زمانی که فرد دندان‌های خود را از دست می‌دهد، اگر در کوتاه‌ترین زمان ممکن دندان را تعویض نکند، استخوان زیر دندان به سرعت شروع به تحلیل رفتن می‌کند. چراکه ریشه دندان که وظیفه رشد استخوان را به عهده دارد، تحریک می‌شود و از بین می‌رود. هنگامی که فرد پس از افتادن دندان به سرعت جراحی ایمپلنت دندان را انجام دهد؛ استخوان زیر دندان دچار مشکل نمی‌شود و دیگر نیازی به پیوند استخوان نخواهد بود. شما عزیزان می‌توانید در دندانپزشکی دکتر وحید دهقان زیرنظر کادر مجرب بهترین درمان ممکن را داشته باشید. در ادامه مطالب شما را با پیوند استخوان و ایمپلنت آشنا خواهیم کرد.

علت استفاده از پیوند استخوان دندان

معرفی پیوند استخوان

قبل از جراحی ایمپلنت، پیوند استخوان امری طبیعی است، زیرا بسیاری از افرادی که می‌خواهند این تکنیک را انجام دهند، به اندازه کافی توده استخوانی برای محافظت از ایمپلنت را ندارند. البته لازم به ذکر است که اگر دندانپزشک مطمئن شود که فک فرد برای کاشت ایمپلنت ضخیم است، دیگر لازم به پیوند استخوان نیست. پیوند استخوان دندان روشی است که اگر فردی استخوان فک خود را از دست داده باشد، با این پیوند درمان خواهد شد. 

علت استفاده از پیوند استخوان دندان

ابتدا باید گفت که پیوند استخوان به روش‌های متفاوتی انجام می‌شود. اما بهترین روش که تکنیک اصلی آن به‌شمار می‌رود این است که دندانپزشک برشی را در فک فرد ایجاد می‌کند که مواد استخوانی درفک پیوند می‌خورند. به‌طورکلی پیوند استخوان در صورتی کاربرد دارد که فرد یک یا چند دندان خود را از دست داده باشد یا حتی به بیماری لثه مبتلا شده باشد. در اثر این دو شرایط ممکن است فرد استخوان فک خود را از دست بدهد که در نتیجه باید پیوند استخوان را انجام دهند.

چه کسانی برای پیوند استخوان دندان کاندید مناسبی محسوب می شوند؟

از افرادی که برای پیوند استخوان دندان کاندید مناسبی محسوب می‌شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.
•    ایمپلنت برای از دست دادن دندان ها
افرادی که دندان‌های خود را از دست داده‌اند و می‌خواهند از ایمپلنت استفاده کنند؛ کاندید مناسبی برای پیوند استخوان محسوب می‌شوند. ایمپلنت دندان همان ریشه‌های مصنوعی هستند که مانند پیچ در استخوان فک قرار می‌گیرند. پیوند استخوان اغلب به عنوان ایجاد پایه برای ایمپلنت دندان کاربرد دارد. بیشتر از نیمی از افراد که ایمپلنت را انجام می‌دهند؛ به پیوند استخوان نیاز دارند.
•    از دست دادن دندان یا بیماری لثه
حتی اگر نیاز به ایمپلنت نداشته باشید، پیوند استخوان می‌تواند به عنوان حمایت از فک استخوان که براثر بیماری لثه یا از دست دادن دندان از بین رفته است نیز عملکرد عالی داشته باشد. تحلیل استخوان فک  روی بافت لثه و دندان‌های اطراف تاثیر به سزایی می‌گذارد. با پیوند استخوان و تثبیت فک، از تحلیل بیشتر استخوان و عوارض آن جلوگیری می‌شود. لازم به ذکر است که اگر بیماری لثه به‌طور کامل کنترل نشود، علاوه‌بر از دست دادن دندان‌ها منجربه بیماری‌های قلبی نیز می‌شود.
•    از دست دادن استخوان
افرادی که استخوان دندان خود را از دست داده باشند، از نظر ظاهر صورت کوچک‌تری دارند. به عبارت دیگر اگر استخوان فک پایین از بین رفته باشد، چانه و فک حالت بیرون زده و به سمت جلو به خود می‌گیرد. همچنین با از دست دادن استخوان فک، ظاهر عضلات اطراف لب و خود لب نیز تغییر می‌کند، در نتیجه این افراد باید هرچه زودتر پیوند استخوان را انجام دهند.

روش انجام پیوند استخوان در دندانپزشکی دکتر وحید دهقان

ابتدا به بیمار دارو بی‌هوشی تزریق می‌شود. سپس دندانپزشک قسمت آسیب دیده دندان را تمیز می‌کند. جراح متخصص در لثه فرد برشی را ایجاد کرده و مواد استخوانی را درون آن قرار می‌دهد. پیوند استخوان به وسیله پیچ‌های مخصوص یا چسب‌های قابل حل در محل مربوطه محکم می‌شوند. در نهایت برش ایجاد شده را بخیه می‌زنند تا بهبود یابد.

روش انجام پیوند استخوان در دندانپزشکی

سخن پایانی

افرادی که به هر دلیلی دندان‌های خود را از دست داده باشند می‌توانند روش ایمپلنت را انجام دهند. البته باید بدانید که بیش از نیمی از افراد قبل از ایمپلنت، پیوند استخوان را انجام می‌دهند. زیرا ممکن با از بین رفتن دندان‌ها استخوان فک شما نیز آسیب ببیند. پیوند استخوان برای افرادی که دچار بیماری لثه شده‌اند و یا کلاً استخوان فک دچار تحلیل شده باشد مناسب است. همچنین پیوند استخوان دارای مراحلی است که با بی‌هوشی انجام می‌شود. برای اطلاعات بیشتر نسبت به این تکنیک به یکی از راه‌های زیر مراجعه نمایید. 
آدرس: جردن، نلسون ماندلا، خیابان قبادیان غربی، پلاک 8، درمانگاه دندانپزشکی دکتر دهقان
شماره تماس:  ۰۲۱-۷۹۶۵۸۰۰۰ ۰۲۱-۹۱۰۰۳۹۹۹

 ۰۹۳۹۷۵۹۰۷۸۲

آدرس اینستاگرام: drdehghan-implant