ارتودنسی یک روش مطمئن و کم تهاجم برای درمان و زیبایی دندان‌های کج و نامنظم است. برای استفاده از تکنیک زیبایی ارتودنسی هیچگونه محدودیت سنی وجود ندارد و تمام افراد با هر جنسیتی می‌توانند از این روش برای مرتب کردن دندان‌های خود استفاده کند. با استفاده از ارتودنسی یک لبخند زیبا نصیب شما می‌شود. ارتودنسی روش‌های مختلفی دارد که هرکدام از آن‌ها دارای مزایا و ویژگی‌های منحصربه‌فرد هستند. در ادامه مطلب به معرفی هرکدام از آن‌ها خواهیم پرداخت.

بهترین مرکز ارتودنسی دندان در کوهسار

ارتودنسی مناسب چه افرادی است؟

از ارتودنسی برای موارد متفاوتی استفاده می‌کنند که شرایط هرکدام از آن‌ها باهمدیگر متفاوت است؛ در ادامه مطلب به برخی از آن‌ها اشاره خواهیم کرد.
•    در برخی مواقع فک فرد بسیار کوچک است و با رشد دندان‌ها، فضای فک کامل پر می‌شود و دندان‌ها روی همدیگر قرار می‌گیرند؛ در این صورت می‌توان از ارتودنسی برای نظم دندان‌ها کمک گرفت.
•    با استفاده از این روش، می‌توانید سلامت دندان و لثه‌های خود را تضمین کنید؛ علاوه‌بر این با این تکنیک به راحتی می‌توان ناهنجاری‌های فک را از بین برد.
•    در صورتی که فرد به هردلیلی دارای دندان‌های کج و نامرتب است، باید از ارتودنسی استفاده کند. در این روش ممکن است دندانپزشک دستور دهد، یک الی دو دندان بیمار کشیده شود تا فضای بیشتری برای حرکت دندان‌ها ایجاد شود.
•    در صورتیکه فاصله بین دندان‌ها بیش از حد باشد، با استفاده از این روش به راحتی می‌توان این ناهنجاری را درمان کرد.
•    در صورتی که فک بالا و پایین باهمدیگر تطابق نداشته باشند، به راحتی می‌توانید با استفاده از این روش فک خود را اصلاح کنید.

سن مناسب ارتودنسی 

همانطور که در بالا اشاره کردیم، ارتودنسی برای تمام افراد با هر سن و جنسی مناسب است؛ اما به‌طور کلی ارتودنسی را برای افرادی انجام می‌دهند که دندان‌های دائمی آن رشد کرده باشد. معمولا بهترین زمان برای استفاده از روش ارتودنسی برای نظم و مرتب کردن ناهنجاری فک در سنین 8 سال به بالا است. به طورکلی زمان دقیق ارتودنسی را دندانپزشک متخصص پس از بررسی کردن شرایط فک، سن، رشد دندان‌های دائمی و... تشخیص می‌دهد.

انواع ارتودنسی دندان در خیریه کن

ارتودنسی دندان را می‌توان به سه نوع اصلی تقسیم کرد. ارتودنسی ثابت، ارتودنسی متحرک و ارتودنسی نامرئی. در ادامه، به توضیح و نحوه انجام هرکدام از این روش‌ها می‌پردازیم:
•    ارتودنسی ثابت: ارتودنسی ثابت از روش های موثر در درمان دندان‌های نامرتب محسوب می‌شود. در ارتودنسی ثابت، براکت‌ها با استفاده از مواد مخصوص و بدون ضرر روی دندان‌ها چسبانده می‌شوند؛ سپس با استفاده از سیم‌ها و کش‌ها، براکت‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند. بیمار براکت ارتودنسی را تا پایان درمان در دهان خود نگه می‌دارد و نمی‌تواند آن‌ها را خارج کند. ارتودنسی ثابت بسیاری از اختلالات دهان و دندان را در مدت زمان مشخصی درمان می‌کند. همچنین بهبودی قابل توجهی در تراز و نظم دندان‌ها ایجاد و عملکرد دهان و لبخند بیمار را فراهم می‌کند.
•    ارتودنسی متحرک: ارتودنسی متحرک یکی از روش‌های درمانی است که در آن قالبی از فک بالا و پایین ساخته می‌شود و سپس پلاکی برای دندان‌ها تولید می‌شود. بیمار باید این پلاک را در دهان خود قرار دهد. یکی از مزیت‌های اصلی ارتودنسی متحرک این است که بیمار می‌تواند پلاک را هر زمانی که بخواهد از دهان خود خارج کند. بیمار می‌تواند در صورت نیاز، مانند ناراحتی در زمان خوردن یا آشامیدن، پلاک را از دهان خود بردارد و پس از خوردن و شستشوی دهان، آن را مجدداً در دهان قرار دهد. 
•    ارتودنسی نامرئی: استفاده از ارتودنسی نامرئی راهی مناسب برای افرادی است که می‌خواهند دندان‌های خود را ارتودنسی کنند؛ اما نمی‌خواهند لبخند خود را با سیم و براکت‌های قابل مشاهده تغییر دهند. در ارتودنسی نامرئی، از پلاستیک شفاف و سخت برای مرتب کردن دندان‌ها استفاده می‌شود. بریس‌های اینویزیبلاین یا ارتودنسی نامرئی از پلاستیک شفاف ساخته شده‌اند؛ به همین دلیل تقریباً قابل رویت نیستند. این روش مناسب برای کودکان و بزرگسالان است. برای دست‌یابی به نتایج بهتر، این بریس‌های پلاستیکی باید در طول روز برای ۲۲ تا ۲۳ ساعت روی دندان‌ها قرار بگیرند. 

آیا ارتودنسی کردن درد دارد؟

در ابتدای ارتودنسی، هنگامی که تنظیمات اولیه روی دندان‌ها انجام می‌شود، کمی احساس درد و عدم ناراحتی خواهید داشت.  این موضوع طبیعی است و به عنوان یک واکنش طبیعی بدن به تغییرات و فشارهای درمان ارتودنسی است. در این مرحله، بریس‌ها، براکت‌ها، سیم‌ها و سایر اجزای ارتودنسی در دهان قرار می‌گیرند و روی دندان‌ها فشار و نیرو اعمال می‌شود. این کار گاهی باعث ایجاد درد، تورم و حساسیت در دندان‌ها و بافت‌های اطراف شود؛ اما اغلب این درد در چند روز اول بعد از تنظیمات اولیه کاهش می‌یابد.

مرکز خوب برای ارتودنسی دندان در کوهسار

سخن پایانی 

ارتودنسی روشی اصلاحی در دندانپزشکی است که به اصلاح ترتیب، قرینه‌بندی و موقعیت دندان‌ها و فک‌ها می‌پردازد. این فرایند با استفاده از براکت‌ها (قطعات کوچکی که روی دندان‌ها قرار می‌گیرند)، سیم‌ها و سایر ابزارهای ارتودنسی انجام می‌شود. هدف اصلی ارتودنسی، بهبود ظاهر و عملکرد دندان‌ها، جلوگیری و اصلاح اختلالات فکی (مانند دندان‌های خروجی، تاج‌های پیچیده، فاصله بین دندان‌ها و ... ) و بهبود بهداشت دهان و دندان است. ما در کلینیک خیریه کن به ارائه خدمات سلامت دهان و دندان و با کادر مجرب و متخصص دندانپزشکی، بهترین خدمات پیشگیرانه و درمانی، از جمله ارتودنسی دندان را ارائه می‌دهیم. هدف ما بهبود سلامت دهان و دندان و ایجاد لبخندی زیبا برای شما است.
جهت دریافت مشاوره رایگان در مورد تمامی خدمات دندانپزشکی با شماره های زیر در تماس باشید و یا جهت اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام کلینیک خیریه کن بپیوندید.
مسیر۱ : کن، بلوار کوهسار، انتهای زینعلی شمالی (حاج ملاحسین)، پلاک ۵۲ 
مسیر۲ : کن، ایستگاه یخچال، اول زینعلی شمالی (حاج ملاحسین)، پلاک ۵۲ 
تلفن: ۰۲۱-۴۴۳۳۹۶۰۱ ۰۲۱-۴۴۳۳۹۶۰۰