامه‌های تلویزیونی را تماشا کند و سپس قبل از رفتن به رختخواب به خوردن غذاهای ناسالم بپردازد. تغییر در سبک زندگی می‌تواند به سیم کشی مجدد مسیرهای دوپامین در مغز که یک ماده شیمیایی مهم مغز که به احساس شادی مرتبط است، کمک کند. لازم نیست تغییرات سبک زندگی بیش از حد باشد تا تاثیر مثبت بگیرید، شما می‌توانید با قدم‌های کوچک به درمان بیماری افسردگی بروید.

کلام آخر

در برخی مواقع افسردگی و اضطراب با تکنیک‌های خانگی درمان می‌شود؛ اما اگر افسردگی در مرحله پیشرفته باشد باید از روانپزشک کمک بگیرید تا در کنار تکنیک‌های خانگی، مکمل‌های دارویی هم برای بیمار تجویز کند. برای تکنیک‌های رفع افسردگی و درمان سریع آن می‌توانید به مرکز علوم اعصاب و روانشناسی آرامش پارند مراجعه کنید. کادر مجرب و کاربلد مجموعه پارند از شنبه الی جمعه از ساعت 7 صبح الی 8 شب پذیرای بیماران خود هستند. برای مراجعه کردن به این مجموعه از راه ارتباطی زیر اقدام کنید.
آدرس: پاسداران، بوستان نهم ( جعفری)، پلاک 119، ساختمان پزشکان میلاد، طبقه چهارم، واحد 19
شماره تماس: ۰۲۱-۲۶۴۷۱۹۹۵
شماره همراه:۰۹۲۱۳۸۰۱۱۲۰