در حوزه دندانپزشکی فرایند رایج درمانی با عنوان عصب کشی دندان (Root Canal Treatment) وجود دارد که امکان درمان عصب دندان‌ها را فراهم می‌کند؛ در این روش عفونت و التهاب پالپ دندان جدا می‌شود و درد دندان‌ کاهش می‌یابد. نادیده گرفتن بهداشت دهان و دندان، مصرف مواد و نوشیدنی‌های مضر و عدم کنترل منظم توسط دندانپزشک عواملی هستند که منجر به پوسیدگی و عفونت ریشه دندان می‌شوند. در این شرایط، شما با درد شدید مواجه خواهید شد. عصب کشی دندان، تنها راه‌حل درمانی برای رفع این درد است. خیریه کن با کادر دندانپزشکی متخصص، بهترین درمان عصب کشی دندان را ارائه می‌دهد.

عصب کشی دندان چیست

مراحل عصب کشی دندان در خیریه کن

روند درمان ریشه دندان آسیب دیده به ترتیب زیر است:
1.    بی‌حسی موضعی: در ابتدا، دندانپزشک با تزریق یک دوز مشخص از بی‌حسی به لثه دندان پوسیده، منطقه را بی‌حس می‌کند. در برخی موارد، اگر عفونت شدیدی وجود داشته باشد، دندانپزشک قبل از درمان ریشه، آنتی‌بیوتیک تجویز می‌کند.
2.    برداشتن پالپ دندان: در این مرحله، دندانپزشک یک سوراخ روی سطح عاج دندان یا در برخی موارد پشت دندان ایجاد می‌کند؛ سپس با استفاده از ابزارهای ویژه عصب‌کشی، پالپ مرده و عصب‌های عفونی را از ناحیه دندان برمی‌دارد. 
3.    ضدعفونی کردن دندان: پس از برداشت پالپ دندان، دندانپزشک با استفاده از آنتی‌بیوتیک موضعی، کانال باز شده را ضدعفونی می‌کند. این کار برای رفع عفونت موجود و جلوگیری از بروز عفونت مجدد انجام می‌شود.
4.    . در برخی موارد بعد از انجام عمل عصب کشی و پانسمان دندان، دندانپزشک ممکن است حفره خالی و ضدعفونی شده را با مواد خاصی پانسمان کند و به بیمار نسخه‌ای از آنتی‌بیوتیک تجویز کند. سپس بیمار چند روز با مصرف داروهای تجویز شده، عفونت باقی‌مانده را از بین می‌برد. ممکن است بیمار در این مرحله برای چند روز پس از درمان عصب کشی، احساس درد و ناراحتی کند. 
5.    فاز پایانی از درمان عصب کشی، پر کردن دندان است. در این مرحله، خمیر سیلر و ماده لاستیک گوتاپرکا برای پر کردن کانال ریشه استفاده می‌شود. سیلر یک ماده چسبنده است که به قرار گرفتن ماده پرکننده در محل خود کمک می‌کند و از ایجاد عفونت مجدد در دندان جلوگیری می‌کند.
پس از عصب‌کشی، دندان به دلیل عدم وجود پالپ، آسیب‌پذیر است. به‌همین‌دلیل، دندانپزشک برای حفظ استحکام آن، روی دندان روکش می‌گذارد. 

مدت زمان بین عصب کشی و پرکردن دندان

در برخی موارد، عصب کشی و پرکردن دندان می‌توانند در یک جلسه انجام شوند‌؛ اما این موضوع بستگی به شرایط دندان و بیمار دارد. اگر آسیب دندان کم بود و عفونت به کانال‌های ریشه نفوذ نکرده باشد، می‌توان عصب کشی و پر کردن را همزمان در یک جلسه انجام داد. اما در مواردی که آسیب دندان بیشتر است و نیاز به درمان دقیق کانال‌های ریشه دارد، ممکن است عصب‌کشی و پرکردن در جلسات متفاوت انجام شود. 
این امر به دلیل عفونت شدید دندان است؛ زیرا در این حالت، عصب‌کشی به تنهایی ممکن است در چند جلسه صورت پذیرد تا تمامی باکتری‌ها و مواد عفونی ریشه دندان به‌طور کامل حذف شوند. در این موارد، پس از درمان کانال‌های ریشه، ممکن است دندانپزشک از مواد پانسمان موقت برای پوشاندن ریشه‌ها استفاده کند تا عفونت بهبود یابد، و سپس دندان را پر کند.

آیا عصب کشی دندان از روی روکش امکان‌پذیر است؟

زمانی که زیر دندان روکش‌شده پوسیدگی و سوراخ ایجاد شود یا ریشه دندان نیاز به درمان مجدد داشته باشد، روشی که توسط دندانپزشک استفاده می‌شود عموماً عصب‌کشی از روی روکش است. در این روش، دندانپزشک ابتدا روکش را برمی‌دارد و بعد به درمان ریشه دندان می‌پردازد. این روش شامل برداشتن باقی‌مانده‌های عفونت در داخل ریشه دندان است. سپس ریشه دندان پر می‌شود و روکش جدیدی روی آن قرار می‌گیرد. در برخی مواقع، دندانپزشک ممکن است برای کاهش احتمال عفونت در ریشه دندان، آنتی‌بیوتیک تجویز کند. 

بهترین مرکز عصب کشی دندان در غرب تهران

سخن پایانی 

عصب‌کشی فرایندی است که عصب عفونی دندان را حذف می‌کند. این روش از فرسایش کامل دندان جلوگیری می‌کند و باعث حفظ دندان و جلوگیری از تشدید عفونت و آسیب بیشتر به دندان می‌‌شود. عصب‌کشی و پر کردن دندان می‌تواند در یک جلسه انجام شوند؛ اما این موضوع بستگی به شرایط دندان و بیمار دارد. ما در کلینیک خیریه کن به ارائه خدمات سلامت دهان و دندان و با کادر مجرب و متخصص دندانپزشکی، بهترین خدمات پیشگیرانه و درمانی، از جمله عصب‌کشی را ارائه می‌دهیم. هدف ما بهبود سلامت دهان و دندان و ایجاد لبخندی زیبا برای شما است. جهت دریافت مشاوره رایگان در مورد تمامی خدمات دندانپزشکی با شماره‌های زیر در تماس باشید و یا جهت اطلاعات بیشتر به صفحه اینستاگرام کلینیک خیریه کن بپیوندید.
مسیر۱ : کن، بلوار کوهسار، انتهای زینعلی شمالی (حاج ملاحسین)، پلاک ۵۲ 
مسیر۲ : کن، ایستگاه یخچال، اول زینعلی شمالی (حاج ملاحسین)، پلاک ۵۲ 
تلفن:  ۰۲۱-۴۴۳۳۹۶۰۱ ۰۲۱-۴۴۳۳۹۶۰۰