دوچرخه سواری یکی از تفریحاتی است که از دوران کودکی آن را دوست داشتیم. اما امروزه با گسترش زندگی آپارتمانی، نیاز به انجام فعالیت بدنی بیشتر شده است. در میان ورزش‌هایی با وسیله ثابت، ورزش اسپینینگ یک گزینه بسیار عالی برای تقویت ماهیچه‌های سرینی، ران و ساق‌پاست. این ورزش با دوچرخه سواری تا حدودی متفاوت است که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. 

ورزش اسپینینگ در ونک

معرفی ورزش اسپینینگ

جالب است بدانید که ورزش اسپینینگ با هدف کاهش خطر تصادفات جاده‌ای اختراع شده است. در این روش با استفاده از یک دوچرخه ثابت، عمل دوچرخه سواری انجام می‌شود. البته این یک دوچرخه سواری معمولی نیست. در ورزش مفرح اسپینینگ چالش‌هایی را برای رسیدن به هدف روزانه انجام می‌دهند. میزان نیرویی که برای رکاب‌ زدن در اسپینینگ صرف می‌شود، بسیار بیشتر از دوچرخه سواری معمولی است. همچنین در زمان کار با دستگاه، با پخش موسیقی محیط درون باشگاه بسیار پرنشاط می‌شود. این ورزش بسیاری از عضلات پایین تنه، بالاتنه و میان‌تنه را تقویت می‌کند‌. 

کاربرد ورزش اسپینینگ

اسپینینگ یک ورزش هوازی است و در این ورزش کالری زیادی سوزانده می‌شود. جالب است بدانید که ۱ ساعت اسپینینگ معادل انجام ورزش‌هایی مانند شنا و دو است. شاید اگر از بسیاری از کسانی که به کلاس‌های اسپینینگ می‌روند بپرسید که ورزش اسپینینگ برای چی خوبه؟ احتمالا درباره تقویت و لاغری عضلات شکم با شما صحبت می‌کنند. اما این تمام ماجرا نیست. کاربرد اسپینینگ بسیار گسترده‌تر است که به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. 
●    اسپینینگ برای بیماران مبتلا به قند خون
●    برای افرادی که مایلند عضلات شکم خود را پرورش دهند.
●    مناسب برای خانم‌ها و آقایان
●    چربی سوزی عالی
●    برای افرادی که در محل کار خود تحرک ندارند.
●    مناسب برای دوندگان و کوهنوردان

مزایای ورزش اسپینینگ برای سلامت جسمی

این ورزش، فواید بسیار زیادی را برای سلامت جسم و روان دارد. احتمال آسیب در این ورزش کم است؛ ولی لازم است بخصوص در جلسات ابتدایی با مربی خود در مورد نحوه کار با دستگاه گفت و گو کنید. 

  • تقویت عضلات بدن

اسپینینگ با درگیر کردن عضلات بخش زیادی از بدن، باعث تقویت و پرورش آن‌ها می‌شود. اسپینینگ عضلات میان‌تنه مانند عضلات شکم و کمر را تقویت می‌کند. این موضوع باعث افزایش تعادل شما در حین راه‌رفتن می‌شود. علاوه‌بر این با حرکت دست‌ها، عضلات دو سر و سه سر بازو تقویت می‌شوند. این موضوع زمانی بیشتر می‌شود که در حین کار از کش TRX یا دمبل استفاده کنید. اگر کمر درد دارید، باید بدانید که اسپینینگ با تقویت عضلات کمر، باعث بهبود دردهای ستون مهره‌ها می‌شود. شما می‌توانید در این ورزش عضلات چهارسر ران، سرینی و همسترینگ خود را نیز پرورش دهید.

  • کالری سوزی

در انجام این ورزش روش‌های گوناگونی وجود دارد. ممکن است مربی شما در بخشی از جلسات از دمبل یا کش کمک بگیرد. همچنین شاید با تغییر تنظیمات دوچرخه در سرعت، مقاومت یا شیب سعی در چالشی‌تر کردن حرکات داشته باشد. به هر حال اسپینینگ به هر نحوی که انجام شود، میزان کالری سوزی آن به‌دلیل هوازی بودن بالاست. افرادی که به‌دلیل کار خود نمی‌توانند در طول روز حرکت چندانی داشته باشند، با شرکت در کلاس‌های اسپینینگ باشگاه بی تی ام، می‌توانند کمبود تحرک خود را جبران کنند و از مزایای این ورزش بر سلامت جسم و روان خود بهره ببرند. 

  • تنظیم قند خون

یکی از مشکلاتی که به دنبال عدم تحرک، سلامت افراد را تهدید می‌کند، دیابت است. این بیماری ممکن است در هر سنی رخ دهد. افزایش سوخت و ساز بدن و تجزیه قندها مانع از مقاومت بدن دربرابر انسولین می‌شود. به همین ترتیب این ورزش هم برای کسانی که مایلند از دیابت پیشگیری کنند و هم برای کسانی که مبتلا به دیابت هستند؛ بسیار مفید است. 

  • حجم‌دهی به پایین تنه و بالا تنه

اسپینینگ یک ورزش کامل و جامع است‌. علاوه‌بر هوازی بودن و سوختن کالری، این ورزش باعث تقویت و حجم دادن به ماهیچه‌ها می‌شود. تاثیر حجم دهی زمانی بیشتر می‌شود که با کمک یک برنامه غذایی سرشار از پروتئین که از مربی خود دریافت می‌کنید؛ پیش بروید. 

  • بهبود آرتروز و دیسک کمر

شما می‌توانید حرکات اسپینینگ را آرام‌تر و مطابق با شرایط جسمی خود تغییر دهید. اگر مشکلی در سیستم استخوانی و حرکتی خود دارید، مربی خود را در جریان بگذارید تا تنظیمات دستگاه را برای شما تغییر دهد. اسپینینگ را به نوعی می‌توان جز ورزش‌هایی که دارای حرکات اصلاحی هستند نیز نام برد. زیرا طراحی دستگاه اسپینینگ کاملا ارگونومیک است تا کم‌ترین آسیب به بدن وارد شود. 

  • افزایش قدرت رباط و زردپی

استفاده از ماهیچه‌ها باعث استحکام بیشتر لیگامنت‌ها و تاندون‌ها نیز می‌شود. با تقویت این قسمت‌ها احتمال آسیب دیدن در ورزش‌های دیگری مانند فوتبال، والیبال و بسکتبال بسیار کمتر می‌شود. این ورزش می‌تواند برای ورزشکاران حرفه‌ای به‌عنوان یک ورزش روتین روزانه باشد. 

  • بهبود عملکرد دستگاه گردش مواد

با افزایش اکسیژن خون، قلب و عروق ما با سرعت بیشتری به گردش خون در بدن می‌پردازند. این موضوع باعث افزایش اکسیژن رسانی به اندام‌هایی مانند مغز و ماهیچه‌ها می‌شود. این موضوع عاملی برای پیشگیری از سرطان، آلزایمر، ام اس و بیماری‌های مزمن خواهد شد. 

فواید ورزش اسپینینگ برای سلامت روان در باشگاه بی تی ام

ورزش اسپینینگ به‌صورت گروهی و با پخش موسیقی انجام می‌شود. همین موضوع باعث افزایش روحیه نشاط و شادابی در افراد می‌شود. ورزش اسپینینگ برای آقایانی که دارای مشاغل با تحرک کم مانند کارمند، معلم و‌‌‌… هستند؛ بسیار مناسب است. اسپینینگ یک راهکار عالی برای افزایش روابط اجتماعی، رفع انزوا و افسردگی، افزایش تمرکز ذهنی و… می‌شود.

سخن پایانی

فواید ورزش برای همه اجتناب‌ناپذیر است. این ورزش به‌دلیل هوازی بودن باعث افزایش نشاط و رفع کسلی می‌شود. همچنین گروهی بودن آن باعث می‌شود که اسپینینگ به یک مکان برای تفریح و ورزش دوستانه محسوب شود‌.  باشگاه بدنسازی BTM بی تی ام یکی از مکان‌های مجهز به دستگاه‌های اسپینینگ و مربیان با تجربه در این رشته است که شما را در رسیدن به اندامی متناسب یاری می‌دهند. این باشگاه در همه روزهای هفته و حتی روزهای تعطیل تا ساعت ۲۴ شب فعال است. 
راه‌های ارتباطی :
●    آدرس: ونک، خیابان ملاصدرا، نرسیده به چهارراه کردستان، پلاک۵۴.
●    شماره تماس: ۰۲۱-۸۸۸۷۳۳۷۰

 ۰۹۱۲۲۷۲۲۷۲۰